راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راهنمای عملی جذب سرمایه مردمی / Indiegogo به نگرانی‌های شما پاسخ می‌دهد

جذب سرمایه مردمی (Crowdfunding)، کمپینی است که یک شخص یا گروه مستقل جهت حمایت افراد مختلف و پرداخت بخشی از سرمایه موردنیاز خود جهت آغاز یک پروژه راه‌اندازی می‌کند. وب‌سایت Indiegogo در اوایل سال 2013 برای اولین بار راهنمای عملی جذب سرمایه مردمی را منتشر نمود و بدین ترتیب کسانی را که تازه‌وارد این حیطه شده بودند با جزئیات این فرایند آشنا ساخت. این وب‌سایت چندی پیش جدیدترین راهنما یا بهتر است بگوییم سند آگاهی خود را در زمینه جذب سرمایه مردمی منتشر کرد.

Crowdfunding-help-Index-way2pay-94-08-10

در این راهنما به نگرانی‌هایی اشاره شده است که قطعاً بسیاری از کسانی که وارد حیطه جذب سرمایه مردمی می‌شوند با آن‌ها مواجه‌اند. آیا من می‌توانم به هدف خود دست یابم؟ اگر نتوانم چه؟ اگر ایده من ایده وحشتناکی از آب دربیاید و هیچ علاقه‌مندی نداشته باشد چه؟ تردیدهایی از این قبیل منجر به شکل‌گیری فهرستی از فرضیات در خصوص جذب سرمایه مردمی شده و اغلب مواقع باعث می‌شوند قصه‌هایی که پتانسیل موفقیت را دارند به فراموشی سپرده شوند.

.

این فرضیات و نگرانی‌ها عبارت‌اند از:

    1. جذب سرمایه مردمی تکدی‌گری آنلاین است.

    2. شاید شکست بخورم.

    3. بدون یک کلیپ ویدئویی خوش‌ساخت، پولی عایدم نمی‌شود.

    4. می‌ترسم به هدفم نرسم.

    5. برای اینکه موفق شوم نیاز به دنبال‌کنندگان زیادی در وب‌سایت‌های اجتماعی دارم.

    6. چیزی ندارم که به‌عنوان تشکر و تشویق در مقابل این کمک‌ها ارائه کنم.

    7. زمان ندارم.

    8. جذب سرمایه مردمی صرفاً مسئله پول را حل می‌کند.

    9. باید صبر کنم تا به بهترین ایده (یا محصول یا غیره) دست یابم.

    10. مطمئن نیستم ایده من پذیرفته شود.

.

اگر تابه‌حال کمپینی را برای جذب سرمایه مردمی به راه انداخته یا به آن فکر کرده باشید، بدون شک دست‌کم یکی از این فرضیات به ذهن شما نیز خطور کرده و indiegogo در این خصوص نکات خوبی را با ذکر اطلاعات مرتبط گوشزد می‌کند، تا این‌گونه احساسات تردید و ترس از شکست را از شما دور کند.

این راهنما توصیه می‌کند که کمپین خود را نه آزمونی برای سنجش مهارت و قدرت، بلکه فرصتی برای یادگیری قلمداد کنید:

جذب سرمایه مردمی شاید بهترین نمود جهان معاصر برای این گفته باشد که «تا امتحان نکنی نخواهی دانست!» اگر ایده‌ای را که تمام ذهنت را مشغول کرده دنبال نکنی و به اشتراک نگذاری، یعنی هیچ فرصتی برای تحقق آن باقی نگذاشته‌ای. هر کمپین فرصتی برای یادگیری در اختیار صاحب آن می‌گذارد، چه او به هدفش برسد یا نه. وقتی ایده‌ای را با یک جمع مطرح می‌کنی، می‌توانی بازخوردهای تعیین‌کننده‌ای دریافت کنی که تو را وامی دارند تغییراتی در ایده خود ایجاد کنی و رویکرد خود را با تمرکز بیشتری دنبال کنی. از یک ابراز رضایت ساده گرفته تا ارزیابی‌ها و تحقیقات بازاری عمیق، جذب سرمایه مردمی امکان آزمودن ایده‌ات در مقابل جمع را برای تو فراهم می‌کند.

.

اما پاسخ وب‌سایت Indiegogo به این نگرانی‌ها چیست؟

.

فرضیه اول: جذب سرمایه مردمی تکدی گری آنلاین است.

