راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بيست و ششمين همايش بین‌المللی بانكداری اسلامی برگزار می‌شود

بيست و ششمين همايش بین‌المللی بانكداری اسلامی با عنوان «تجربه جهانی بانکداری اسلامی: روش‌های تأمین مالی، ابزارها، خدمات و محصولات» دهم و یازدهم شهریور برگزار می‌شود. دکتر مهدی رضوی رييس موسسه عالی بانکداری ايران بابیان این که بانکداری اسلامی در اول فروردین سال 1363 در ایران اجرایی شد، گفت: از این تاریخ، عملیات بانکداری ایران به صورت فراگیر در قالب قانون عملیات بانکی بدون ربا اجرایی شد.

وی استقرار بانكداری اسلامی را يكی از مهم‌ترين تحولات صنعت بانكداری دانست و گفت: اكنون نظام مالی اسلامی، بخشی مهم و قابل رقابت از نظام مالی جهانی را تشكيل داده و به عنوان يك عامل تسهيل‌كننده حركت اقتصاد در جهت رشد و توسعه پايدار شناخته می‌شود.

Islamic-Index-way2pay-94-06-07

رضوی با اشاره به اینکه نظام بانكداری اسلامی بر مبنای اصول و ارزش‌های دين مبين اسلام پايه‌گذاری شده است، افزود: بانکداری اسلامی ابتدا در چند كشور اسلامی به اجرا گذاشته شد و پس از شناخت قابلیت‌های بانكداری اسلامی در جهان و افزايش تقاضا برای محصولات و خدمات آن، بسياری از بانك‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری كشورهای غيرمسلمان نيز براي تنوع بخشيدن به محصولات و خدمات خود و پاسخگويی به نيازها و تقاضاهای روزافزون مشتريان، به استفاده از اين شیوه بانكداری روی آوردند و جايگاه ويژه‌ای را برای ارايه خدمات به آن تخصيص دادند.

رئیس موسسه آموزش عالی بانکداری ایران بابیان اینکه برخی از دانشگاه‌های معتبر جهان، بخش‌هايی را برای انجام مطالعات و پژوهش‌های علمی‌ در زمينه بانكداری و خدمات مالی اسلامی ايجاد كرده اند، گفت: امروزه، برخی از كشورهاي اسلامی با ايجاد نهادهای مالی اسلامی و انجام بررسی‌ها و پژوهش‌های علمی، به پيشرفت‌های شايان توجهی در زمينه ابزارهاي نوين مالی و توسعه دانش بانكداری اسلامی دست‌یافته‌اند.

Islamic-Index-way2pay-94-06-07a

وی بابیان اینکه دو مجله Euromoney و The Banker مرجع مالی معتبر برای بانکداری در جهان به شمار می‌روند، گفت: با مراجعه به این مجلات معروف می‌توانید سودآوری بانکهای اسلامی و غیر اسلامی را از محل ارائه خدمات مالی اسلامی مشاهده نمایید.

وی همچنین ارزش کل دارایی‌های بانک های اسلامی تا سال 2018 را بالغ‌بر 3400 میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: کل دارایی ایران در 30 سال گذشته 518 میلیارد دلار بود و 37 درصد دارایی‌های بانک های اسلامی به کشورمان تعلق دارد.

دکتر ‌رضوی محورهای بیست و ‌ششمین همایش را «تجربه جهانی بانکداری اسلامی: روشهای تأمین مالی، ابزارها، خدمات و محصولات» عنوان کرد. گفتني است؛ بيست و ششمین همايش بانکداری اسلامی روزهای دهم و يازدهم شهريورماه سال جاری با حضور مقام‌های اقتصادی و استادان حوزه و دانشگاه و تنی چند از پژوهشگران این رشته از خارج کشور در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار خواهد شد.

منبع:بانک مرکزی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.