راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چه کسی مستر و ویزا را به ایران می‌آورد؟

درحالی‌که سال‌هاست در دنیا پرداخت با کارت‌های بین‌المللی رواج دارد ما اکنون در ایران بر سر آمدن یا نیامدن ویزا و مستر بحث می‌کنیم و دعوایمان سر این شده است که چه کسی این‌ها را به ایران بیاورد، این در حالی است که در اکثر کشورهای دنیا دعوا بر سر میزان کارمزد است و نه اصل وجود یا عدم وجود این خدمات؛ به قول دوستی آرزوهای ما شده خاطرات آن‌ها.

از زمان توافق بزرگ، در میان حجم انبوهی از خبرهای مرتبط با نتایج مذاکرات با 5 به‌علاوه 1، خبرهای جدیدی در حوزه پرداخت منتشرشده است که حاکی از اتصال ایران به بسترهای بزرگ پرداخت جهان است. در آخرین خبرها، روزهای اول شهریور بود که خبری شنیدیم از شرکت خدمات انفورماتیک که اتصال به سوئیچ ویزا و مستر در دستور کار این شرکت قرارگرفته است. این خبر را سید ابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک داده بود، خبری که واکنش‌های فعالان حوزه پرداخت را به‌ویژه در بخش خصوصی در گروه‌های اجتماعی به دنبال داشت. این فعالان معتقدند اقدام شرکت خدمات در اتصال به ویزا و مستر نوعی رانت محسوب می‌شود، در پاسخ اما دلیل مسوولان این شرکت، بحث حاکمیتی بودن اتصال به ویزا و مستر است.

پیش‌ازاین نیز ولی اله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در جمع گردشگران گفته بود در صورت رفع تحریم‌ها بانک مرکزی تلاش خواهد کرد تا زمینه پذیرش کارت‌های اعتباری بین‌المللی در کشور و حضور شبکه‌های بین‌المللی چون ویزا و مستر در کشور فراهم شود. برای این حضور هم محسن قادری، مدیرعامل شاپرک، خبر داده که بانک مرکزی و شاپرک در حوزه قوانین و مقررات، استانداردها و رویه‌ها، بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود را شروع کرده‌اند و سایر فعالان این حوزه نیز باید به‌صورت جدی وارد گود شوند.

newspaper-Index-a-way2pay-94-06-14

حالا به‌جای اینکه بحث بر سر چگونگی آماده‌سازی شرایط و زیرساخت‌ها برای اتصال به شبکه‌های بین‌المللی پرداخت باشد بر سر این است که چه کسی باید مجری آن باشد. ازنظر بانک مرکزی ممکن است با ورود بانک‌ها فضا به‌شدت رقابتی شود و نرخ کارمزدها بالا رود. ازنظر مخالفان هم بانک مرکزی باید در جایگاه رگلاتوری خود بنشیند و این فضا را مدیریت کند.

موافقان اقدام شرکت خدمات با اشاره به مستند «مقررات حاکم بر شتاب» مصوب خرداد 81، این اقدام شرکت خدمات برای ارتباط با ویزا و مستر را قانونی می‌دانند. ماده 2 این مستند وظایف مرکز شتاب را مشخص کرده است که طبق بند 2-8 آن یکی از این وظایف «ایجاد ارتباط با مراکز بین‌المللی جهت انجام تراکنش‌های کارت‌های پرداخت» است. این در حالی است که مخالفان می‌گویند طبق این بند شتاب اجازه برقراری ارتباط با مراکز بین‌المللی را دارد و هرکدام از اعضا اگر خواستند می‌توانند ارتباط برقرار کنند و این به معنای مجوز انحصاری برای بانک مرکزی و شرکت خدمات نیست.

.

آمادگی پست برای خرید از آمازون و eBay

از طرف دیگر گویا شرکت پست هم دست‌به‌کار شده و مدیرعامل این شرکت خبر از فراهم شدن امکان خرید از آمازون و eBay برای کاربران ایرانی داده است. اما نکته‌ای که مدیرعامل پست به آن اشاره‌ای نکرده است، نحوه پرداخت در خرید از فروشگاه‌های خارجی است. در این خصوص دو امکان وجود دارد یا اتصال به ویزا و مستر جدی است و پست به پشتوانه همین احتمال قوی این خبر را داده است و یا استفاده از واسطه و پرداخت از طریق کارت‌های شتابی است که همین حالا هم‌چنین امکانی وجود دارد و سایت‌هایی هستند که از طریق آن‌ها به‌صورت واسطه می‌توان از ‌eBay خرید کرد و پرداخت را هم از طریق کارت‌های شتابی انجام داد.

موضوع دیگری که در همکاری شرکت پست با فروشگاه‌های اینترنتی خارجی وجود دارد، نگرانی‌هایی در خصوص تحویل کالا از سوی پست است. این نگرانی به دلیل مشکلات شرکت پست در تحویل مرسولات پستی به دست مردم به وجود آمده است. همچنین گرفتن هزینه سرسام‌آور پستی و گمرک یکی دیگر از چالش‌های خرید از این فروشگاه‌هاست.

.

کساد شدن بازار ویزا و مستر فروشان

در حال حاضر برای آن‌هایی که مجبور به خرید از فروشگاه‌های اینترنتی خارجی هستند چاره‌ای وجود ندارد جز متوسل شدن به دامان دوستان یا اقوام مقیم خارج و یا خرید کارت‌های هدیه ویزا و مستر یا آمازون و آیتیونز از فروشگاه‌های داخلی که هرکدام از این‌ها هم دردسرهای خاص خود را دارد. اگر عطای خرید باواسطه را به لقایش ببخشید مجبورید سراغ فروشنده‌های گیفت کارت یا همان کارت‌های هدیه بروید که استفاده از آن‌ها مشکلاتی همچون ارسال نادرست پسورد در خرید غیر فیزیکی کارت و همچنین نیاز به استفاده از وی‌پی‌ان در هنگام خرید دارد، چراکه برخی از این فروشگاه‌ها فقط به دارندگان آی‌پی مثلاً آمریکایی محصول می‌فروشند.

مینا والی

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.