پاسخ: جذب سرمایه مردمی، اشتیاق مشترک نسبت به یک ایده و فرصتی برای مشارکت مردم در به فعلیت رساندن آن ایده است. درواقع با این کار شما دست گدایی به‌سوی مردم دراز نمی‌کنید، بلکه به یک ایده زندگی می‌بخشید.

.

فرضیه دوم: شاید شکست بخورم.

پاسخ: جذب سرمایه مردمی روشی برای آزمودن قدرت ایده شما و بهبود آن به کمک افراد دیگر است. اگر ایده‌ای در ذهن دارید که از ته دل مشتاق ساختنش هستید، تنها راهی که ممکن است واقعاً باعث شکست آن شود، این است که حتی سعی نکنید آن را مطرح کنید.

.

فرضیه سوم: بدون یک کلیپ ویدئویی خوش‌ساخت، پولی عایدم نمی‌شود.

پاسخ: قصه‌گویی یکی از مؤثرترین شیوه‌های جذب سرمایه مردمی است، اما راه‌های بسیار دیگری نیز برای این کار وجود دارد. درست است که یک کلیپ تبلیغاتی خوب بهترین راه برقراری ارتباط فردی با سرمایه‌گذاران احتمالی است، اما اینکه فکر کنید کلیپ شما باید کاملاً حرفه‌ای ساخته شود تا بتواند موفق عمل کند، فکر غلطی است. سعی کنید ایده خوبی برای کلیپ تبلیغاتی پیدا کنید و چند فیلم تبلیغاتی از این قسم ببینید. سعی کنید ویدیوی شما کمتر از 3 دقیقه باشد. دقیق و به‌جا خود و کمپینتان را معرفی کنید. یک قصه خوب برای مخاطبتان تعریف کنید که او را ترغیب به همکاری با شما کند و یادتان باشد که یک کلیپ «حرفه‌ای» با یک کلیپ «خلاقانه» فرق می‌کند.

.

فرضیه چهارم: می‌ترسم به هدفم نرسم.

پاسخ: بهتر است بدانید که وب‌سایت Indiegogo دو گزینه را برای جذب سرمایه مردمی در اختیار شما می‌گذارد: یکی «ثابت» (Fixed) و دیگری «منعطف» (Flexible). در هر دو حالت اگر به هدف خود برسید، باید 4 درصد از مبلغ جمع‌آوری‌شده را به وب‌سایت پرداخت کنید. اما درصورتی‌که به هدف خود نرسید، در حالت «ثابت» تمام پول شما به پرداخت‌کنندگان آن برمی‌گردد و شما لازم نیست پولی پرداخت کنید، و در حالت «منعطف» شما می‌توانید تمام پولی که جمع‌آوری‌شده را نگهدارید و در عوض 9 درصد از آن را به وب‌سایت پرداخت کنید. بسیاری هم هستند که هدف خود را به اهداف کوچک‌تر تقسیم می‌کنند و بودجه هر هدف را در کمپینی جداگانه تأمین می‌نمایند.

.

فرضیه پنجم: برای اینکه موفق شوم نیاز به دنبال کنندگان زیادی در وب‌سایت‌های اجتماعی دارم.

پاسخ: رسانه‌های اجتماعی تنها یکی از روش‌های ارتباطی شما با مخاطب موردنظرتان هستند. شاید اگر تعداد دوستان شما در فیس‌بوک و توییتر زیاد باشد، پست شما توسط افراد بیشتری دیده شود. اما گاهی یک پست عمومی در یک وب‌سایت اجتماعی کمتر از یک تماس تلفنی یا ملاقات حضوری تأثیر می‌گذارد. هرچقدر درخواست شما شخصی‌تر باشد، بهتر جواب می‌دهد. مثلاً می‌توانید از Email استفاده کنید. یا اگر تعداد دوستانتان در فیس‌بوک و توییتر زیاد نیست، می‌توانید به سراغ گروه‌ها و صفحات فیس‌بوکی بروید که احتمال می‌دهید به کمپین شما علاقه‌مند باشند.

.

فرضیه ششم: چیزی ندارم که به‌عنوان هدیه در مقابل این کمک‌ها ارائه کنم.

