راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحقق تجارت الکترونیکی 100 هزار میلیاردی تا سال 96 در ایران

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک پیش‌بینی کرد: سهم تجارت الکترونیکی در کشورمان تا دو سال آینده به 100 هزار میلیارد تومان برسد و این رقم هم‌اکنون 50 هزار میلیارد تومان است که سهم 1.7 درصدی دنیا را دارد. محمد گرکانی نژاد رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور در نشست خبری که به‌صورت مجازی برگزار شد ضمن تشریح برنامه‌های این مرکز برای جدایی از بودجه نفتی عنوان کرد: در صدر شرکت‌های دنیا بالاتر از شرکت‌های نفتی و بانکی، شرکت‌های آی تی و آی سی تی قرار دارند و موضوع آی تی پیشتاز تجارت در دنیاست و موضوع بسیار مهمی است نه‌تنها در سطح کشورهای پیشرفته بلکه در سطح کشورهای در حال توسعه نیز بسیار به این موضوع توجه شده است. وی ادامه داد: تجارت الکترونیک پیشران توسعه اقتصادی در کشورها محسوب می‌شود و می‌توان به کشور چین اشاره کرد که علی‌رغم پیشرفت در صنایع متنوع در سال‌های اخیر موتور پیشران آن‌ها همچنان تجارت الکترونیک است.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی یادآور شد: در هفت سال اخیر کشور چین توانسته شانه به شانه کشورهای پیشرفته دنیا در تجارت الکترونیک حرکت کند و جایگاه تجارت الکترونیک و اهمیت آن در کشور ما نیز در سال‌های اخیر با توجه به حضور فعالان کسب‌و‌کار رونق و توسعه یافته و جایگاهی در پیشرفت اقتصادی کشور یافته با استقبالی که مردم مطابق آمارها از تجارت الکترونیک داشتند این‌طور نشان می‌دهد که این نوع تجارت جایگاه اولیه خوبی به‌دست آورده و حتماً باید جایگاه تجارت الکترونیک در کشور برای توسعه توجه ویژه‌ای شود.

گرکانی نژاد علاوه براینکه سهم تجارت الکترونیک در کشور و چشم‌انداز آن را جویا شد، اعلام کرد: در تجارت الکترونیک دو بخش بی‌ تو‌ بی و بی تو سی که همان خرده‌فروشی الکترونیکی و عمده‌فروشی وجود دارد، طبق گزارش ای مارکتر که سازمان معتبری در این رابطه است در سال 2014، 1400 میلیارد دلار سهم بی تو سی در کل دنیا از تجارت الکترونیک بوده و سهم خرده‌فروشی 10 برابر این رقم است.

وی ادامه داد: آنچه که بسیار با مخاطب پر تعداد سر و کار دارد همان بی تی سی در تجارت الکترونیک است و در کشور ما در حال حاضر آمار دقیقی از تجارت الکترونیک نیست اما در بخش پرداخت الکترنیک با زیرساخت طرح شاپرک در بانکداری الکترونیکی که تمام پرداخت‌های الکترونیکی آمارها در این بخش کاملاً قابل‌اتکاء است و می‌توان فرض کرد آنچه در این شبکه به‌صورت خرید اینترنتی انجام می‌شود، معادل بی تی سی در کل کشور است.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک با اشاره به آمار گردش مالی در شبکه شاپرک که سال گذشته اعلام شد، گفت: آمار سال 93 حکایت از خرید 50 هزار میلیارد تومانی به‌صورت اینترنتی دارد و این مبلغ با تبدیل به ارز رایج به عدد 17 میلیارد دلار خواهد رسید که سهم 1.7 دهم درصدی در تجارت الکترونیک جهان را نشان می‌دهد و سهم قابل‌توجهی است.

گرکانی نژاد ادامه داد: خریداران و صاحبان کسب‌و‌کار در کشور ما تجارت الکترونیکی را جدی گرفتند و از این بستر برای پیشبرد کار خودشان استفاده کردند و به تعبیری تجارت الکترونیک وارد ضای تجاری کشورها می‌شود و اگر دولت‌ها بتوانند برنامه دقیقی برای توسعه آن داشته باشند و هرچه بیشتر از این روش در تجارت استفاده کنند و حضور فعالان کسب‌و‌کار در فضای الکترونیکی را تشویق کنند بی‌تردید بهره بیشتری خواهند داشت.

وی با تأکید بر موقعیت مناسب ایران در تجارت الکترونیک بیان کرد: انتظار و تصور ما از پتانسیل‌های جمعیت جوان کشور، رونق بیشتر در تجارت الکترونیکی است اما در مقایسه با جمعیت کشورمان در مجموع کشورهای دنیا که یک درصد جامعه جهانی را تشکیل می‌دهیم، توانستیم سهمی بیشتر در مقایسه جهانی برسیم و می‌توانیم به ارقام بیشتری نیز در این حوزه دست یابیم.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک همچنین در پاسخ به پرسش دیگر اعلام کرد: براساس بررسی‌های انجام شده در رابطه با رشد تجارت الکترونیک قابل تصور است که در دو سال آینده 100 هزار میلیارد تومان را در بخش بی تو سی مبادله داشته باشیم با توجه به اینکه سال گذشته تبادل الکترونیکی ایران 50 هزار میلیارد تومان بوده و رشد شتابنده تا دو سال آتی دست یافتنی است.

گرکانی نژاد افزود: اگر توجه دقیقی به زیرساخت‌‌های فنی در تجارت الکترونیک شود می‌توان از آمار پیش‌بینی دشه نیز عبور کرد. وی در پاسخ به پرسش دیگر که نقش پلیس فتا در امنیت تجارت الکترونیک در کشورمان را جویا شد، گفت: خوشبختانه همکاری خوبی را با پلیس فتا داریم و برنامه‌ریزی دقیق و جلسات منظمی وجود دارد و امیدواریم که این فضا را برای خریداران و عرضه‌کنندگان فضای کسب‌وکار امن نگه داریم و نقش توسعه‌ای تجارت الکترونیک اساساً بر یک بستر امن تبادل اطلاعات است که اتفاق می‌افتد و خوشبختانه ما همکاری‌های تعریف شده و دقیقی در پلیس فتا و سایر دستگاه‌های نظارتی و امنیتی کشور در حال حاضر برقرار کردیم.

منبع: خبرگزاری پانا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.