راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حضور خدمات انفورماتیک در سمینار تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت

شرکت خدمات انفورماتیک با ارائه یک سخنرانی، شرکت در میزگرد تخصصی و برگزاری نمایشگاه، حضوری پررنگ را در برگزاری سمینار تخصصی تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت به تصویر کشید. حمایت از رویداد تخصصی – آموزشی در حوزه بانکی و بهره‌مندی از محتوای آموزشی ارائه‌شده توسط نخبگان بین‌المللی، مشارکت در رویدادهای تخصصی به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت فناوری اطلاعات بانکی کشور و تحلیل وضعیت صنعت بانکی در شرایط پساتحریم ازجمله اهداف شرکت خدمات انفورماتیک برای حضور در این همایش بوده است. دکتر مهران محرمیان معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک در روز دوم همایش سخنرانی با موضوع «شبکه‌های هوشمند؛ آیا بانکداری دیجیتال بدون شبکه‌های هوشمند امکان‌پذیر است؟»، ارائه نمود و دکتر فرهاد فائز معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک نیز در میزگرد تخصصی بررسی فرصت‌های پیشرفت بانکداری الکترونیکی در دوره پساتحریم حضور یافت.

.

همایشی در تأکید بر جایگاه تجربه کاربری در ارائه خدمات و ورود بانک‌ها به عرصه مشاور مالی مشتریان

گفتنی است؛ در این سمینار دوروزه تلاش شد که تا حد امکان تجربه پیاده‌سازی راه‌حل‌های نوآورانه بانکی بررسی شود. در این رابطه روی نقش تجربه کاربری در بانکداری دیجیتال و دستورالعمل‌های ایجاد UX تأکید به عمل آمد. برخی از اندیشمندان و آینده‌پژوهان معتقدند که شعب بانکی در آینده جایی ندارند؛ این در حالی است که در اثر توسعه بانکداری الکترونیکی نه‌تنها شعب بانک از بین نمی‌روند بلکه نقش شعب بانک به‌عنوان عناصر اساسی برای خلق تجربه متعالی را نباید نادیده گرفت. همچنین گفته شد که فعالیت‌هایی مانند مشاوره در تأمین مالی و فعالیت‌های بانکداری شرکتی را نمی‌توان و نباید از طریق درگاه‌های بانکداری الکترونیکی انجام داد و به همین دلیل شعبه‌ها مهم‌تر هم می‌شوند؛ البته فقط برای فعالیت‌های دارای ارزش‌افزوده. درهرصورت همگان توافق دارند که خدمات بانکی شخصی‌سازی‌شده، بیکان (beacon)، نوآوری‌های پرداخت، کیف پول هوشمند، ابزارهای پوشیدنی و گجت‌ها در حال شکل دادن به آینده هستند. بااین‌حال در خلال طرح روندها گفته شد که نباید همیشه خود را درگیر آخرین روند کرد، چون همگرایی کانال‌ها مهم‌تر از هر چیز دیگری است و توجه به آخرین روند نباید مانع از توجه به همگرایی گردد. برخی از الزامات بانک دیجیتال مانند شبکه‌های هوشمند و اهمیت آن‌ها به نحو مطلوبی از طرف آقای دکتر محرمیان معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک موردبررسی قرار گرفت. وی بر همه‌گیر شدن استفاده از تلفن‌های هوشمند تأکید کرد و افزود درحالی‌که کره جنوبی رتبه اول را در پهنای باند دارد؛ ایران تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله دارد. نکته مهم دیگر استقبال عموم از اپ های موبایلی است که در این خصوص ایران از بازار بکری برخوردار است. دکتر محرمیان همچنین تأکید کرد: مشتریان از شبکه‌های آینده انتظار دارند همیشه وصل باشند، تأخیر برای آن‌ها مفهوم ندارد، نباید تمایزی در میزان دسترسی مخاطبین وجود داشته باشد و از همه مهم‌تر فناوری‌ها باید نوید محیط‌زیست سالم‌تری را بدهند. ضرورت تغییر شکل مدل‌های کسب‌وکار در بانکداری دیجیتال توسط یکی دیگر از سخنرانان بیان شد. داده‌های حاصل از مشتری نبض رقابت‌پذیری بانک‌ها در آینده است و همین موضوع راه را برای پیاده‌سازی مدل‌های تجاری مشتری محور آماده می‌کند. در همین ارتباط تأکید شد که رسانه‌های اجتماعی به دلیل امکان تحلیل رفتار مشتریان و مدل‌سازی علایق و رفتارهای آن‌ها چه اطلاعات ارزشمندی در دل خود دارند.

