راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ابراهیمی: در صورت غفلت از قواعد پارادایم آینده بانکداری با مشکل اساسی مواجه می‌شویم

نخستین سمینار تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت توسط دبیرخانه دائمی ایکوبیگ 28 و 29 مردادماه 94 برگزار شد (+)(+). در این سمینار دو روزه توانستیم با حمایت دبیرخانه دائمی ایکوبیگ با جمعی از مدیران ارشد نظام بانکی کشور گفت‌وگوی ویدئویی داشته باشیم و نظر آن‌ها را در خصوص اهمیت تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت بدانیم.

آنچه در ادامه آمده است گزیده مصاحبه سایت تحلیلی خبری راه پرداخت با دکتر آیت‌اله ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار و از «مجموعه گفت‌وگوهای ویژه راه پرداخت در سمینار تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت» است.

دکتر آیت‌الله ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار
دکتر آیت‌الله ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار

قربانی: با توجه به اینکه شما علاوه بر حوزه بانکی، زمینه فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات نیز دارید وضعیت را در زمینه استفاده از فناوری دیجیتال در صنعت بانکداری ایران چطور می‌بینید؟

ابراهیمی: به نظر من، نظام بانکی ایران خیلی از بانکداری دنیا عقب است. شاید بد نباشد اشاره کنم که رساله دکترای بنده هم در همین حوزه تمرکز داشت و با توجه به بررسی‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم خیلی از بانک‌ها و مؤسسات مالی ایران در حال برنامه‌ریزی هستند تا چند سال دیگر تازه به بانکداری امروز برسند؛ یعنی وقتی‌که بانکداری فردا خواهد رسید، این بانک‌ها تازه در بانکداری دیروز هستند.

متأسفانه سیستم بانکی ما در این زمینه عقب هست و درواقع ضعف در بسترهای ارتباطی، نرم‌افزاری و فرهنگی موضوعاتی هستند که بخشی از آن‌ها به مردم و بخشی دیگر به کشور و بانک‌ها برمی‌گردد. به هر ترتیب بانک‌ها می‌توانند مشتریان را تهییج کنند که به مقوله‌های جدید ورود پیدا کنند. متاسفانه ما آمادگی مواجهه با پارادایمی که در آینده با آن روبرو خواهیم شد را نداریم؛ بنابراین بانک‌هایی در آینده موفق خواهند شد و باقی خواهند ماند که به این حوزه توجهی خاص داشته باشند. مفاهیمی هم که در این سمینار گفته شد مسائلی هستند که به‌زودی با آن‌ها مواجه خواهیم شد. خیلی از موضوعاتی که در چند سال آینده انتظار ماست اکنون به آن‌ها توجه نشده و علت آن این است که ما اصلاً نمی‌دانیم چه هستند. موضوعاتی که ما امروز مرور می‌کنیم موضوعاتی هستند که ما برآورد می‌کنیم و ریشه‌ای در پارادایم اخیر دارند مانند موضوع سرعت اینترنت 5G و … که این ها برآورد هستد همانطور که چند سال پیش کسی نمی‌توانست در خصوص شبکه‌های اجتماعی پیش‌بینی کند و فقط برآورد داشتیم.

مسائل و موضوعات نوظهور جالبی وجود دارد که با خلاقیت و نوآوری در شبکه بانکی می‌شود به آن‌ها ورود کرد و به نظر من در نظام بانکی ایران به بسیاری از این موضوعات توجه نشده است. البته در چند سال اخیر جهش خوبی از سوی بانک‌های جدید در کشور ایجاد شده اما فکر می‌کنم که بانک‌ها نمی‌دانند که آینده کسب‌وکارشان کجاست و کسب‌وکار بانکداری در صورت غفلت از قواعد پارادایم آینده بانکداری با مشکل اساسی مواجه خواهد شد، به‌ویژه کشور ما که ویژگی خاصش این است که با نسل جوان در ارتباط است و این نسل جوان مشتری آینده بانک‌ها هستند. در حقیقت ما به‌زودی با نسلی مواجه خواهیم شد که ارتباطات، موبایل‌های هوشمند و بی‌حوصلگی نسبت به موضوعات بانکی سنتی در آن‌ها زیاد خواهد شد و بانک‌هایی می‌توانند به جوامع مختلف راه یابند که به این ابزارها تجهیز شده باشند. در کنار این‌ها، موضوعات بانکداری اجتماعی هم موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود.

.

قربانی: یکی از مسائلی که در این رویداد توسط برخی از شرکت‌کنندگان بیان شد این بود که ما با برخی از این مسائل آشنا هستیم ولی وقتی می‌خواهیم آن‌ها را اجرا کنیم دچار مشکل می‌شویم. نظر شما چیست؟

ابراهیمی: هابر ماس می‌گوید ما همیشه چاله‌ای بین ایده و ابزار داریم. ما ایده‌های بسیاری داریم ولی چرا اجرا نمی‌شود؟ در ایران این‌همه علم و دانش و مقاله تولید می‌شود ولی در واقعیت حاصلی ندارند! چرا؟ این همان چاله‌ی بین ایده و ابزار است که ما ابزارش را نداریم. درواقع عنصر خلاقیت، نوآوری، تلاش و کوشش است که می‌تواند این ابزارها را تولید کند. در دیگر کشورها چون‌که زیرساخت‌ها آماده است، پیاده‌سازی این مفاهیم راحت‌تر است؛ اما در اینجا هم در مباحث تئوری و هم ابزاری و هم مباحث فرهنگی باید کار شود و برای همین هم خیلی سخت‌تر است.

Ayatollah-Ebrahimi-Ansar-Index-way2pay-94-06-09

نکته اصلی این است که اساساً در کشور ما اعتقادی به این مفاهیم وجود ندارد. برای مثال امروز در همین رویداد چند مدیرعامل از سی و چندی بانک حضور داشتند؟ وقتی این‌جور مفاهیم توسط رده‌های بالای سازمان به‌خوبی درک نشود، پیمودن مسیر برای عملیاتی شدن چنین مفاهیمی بسیار سخت می‌شود. مسئله دیگر این است که به‌قدری حواشی و مسائل غیرضروری در کسب‌وکار بانک‌ها وجود دارد که دیگر فکرِ آزاد برای پرداخت به این‌جور مسائل وجود ندارد؛ به‌عبارت‌دیگر شاید اولویت بانک‌ها دیگر این موضوعات نباشد؛ بنابراین یکی از مؤلفه‌های اثرگذار در پیاده‌سازی این موضوعات، محیط کسب‌وکار است که در کشور ما این محیط مخدوش است.

فایل ویدئویی مصاحبه اختصاصی راه پرداخت با دکتر آیت‌الله ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار نیز به زودی در همین صفحه بارگذاری خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.