پاسخ: یکی از نکات جالب جذب سرمایه مردمی ارائه هدیه‌ای به‌عنوان تشکر در قبال دریافت پول است. و با توجه به اینکه 87 درصد از کمپین‌های موفق به این روش متوسل می‌شوند، پس می‌توان نقش آن را در جذب سرمایه مردمی مهم تلقی کرد، اما لازم نیست نگران آن باشید. تقدیر و تشکر به هر روشی می‌تواند انجام شود و حتماً لازم نیست مالی باشد. ببینید در چه‌کاری استعداد دارید و از آن به این منظور استفاده کنید. مثلاً اگر شاعر هستید می‌توانید یک شعر به مخاطبین خود هدیه کنید. شاید بتوانید از یکی از دوستان هنرمندتان بخواهید که در ازای هر کمک یک اثر هنری به مخاطبین شما هدیه کند. ما حتی دیده‌ایم که برخی برای تشکر به مخاطبین خود اجازه می‌دهند اسمی برای پروژه‌شان انتخاب کنند. پس هیچ محدودیتی از این حیث ندارید.

.

فرضیه هفتم: زمان ندارم.

پاسخ: ما می‌توانیم با ارائه چند نکته به شما کمک کنیم که در زمان خود صرفه‌جویی کنید. هیچ می‌دانستید کمپین‌های تیمی 70 درصد بیشتر از کمپین‌های انفرادی پول جمع‌آوری می‌کنند؟ یک گروه می‌تواند وظایف کمپین، اعم از ارسال هدایا، اداره وب‌سایت‌های اجتماعی و تعامل با مخاطبین را بین اعضای خود تقسیم کند. اما حتی اگر به‌صورت انفرادی کار می‌کنید، بازهم می‌توانید به چند روش سرعت کار را بالا ببرید: یک پست فیس‌بوکی بنویسید، آخرین اخبار کمپین را به گوش مخاطبین خود برسانید، برای دوستانتان ایمیل بفرستید و از کمپین خود صحبت کنید، از هدیه‌ای که مدنظر دارید عکس بگیرید و به سراغ کسانی بروید که روی جمع زیادی تأثیر می‌گذارند.

.

فرضیه هشتم: جذب سرمایه مردمی صرفاً مسئله پول را حل می‌کند.

پاسخ: جذب سرمایه مردمی صرفاً جمع‌آوری بودجه نیست، بلکه راهی است برای اینکه بفهمید امکان فروش ایده شما در بازار چقدر است، بتوانید برای ایده‌تان تبلیغ و مخاطب جمع کنید، یعنی درواقع برای ایده خود بازاریابی کنید و آن را پیش‌فروش نمایید. ضمناً باعث می‌شود خبر کمپین شما به گوش دیگران برسد. ما هرروز شاهد کمپین‌هایی با اندازه‌ها و سوژه‌های مختلف هستیم که در مطبوعات مطرح می‌شوند.

.

فرضیه نهم: باید صبر کنم تا به بهترین ایده (یا محصول یا غیره) دست یابم.

پاسخ: جذب سرمایه مردمی کمک می‌کند تا ایده شما به کمال برسد. شما می‌توانید جذب سرمایه مردمی را از هر زمان آغاز کنید، حتی زمانی که ایده شما کامل نیست. درواقع یکی از مزایای جذب سرمایه مردمی این است که با دریافت بازخوردهای مخاطبین خود می‌توانید به‌تدریج ایده خود را تکمیل کنید. گاهی اگر بخواهید صبر کنید تا ایده شما کامل شود، ممکن است هیچ‌وقت کمپین خود را آغاز نکنید.

.

فرضیه دهم: مطمئن نیستم ایده من پذیرفته شود.

پاسخ: Indiegogo یک سکوی باز است نه یک پروسه استخدام. به نظر ما امروزه فرم‌های پذیرش زیادی وجود دارد که به استرس افراد اضافه می‌کنند. بنابراین ما Indiegogo را به‌صورت یک سکوی باز درآوردیم، به این معنی که نیازی نیست برای شروع کمپین خود یک فرم پذیرش پر کنید. به‌جای اینکه زمان خود را صرف قانع کردن ما کنید که ایده ارزشمندی دارید، می‌توانید آن را صرف به اشتراک گذاشتن ایده خود و جذب سرمایه‌گذاران احتمالی نمایید. کسانی که باید ایده شما را قبول کنند، این افراد هستند. پس سعی کنید نسبت به بازخوردها انعطاف‌پذیر باشید و از دستورالعمل‌هایی به شما ارائه کردیم پیروی کنید تا بتوانید نظر و اعتماد مخاطبین خود را جلب کنید.

منبع: فیلم چی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.