راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا تلفن همراه را جدی نمی‌گیرند؟

علی ضیاء، مجری جوان و مشهور تلویزیون که مخالفان و طرفداران فراوانی دارد در کافه‌اش با دوستان خود بازی پرسپولیس و استقلال را تماشا می‌کردند و تا آخرین دقایق تیم محبوب‌شان بازی را واگذار کرده بود که با گلی ناگهانی، دربی به تساوی منجر می‌شود. تا اینجا ارتباط خاصی بین کافه و ضیا و مظلومی، سرمربی استقلال نیست و همه‌چیز تمام‌شده است ظاهرا. اما ضیا و دوستانش شعاری توهین‌آمیز علیه مربی استقلال را یکصدا فریاد می‌زنند. تا اینجا هم باز همه‌چیز می‌توانسته در آن کافه تمام شود و تمام. اما فردی «موبایل» به دست از این جمع از خود بی‌خود فیلم گرفته و آن را منتشر کرده است. به‌سرعت این مجری مشهور تلویزیون مورد حمله استقلالی‌ها و حتی پرسپولیسی‌ها قرار می‌گیرد و حتی معاون سیما خبر از ممنوع‌التصویری و تنبیه این مجری جوان می‌دهد. ظاهرا این ماجرای فرسایشی این روزها با آشتی ضیا و مظلومی (بعد از کدام قهر حضوری؟) به پایان رسیده است. این داستان یک نقش اول دارد که کمتر کسی حواسش به او بوده است. موبایل یا اگر بخواهیم فارسی را پاس بداریم تلفن همراه.

برگردیم به تیتر این نوشته؛ «نمی‌گیرند» اشاره به چه کسانی دارد؟ بانکدارها؟ مردم؟ صاحبان کسب‌وکار؟ این چندان مهم نیست؛ مهم این است که در حرف همه از فناوری می‌گویند و ارج‌وقربی که فناوری دارد و این روزها نیز مد شده که همه از تلفن همراه و اهمیت آن بگویند. اما در عمل شاهد توسعه چه هستیم؟ کارت و ابزارهایی که هیچ ربطی به تلفن همراه ندارند یا مثلا VTM و ابزارهای ظاهرا فناورانه. البته چند روز پیش دستورالعملی منتسب به شاپرک در زمینه Mpos منتشرشده است؛ اما فعلا قرار نیست که دلخوش به آیین‌نامه و دستورالعمل باشیم.

متاسفانه مشاهدات ما در نمایشگاه جیتکس هم خبر از گسترش ابزارهایی مثل VTM در سطح منطقه می‌دهد و نشان می‌دهد که چقدر تب استفاده از این ابزار بالا گرفته است. برت کینگ هم در آخرین کتابش یعنی «گسست بانک‌ها» از علاقه بانک‌ها به VTM می‌گوید و همان‌جا این سوال را طرح می‌کند که به‌جز خدمات مربوط به اسکناس چه خدمتی هست که تلفن همراه نمی‌تواند آن را انجام دهد. برت کینگ می‌گوید که تلفن همراه در صورت وجود قوانین مناسب حتی این پتانسیل را دارد که برای افتتاح حساب استفاده شود. یا بیل گیتس اخیرا در گفت‌وگو با جیمز بِنت از بانکداری ایده‌آلش گفته و گفته که هزینه دستگاه‌های ATM یک مشکل در عصر دیجیتال است. او می‌گوید تلفن‌های همراه می‌توانند نقش کارت اعتباری را داشته باشند و می‌توان معضل دستگاه‌های خودپرداز را فراموش کرد.

پس چرا وقتی همه دارند از اهمیت و ارزش تلفن همراه می‌گویند کسی آن را جدی نمی‌گیرد. سری به اداره‌ها و نهادهای دولتی بزنید و شیوه پرداخت مردم را ببینید. باز خدا مسوولان را حفظ کند در بسیاری از اداره‌ها یک دستگاه کارت‌خوان نصب‌کرده‌اند که مردم مجبور نباشند نقدی پول پرداخت کنند. شاید برخی از رشد اندک تلفن همراه در میان مردم بگویند؛ پس چرا یک ویدیوی شادی پس از گل این‌چنین فراگیر می‌شود اما نمی‌توان از آن برای بانکداری و پرداخت استفاده کرد؟

رضا قربانی

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.