راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحریک تقاضا با کارت‌های اعتباری

بانک‌ها و سیستم مالی موجود در کشورها هم برای گردش مالی الکترونیکی و هم جریان خرید داخلی در جامعه به راه‌اندازی و استفاده از کارت‌های اعتباری برای خرید کالا اقدام می‌کنند. با این روش فروشگاه‌های داخلی از تقاضا برای کالای خود اطمینان‌خاطر و آرامش پیدا خواهند کرد چرا که این کارت‌ها تقاضا برای کالا را افزایش می‌دهند و میزان خرید تولیدات داخلی را زیادتر می‌کنند و به عبارتی مانع از خرید کالاهای خارجی می‌شوند. کارشناسان اقتصادی می‌گویند این روش کاری نو و تازه است اما باید از همه مزایای آن استفاده کرد و نه صرفاً از بخشی از آن، مثلاً دولت اعتباراتی برای مردم در دادن کارت‌های اعتباری در نظر بگیرد یا اینکه با سیاست‌هایی در تسهیل و به صرفه کردن آن برای خریداران، میزان گرایش به آن را در کشور زیادتر کند تا بتوان مانند سایر کشورها تاثیر مثبت راه‌اندازی کارت‌های اعتباری را مشاهده کرد.

.

محمود دودانگه، مشاور اقتصادی و بانکی وزیر صنعت، معدن و تجارت:

رونق بازار داخلی با کارت‌های اعتباری

کشور ما در شرایط فعلی که با رکود مواجه است و به نوعی تقاضا برای محصولات داخلی و محصولات مختلف کم شده است، برای خروج از رکود باید سیاست‌هایی را در پیش بگیرد. یکی از این سیاست‌ها توزیع کارت‌های اعتباری برای خرید کالاست که می‌تواند عامل مهمی در تحریک مردم برای خرید و در واقع افزایش تقاضا باشد. در بسیاری از کشورها از این روش استفاده می‌شود اما در کشور ما گرچه اخیراً مصوباتی در ارتباط با آن صادر شده اما هنوز به‌طور منسجمی از این روش استفاده نشده است. کارت‌های اعتباری در دوران پساتحریم که امید به رونق تولید در آن بیشتر است عامل مهمی در افزایش خرید مردم هستند بدین طریق که متقاضی با داشتن این کارت می‌تواند کالا را بخرد و یک یا چند ماه بعد با سود کمی پول آن را بپردازد. با این کار زمینه برای رونق بازار تولید داخلی فراهم می‌شود و انگیزه تولید بالا می‌رود و کشور از شرایط رکود اقتصادی خارج خواهد شد.

.

مرسل صدیق، کار آفرین و عضو هیئت‌مدیره انجمن مدیران:

اختصاص وام‌هایی برای کارت‌های اعتباری

کارت‌های اعتباری به اجبار خط اعتباری خواهند داشت. یعنی فرد به اندازه پولی که می‌دهد می‌تواند کارت تهیه کند. این کارت در واقع به ازای پول فرد داده می‌شود و یکی از اهداف عمده دولت‌ها از آن، کاهش چرخه پول در گردش و به همان میزان کاهش تورم در جامعه است. کسانی که از طریق این کارت‌ها کالا می‌خرند 9 یا 10 درصد ارزش‌افزوده پرداخت می‌کنند و از این لحاظ کالا را گران‌تر می‌خرند، به همین دلیل میزان استقبال از کارت‌های اعتباری کاهش پیدا می‌کند و برخلاف انتظار دولت نتیجه موثری بر کاهش تورم به وجود نمی‌آید. دولت در واقع برای حل این مساله باید وام‌ها و اعتباراتی به مردم ارائه بدهد و استفاده از این وام‌ها را منوط به داشتن کارت‌های اعتباری کند تا از این طریق بازدهی این کارت‌ها در اقتصاد کشور نمود بیشتری پیدا کند.

.

علی نقیب، فعال اقتصادی:

تسریع و تسهیل جریان اقتصاد امروزه کارت‌های اعتباری و امثال آن، مزیت‌ها و آثار مثبتی برای جامعه دارند که با توجه به نگرش و رفتار دولت‌ها با این سیستم‌های مدرن میزان سود و منفعت این روش‌های جدید در کشور متفاوت خواهد بود. راه‌اندازی کارت‌های اعتباری از آنجایی که جریان اقتصاد کشور و خرید کالا را تسریع می‌کنند اقدام بسیار مناسبی است و از طرفی باعث شناخت و شناسایی اعتبار تولیدکنندگان و اقتصاد کشور می‌شود و از این لحاظ هم به بازار داخلی کمک می‌کند. اما عملکرد دولت نسبت به آن‌ها و سیاست‌هایی که در قبال آن درپیش می‌گیرد بسیار مهم است چرا که اگر دولت نتواند با برنامه‌ریزی‌هایی رغبت و علاقه مردم را به آن زیاد کند آن‌طور که باید مورد استقبال مردم قرار نخواهد گرفت.

.

محمدرضا نجف منش، رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌‍و‌کار اتاق تهران:

تسهیل و رونق بازار مبادله‌ای

در همه جای دنیا راه‌اندازی کارت‌های اعتباری به این صورت است که آن‌ها به مردم اعتبار خرید می‌دهند اما در کشور ما برخلاف آن چیزی است که در سایر کشورها دیده می‌شود، یعنی در قبال سپرده‌گذاری است که کارت‌های اعتباری داده می‌شود. این کارت‌ها که توسط بخش‌های مالی و بانکی پرداخت می‌شوند در تسهیل و رونق بازار تولیدی و مبادله‌ای کشور موثرند. در دوران پساتحریم هم این موضوع می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل اقتصادی در زمینه خرید و فروش کالا باشد. راه‌اندازی کارت‌های اعتباری اقدامی مثبت است منتها باید جوانب آن را سنجید.

منبع: روزنامه کسب‌وکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.