راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حکیمی: بانک مرکزی برای نوآوری نباید چارچوب بگذارد

در دومین روز و نمایشگاه تراکنش، مهندس ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در سمینار کارت و پرداخت در مورد مسائل روز نظام‌های پرداخت سخنرانی کرد. حکیمی در ابتدای صحبت‌های خود به موضوع کیف پول پرداخت و با توجه به تأخیر موجود در کشور در این زمینه گفت: دنیا برخلاف سایر زمینه‌های صنعت پرداخت، کیف پول استاندارد و قالب اجرایی مشخصی ندارد. وی در ادامه اظهار داشت نوآوری در این زمینه نباید متوقف به نظر بانک مرکزی بماند.

حکیمی ابراز امیدواری کرد با همفکری همه ذی‌نفعان این موضوع به راه‌حل جامعی در کشور برسیم. مدیرکل فناوری اطلاعت بانک مرکزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع EMV اشاره کرد و گفت در این زمینه نیازمند فهمیدن موضوع و آموزش و آشنایی دست‌اندرکاران بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت الکترونیک هستیم.

Naser-Hakimi-index-way2pay-994-08-06

حکیمی اصل موضوع EMV را به احراز هویت مرتبط دانست و گفت برای این موضوع می‌توان دو روش دفعی و تدریجی را در پیش گرفت؛ اما در هیچ کجای دنیا تجربه مهاجرت دفعی مشاهده نمی‌شود. برای مثال هم‌اکنون در آمریکا موضوع مهاجرت به EMV در دستور کار قرار دارد. از این رو ما هم در کشور مقدمات این کار را در بانک مرکزی شروع کرده‌ایم تا به‌صورت تدریجی نظام پرداخت الکترونیک را منطبق با استاندارد EMV کنیم.

او همچنین درباره پرداخت‌های خرد شهری گفت: درست است که در ایجاد طرح سپاس تعلل داشته‌ایم، اما درباره تغییر رویکرد رگولاتور که به‌تدریج اتفاق افتاده، سؤالاتی مطرح است. انتقادی که به بانک مرکزی می‌شود این است که چرا بانک مرکزی کمونیستی است و چرا باید همه چیز یک شکل باشد؟ چرا می‌خواهیم تمام کارت‌ها را داخل یک اسکیم بگنجانیم؟

حکیمی همچنین در خصوص کیف پول الکترونیک گفت: بانک‌ها نمی‌خواهند وارد این سیستم‌های حمل‌ونقل شوند زیرا شهرهای مختلف دیدگاه‌های مختلفی دارند. جمع کردن این دیدگاه‌های مختلف زمان می‌برد. به‌جای اینکه روی استانداردسازی ابزارها کار کنیم باید روی ابزارهای پذیرش کار کرد.

حکیمی اظهار کرد: انتقاد دیگری که به بانک مرکزی می‌شود این است که سیگنال فقط از سمت بانک مرکزی است و تعامل وجود ندارد. یکی از نکات مهم قابل‌ذکر این است که باید یک ساختار مشترک بین بانک مرکزی و PSPها به وجود بیاید. رویکردها در برابر نوآوری این است که رگولاتور باید در برابر هر نوآوری یک دستورالعمل بدهد و این صحیح نیست.

وی افزود که بانک مرکزی مسئول نوآوری نیست و باید زیرساخت‌هایی برای نوآوری در نظام بانکی به وجود آورد. بانک مرکزی برای نوآوری نباید چارچوب بگذارد، بلکه باید نوآوری‌ها را تأیید، رد و یا رفع اشکال کند. در ضمن فناوری‌های استفاده شده در حال حاضر به‌روز نیستند و همین باعث شده سوءاستفاده از فناوری یک مزیت رقابتی محسوب شود.

منبع: ITE / سرمدنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.