راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ضرورت نظارت بیشتر بر عملکرد کدهای پرداخت موبایلی

حامد منصوری مدیرعامل آسان پرداخت در جمع خبرنگاران گفت: «صنعت پرداخت الکترونیکی در کشور ما هنوز بسیار جوان است و با وجود اقبال خوبی که جامعه خصوصاً جوانان به ابزارهای پرداخت الکترونیکی طی سال‌های اخیر داشته‌اند هنوز نمی‌توان با اطمینان از شناخت و اعتماد کامل مردم به شیوه‌ها و ابزارهای پرداخت الکترونیکی سخن گفت.

به‌عبارت‌دیگر اعتماد و اطمینان مردم به شیوه‌های پرداخت الکترونیکی هنوز به مراقبت و تقویت نیاز دارد چراکه کوچک‌ترین شک و شبهه‌ای می‌تواند ریشه‌های نهال اعتماد عمومی به این صنعت را به‌سرعت بسوزاند. سردار هادیان فر رئیس پلیس فتا در بازدیدی که چند هفته گذشته از آسان پرداخت داشتند بر این امر مهم اشاره کردند.»

منصوری ادامه داد: «خوشبختانه شرکت آسان پرداخت به‌عنوان یک شرکت و برند مطرح در حوزه پرداخت موبایلی موفق شد علاوه بر کسب اعتماد نهادهای نظارتی، بستری امن و با کیفیت را فراهم آورد و به همین دلیل توانست به‌عنوان نخستین شرکت خصوصی کشور مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح کسب کند.

این اعتماد حاکمیتی به‌زودی نتیجه خود را نشان داد و مردم نیز که با یک پدیده فناوری به نام آپ آشنا شده بودند به‌مرور زمان به‌چابکی و امنیت آن پی بردند و اکنون بیش از شش سال است که در این مسیر پیشتاز خدمت‌رسانی به مردم هستیم.

مدیرعامل آسان پرداخت افزود: «به‌تدریج شرکت‌های دیگری هم با الگوبرداری از این فضا پا به عرصه گذاشتند که ایده‌های خلاقانه و پیشتاز آپ توانست این حوزه را پویا تر کند. البته باید یادآور شوم این فضای کار بسیار جدی و حساس است و همه همکاران ما باید با دقت بیشتری در این کسب‌وکار تازه قدم بردارند چراکه اگر امنیت و سرعت به‌عنوان مهم‌ترین شاخص‌های پرداخت الکترونیک جدی گرفته نشود به اعتماد عمومی مخاطبان لطمه می‌خورد.»

 تبلیغات تجاری در مورد امنیت پرداخت‌های الکترونیکی خصوصاً روش «یو اس اس دی» طی ماه‌های اخیر افزایش معناداری پیداکرده است. تقریباً تمام شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی به دنبال جذب کاربر بیشتر و به‌تبع آن تراکنش بیشتر هستند، این تمایل طبیعتاً به رقابت‌ها دامن زده که به‌خودی‌خود بد نیست اما توجه به این نکته مهم این است که تشخیص صلاحیت‌ها و ضریب امنیت خدمات ارائه شده توسط هر شرکت پی اس پی تنها در انحصار و شایستگی نهادهای ناظر بر این حوزه مانند بانک مرکزی و شاپرک است و نباید اجازه داد در جریان تبلیغات و رقابت‌ها، یک شرکت امنیت خدمات ارائه شده توسط دیگر شرکت‌ها را زیر سؤال ببرد.

وی ادامه داد: آسان پرداخت به عنوان یکی از شرکت‌های مطرح ارائه‌کننده این خدمات همواره به موضوع اعتماد عمومی نیز توجه داشته و هرگز در تبلیغات تجاری خود سوءاستفاده‌ای از اعتماد عمومی نکرده است. درواقع تخریب امنیت سایر شرکت‌ها با انحصاری دانستن تراکنش‌های امن در خدمات یک شرکت، قطعاً به خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به حوزه پرداخت الکترونیکی منجر خواهد شد و در این صورت منافع عمومی همه مردم به خطر می‌افتد.

اما در خصوص فضای این کسب‌وکار هم لازم است به یک نکته اشاره کنم. تأخیر در اصلاح نظام کارمزد خدمات پرداخت الکترونیکی و ادامه شرایط گذشته، زمینه‌ساز بسیاری از رویه‌های غیراقتصادی در این حوزه شده است. درحالی‌که اگر نهادهای تصمیم گیر هرچه زودتر اصلاحات لازم را در این مورد انجام دهند، جلوی سازوکارهای غیر بهره‌ور که به اقتصاد کلان کشور ضربه می‌زند، گرفته خواهد شد.

درواقع نظام قیمتی و کارمزد در هر کسب‌وکاری تعیین‌کننده مناسبات میان تمامی بازیگران است و اگر به‌درستی تعیین و تنظیم شود درنهایت سود اصلی را مصرف‌کنندگان خدمات و کالاها خواهند برد. ازاین‌رو اگر شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی هرچه زودتر نظام مورد خود را نهایی و ابلاغ کنند بدون شک بخش زیادی از مناسبات غیراقتصاد و مخل بهبود فضای کسب‌وکار در حوزه پرداخت الکترونیکی اصلاح می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.