راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فناپ اپراتور مخابراتی چهارگانه می‌شود

تأسیس شرکت ارتباطات ثابت، راه‌اندازی اپراتور مجازی و اجرای پروژه IPTV/OTT در قالب ارائه خدمات چندرسانه‌ای، مهم‌ترین طرح‌هایی هستند که واحد تلکام فناپ درصدد پیاده‌سازی آن‌ها است. کیوان جامه‌بزرگ، قائم‌مقام تلکام فناپ در معرفی فعالیت‌های این واحد گفت: واحد تلکام از اواخر سال 89 فعالیت خود را به‌عنوان یکی از نخستین ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت همراه با تمرکز بر راه‌اندازی سامانه امپاد (#720*) آغاز کرد و به‌سرعت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت همراه در کشور، زیرساخت ارائه خدمت پرداخت بر بستر USSD را به سایر سازمان‌ها و حتی خود اپراتورهای تلفن همراه عرضه کرد. اما این فعالیت‌ها به همین‌جا ختم نشد. ارائه خدمات ارزش‌افزوده محتوایی دومین گام بزرگ فناپ در حوزه تلکام بود که از سال 91 آغاز شد و تاکنون خدمات این شرکت در حوزه آموزش، ورزش، سلامت و فرهنگ از طریق هر سه اپراتور تلفن همراه به بیش از دوازده میلیون مشترک تلفن همراه عرضه شده است. ایده راه­‌اندازی باشگاه هواداران تیم ملی فوتبال به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح خدمات ارزش‌افزوده تلفن همراه کشور ازجمله مهم‌ترین اقدامات فناپ بود که با توجه به موفقیت آن در ایام برگزاری جام جهانی، این طرح تا جام جهانی آینده ادامه خواهد داشت.

جامه‌بزرگ با اشاره به گستره فعالیتی فناپ در حوزه محتوا بیان کرد: در سال‌های گذشته به دلیل عدم ارائه خدمات نسل سه و چهار تلفن همراه در ایران، عمده خدمات ارزش‌افزوده به پیامک نوشتاری یا حداکثر تصویری محدود می‌شد، اما به دنبال ورود فناوری‌های جدید، افق جدیدی برای عرضه خدمات نوین فراهم‌شده، لذا فناپ هم از سال 93 سرمایه‌گذاری جدی در این حوزه را هم در قالب پروژه‌های بزرگ در گستره ملی و هم حمایت از استارت آپ‌های کشور در قالب خدمات مرکز نوآوری فناپ آغاز کرده است.

قائم‌مقام واحد تلکام فناپ، فعالیت در حوزه IPTV را از دیگر اقدامات این واحد برشمرد و گفت: این پروژه در شرکت باران‌تلکام، در سال گذشته با پیش­‌بینی فرصت‌های پیشرو و نیاز به ایجاد همکاری‌های راهبردی با دیگر شرکت‌های موفق کشور با مشارکت دوجانبه فناپ و شرکت آریا‌همراه آغاز شد و خوشبختانه توانستیم به‌سرعت ضمن موفقیت در فراخوان سازمان صداوسیما جهت اخذ نمایندگی عرضه خدمات IPTV/OTT اقدامات لازم برای ارائه خدمات سراسری به هم­وطنان در سراسر کشور را از پاییز سال جاری عملیاتی کنیم. او با اشاره به برنده شدن فناپ در مزایده IPTV صداوسیما گفت: پروژه تلویزیون اینترنتی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خدمات تلکام با تعهد فروش دو هزار و 700 میلیارد تومان برای پنج سال اول، در شرکت باران کلید خورده است. فروش محتوا، تبلیغات و ارائه خدمات ارزش‌افزوده ازجمله راه‌های کسب درآمد این پروژه خواهد بود که بخشی از این درآمد نیز به‌عنوان حق مجوز به صداوسیما تعلق می‌گیرد. به گفته وی IPTV، اپراتور جدید خدمات محتوایی دیجیتال است که خدمات چندرسانه‌ای چون دسترسی به شبکه‌های تلویزیونی با امکاناتی نظیر ذخیره‌سازی برنامه، مشاهده برنامه­‌های پخش‌شده، جستجو در برنامه پخش برنامه شبکه­‌ها و…، دسترسی به محتواهای ویدئویی و صوتی آرشیو‌شده، ارائه انواع خدمات ارزش‌افزوده (نظیر خدمات بانکداری و پرداخت، خرید، بازی‌های فردی و گروهی و یادگیری الکترونیکی از طریق تلویزیون) را عرضه می­‌کند.

