راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا paypal به‌وجود آمد؟

همان‌گونه که از نام آن پيداست، پی‌پل يا پرداخت دوستانه نوعی واسطه در تراکنش‌های مالی در اينترنت است. از پيدايش تجارت الکترونيکی از اوايل دهه 90 تا به امروز، عدم اعتماد و اطمينان بين خريدار و فروشنده يک پاشنه آشيل در داد و ستدهای وب بوده است. در تجارت غيراينترنتی  هم فروشنده و هم خريدار يکديگر را می‌بينند و در بسياری از مواقع همديگر را می‌شناسند؛ اما در محيط اينترنتی اين اتفاق نمی‌افتد. اين مشکل در مدل C2C دو چندان است چون هر دو طرف اشخاص حقيقی هستند. نياز به يک واسط مالی بيشتر در اين نوع مدل کسب‌و‌کار احساس شد. براين‌اساس ebay در سال 2002 شرکتی را خريد که 4 سال قبل توسط افراد زير به‌وجود آمده بود:

.

ebay با اين کار دو هدف داشت: اول اینکه ايجاد يک واسط مالی که اطمينان دو طرف مزايده را جلب کند. دوم اينکه بسياری از فروشندگان و خريداران در مزايده کارت اعتباری و حساب بانکی متصل به اينترنت نداشتند. آن‌ها با پی‌پل می‌توانستند به خريد و فروش در ebay بپردازند. به نوعی از حساب پی‌پل که به حسابی متصل نيست unverify مي‌گويند. امروزه از طريق اکانت پی‌پل هم مي‌توانيم از سايت‌های مختلف خريد کنيم و هم به اکانت ديگران، پول واريز کنيم.

پس از 12 سال مديران ebay و PayPal اعلام کردند قرار است در سال 2015 از همديگر جدا شوند. البته اين جدايی به‌معنی قطع همکاری نيست و هم‌چنان اين دو غول کسب‌و‌کار اينترنتی همکار يکديگر خواهند بود. برای آشنايی بيشتر با پی‌پل به موارد زير اشاره می‌کنيم:

.

1. در پی‌پل اگر خريدار و فروشنده ارز متفاوتی داشته باشند، اين کار به‌صورت خودکار البته با اخذ هزينه از پی‌پل انجام می‌شود. در اين پيوند 24 ارز معتبر پی‌پل مشخص شده‌اند.

2. هم‌اکنون 148 ميليون حساب پی‌پل وجود دارد و 87 ميليون شخص حقيقی و حقوقی در دنيا از اين سرويس استفاده مي‌کنند.

3. پی‌پل برای ايرانيانی که در داخل مرزهای ايران زندگی می‌کنند تحريم است اما برای ايرانيان خارج از مرز تحريم وجود ندارد.

4. اکانت پی‌پل يک ايميل ساده است که برای پرداخت و دريافت مالی در وب نياز به ارسال اطلاعات کارت و حساب بانکی نيست.

5. امکان دريافت و پرداخت از پی‌پل به کارت و حساب‌های بانکی که اکانت پی‌پل ندارند، نيست.

6. باز کردن حساب شخصی يا personal و دريافت و پرداخت پول در پی‌پل رايگان است. مدل اصلی درآمد پی‌پل رسوب پول است. البته در خريدها با  حدود 2% اخذ سود از فروشندگان درآمد کسب می‌کند.

7. در پی‌پل سه نوع حساب وجود دارد. حساب شخصی رايگان ولی برای باز کردن اکانت premier و business هزينه دريافت می‌شود. حساب ممتاز برای اشخاصی مناسب است که گردش حسابشان بسيار زياد است و حساب تجاری برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی.

8. در پی‌پل دو نوع اکانت داريم. اکانت verify که به يک کارت يا حساب بانکی متصل است و امکان انتقال پول به حساب‌های ديگر پی‌پل وجود دارد. اما با اکانت unverify فقط امکان خريد آنلاين داريم.

.

در داخل ايران و از طريق واسطه‌های مالی می‌توانيم از حساب پی‌پل استفاده کنيم. برخی از اين واسطه‌ها:

.

منبع: وبلاگ دکتر اسماعیل خو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.