آنچه که در ذات دنیای جدید خودنمایی می‌کند بی‌نظمی است؛ رشد انفجارگونه تولید اطلاعات در فضای جدید نیز بر این بی‌نظمی افزوده است و پیدا کردن اطلاعاتِ درست در زمان درست هرروز سخت‌تر و سخت‌تر می‌گردد. آقای الکس راوزر مؤسس و مدیرعامل شرکت Prototype interactive UAE به این مطلب پرداختند که برای پیشگیری از بی‌نظمی‌های دیجیتال چه راهبردی مؤثر است. همچنین تجربه بانکداری اجتماعی و شعبه فیس‌بوکی به نحو گسترده‌ای توسط آقای فرهادی، طراح پروژه‌های دیجیتال بانک CBD موردبررسی قرار گرفت. در بخش بعدی نیز با حضور سه تن از نمایندگان شرکت‌های تولید و تأمین سامانه‌ها و راه‌حل‌های بانکداری الکترونیکی در کشور (شرکت خدمات انفورماتیک، توسن و فناپ) ازجمله آقای دکتر فرهاد فائز معاون بازاریابی و فروش به نمایندگی از شرکت خدمات انفورماتیک و نهاد ناظر بر توسعه تجارت الکترونیکی، فرصت‌های پیشرفت بانکداری الکترونیکی در دوره پساتحریم بررسی شد. در این میزگرد دکتر فائز بر ضرورت شناخت نیازها از سوی بانک‌ها در راستای انعقاد قراردادهای CORE تأکید کرد و یادآور شد: در اغلب موارد بانک‌ها فقط می‌دانند که باید کر داشته باشند اما با چه مشخصه و ویژگی‌هایی؟ اطلاع درستی در اختیار ندارند و اگر در خرید کر خارجی هم با همین رویکرد وارد شوند بیش از آنکه منافع خود را تأمین کنند؛ قدم در راه پر ریسکی نهاده‌اند. آنچه مسلم است تجربه خوبی از خرید نرم‌افزارهای بدون سورس وجود ندارد.

در پایان دبیر همایش بر این مهم تأکید نمود که تحولات دیجیتال چنان دامنه گسترده‌ای دارد که به‌آسانی انبوهی از تغییرات را شامل می‌شود و البته همین جهان‌شمولی، درک آن را سخت‌ و پیچیده می‌کند. مدل‌های کسب‌وکار بانکی همواره درحال تغییرند و گسترش ضریب نفوذ تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی، بانک‌ها و مؤسسات مالی را به سمت ارائه خدمات شخصی به مشتریان سوق می‌دهد. جایگاه فناوری در این حوزه سیر صعودی را طی می‌کند و ارتباط بانک‌ها و اپراتورهای تلفن همراه شکلی متفاوت و هم‌راستا یافته است. در این مسیر پرداخت الکترونیکی و بانکداری خرد مبتنی بر موبایل بانک نیز به‌سرعت در حال پیشرفت است.

.

در حاشیه سمینار

ازنکات جالب‌توجه در حاشیه همایش مذکور محور قرار گرفتن شرکت خدمات انفورماتیک در میزگرد پایانی و پاسخگویی درخور توجه آقای دکتر فائز معاون بازاریابی و فروش به سؤالات بود. همچنین ارائه آقای دکتر محرمیان معاون شبکه نیز به اذعان برگزارکنندگان همایش، به دلیل محتوای غنی و کاربردی با استقبال حاضران مواجه شد.

منبع: شرکت خدمات انفورماتیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.