به گفته وی، در حال حاضر فناپ با چند شرکت داخلی و اروپایی برای راه‌اندازی زیرساخت‌های لازم این پروژه در تعامل است تا در بازه زمانی مشخصی، ضمن راه­‌اندازی خدمات، برنامه بومی‌سازی و انتقال فناوری‌های مرتبط به کشور را اجرایی کند. قائم‌مقام تلکام شرکت فناپ در توضیح مراحل اجرایی شدن پروژه IPTV بیان کرد: ابتدا برای مدت شش ماه،‌ این پروژه در تهران برای کاربران خانگی و در سراسر کشور برای کاربران اپراتورهای تلفن همراه پایلوت می‌شود. پس‌ازآن، سرویس به دو شکل OTT (ارائه خدمات از طریق شبکه اینترنت) و دسترسی از طریق ستاپ باکس و شبکه­‌های مختلف مخابراتی با اولویت‌بندی جغرافیایی توافق شده با صداوسیما به اجرا درمی‌آید. اما می‌خواهیم تمامی استان‌های کشور را طی سه سال زیرپوشش ببریم.

به گفته جامه‌بزرگ، با استفاده از خدمات OTT (فرا شبکه) روی تلفن همراه و تبلت، هر فردی، در هرکجا با داشتن سیم‌کارت و اتصال به شبکه 3G و 4G می‌تواند به محتوای چندرسانه­‌ای موردنیاز خود دسترسی داشته باشد. این تحول بزرگ یعنی تلویزیون در هر نقطه و هر زمان در دسترس شهروندان خواهد بود و بیننده خود زمان و نحوه استفاده از برنامه­‌های تلویزیونی و مخزنی بزرگ از فیلم­‌ها، سریال­‌ها و سایر برنامه­‌های رادیو تلویزیونی را مدیریت خواهد کرد. باران تلکام بخش عمده این خدمات را رایگان ارائه خواهد کرد.

ورود به حوزه FCP از دیگر فعالیت‌های واحد تلکام فناپ است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اخیراً نسبت به صدور مجوز مخابرات ثابت اقدام کرده است. جامه‌بزرگ بابیان اینکه صدور پروانه جدید، تجمیعی از مجوزهای پیشین است، گفت: فناپ مجوز تأسیس یک شرکت مخابراتی خصوصی را گرفته و منتظر دریافت پروانه نهایی است تا از نیمه دوم سال جاری شروع به فعالیت کند. بدین ترتیب می‌توان هرگونه سرویس مخابراتی همچون VOIP، اینترنت و اینترانت را با استفاده از فناوری‌های مختلف نظیر ADSL و Fixed LTE ارائه داد.

او همچنین در خصوص فعالیت‌های فناپ برای راه‌اندازی یک اپراتور تلفن همراه مجازی گفت: ضمن توافق با چند اپراتور معتبر بین­‌المللی مستندات اخذ موافقت اصولی صدور پروانه MVNO را به وزارت ارتباطات تقدیم کردیم و منتظر اعلام نظر دولت هستیم. فناپ با دریافت پروانه فعالیت اپراتور مجازی درواقع موفق به کسب سه پروانه بزرگ (IPTV، MVNO و FCP) در صنعت مخابرات می‌شود.

جامه‌بزرگ بابیان اینکه تعداد شرکت‌های این چنینی که در آن‌ واحد مجوز  فعالیت چند اپراتور را داشته باشند در دنیا نیز بسیار کم است، گفت: در آینده نزدیک و با نهایی شدن راه­‌اندازی سه اپراتور مذکور، فناپ به‌عنوان یک اپراتور یکپارچه (Quadruple play) همگام با اپراتورهای پیشرو جهانی انواع خدمات ارتباطی و محتوایی ثابت و سیار هم‌زمان را به شهروندان کشور عرضه خواهد کرد.

منبع: فناپ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.