راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۴ دلیل گسترش تجارت الکترونیکی در چین

نحوه خرید برای خریداران چینی زبان، متفاوت از روش‌های غربی‌هاست. تجارت الکترونیکی برای اهالی شانگ‌های چین، اهمیت بالایی دارد. بطوریکه اگر از نحوه پیدا کردن یک کفش یا موارد وارداتی بپرسیم، بیشترین پاسخی که می‌گیریم، این است: «به‌صورت آنلاین، جستجو کردم.» این در حالی است که در آمریکا و ملل مختلف، تجارت الکترونیکی، در درجه ی اول، یک روش پرداخت است. تعداد خریداران چینی زبان، گسترش یافته و اینکار، به یک سبک زندگی تعریف شده آن‌ها، تبدیل شده است. به عنوان مثال، Taobao یکی از بزرگترین فروشگاه‌های C2C در چین است. چهار دلیل که باعث شد این نوع فروشگاه، به بخشی از زندگی روزانه‌ی مردم تبدیل شود، به شرح زیر است:

.

شخصی‌سازی

افرادی که به‌طور مداوم از این فروشگاه، خرید می‌کنند، تجربه‌های خرید خود را دقیقاً مطابق خواسته‌های خود می‌بینند. البته این مورد، اتفاقی نیست. Ding Xi، مدیر بخش تخصصی مشتریان فروشگاه می‌گوید: «ترویج شخصی‌سازی، یکی از وظایف و برنامه‌های Taobao است.» Ding، تقسیم‌بندی برنامه‌های خود را اینگونه بیان می‌کند: «رفتار خریداران را تحلیل کرده و مشتریان خود را تحت نظر قرار می‌دهد تا به روش‌های عمیق‌تر و دقیق‌تری دست یابد.» این کار، باعث می‌شود که بتوان از اطلاعات بیشتری، برای بهترین رفتار با وی، استفاده کرد. مثلاً محلی که مشتری از آنجا وارد سایت می‌شود، اطلاعات مهمی را به ما می‌دهد که به کمک آن‌ها، می‌توان مناسب‌ترین تبلیغات، کالاو بازار Taobao را برای مشتری در نظر بگیریم تا بدین طریق، مشتری، سریع‌تر به نتیجه‌ی مورد نظرش برسد.

.

تجارت همراه

برخی از ۳۰۰ میلیون مشتری خرید از طریق تلفن همراه، بیش از ۱٫۶ تریلیون دلار را صرف خریدهای آنلاین در چین می‌کنند. در حال حاضر، حدود نیمی از تراکنش‌های خریدهای آنلاین، از طریق تلفن همراه انجام می‌شود. این میزان استفاده، به دلیل راحتی استفاده و جستجوی محصولات و همچنین پرداخت از طریق تلفن‌های همراه، به سرعت در حال افزایش است.

Jessie Chen، یک جوان اهل شانگ‌های می‌گوید که از Taobao، هم در تلفن همراه خود، و هم در کامپیوتر شخصی، استفاده می‌کند. اما وجود پلتفرمی برای تلفن همراه را جهت استفاده راحت‌تر در زمانی که به کامپیوتر شخصی، دسترسی ندارد، مناسب می‌بیند.

مشارکت بین خرده‌فروشان آفلاین مثل Walmart و سرویس‌دهنده‌ی پرداخت الکترونیکی Alipay، حتی این امکان را به وجود می‌آورد که در خریدهای حضوری نیز، از تلفن، برای پرداخت استفاده کنیم.

.

ارتباط فردی

سنت چینی زبانان، به کار گروهی و یا ارتباطات خصوصی، ارزش بالایی می‌دهد. شما می‌توانید تجربه‌های دست اولی در Taobao داشته باشید. پیام‌رسان Aliwangwang، به فروشندگان و خریداران اجازه می‌دهد تا با یکدیگر، قبل و بعد از خرید، چت کنند. با توجه به یکپارچگی دستگاه‌های همراه، زمان پاسخ‌دهی برای این‌کار، کوتاه‌تر می‌شود. Yashan Zhao، می‌گوید Aliwangwang بیشتر از اینکه یک نرم‌افزار تجاری باشد، یک نرم‌افزار اجتماعی است. وی همچنین می‌گوید که سرویس صحبت کردن فروشندگان و خریداران با یکدیگر، قابل‌توجه است. این ارتباطات، می‌تواند به شکلی غیرمتعارف، صمیمانه شود. بسیاری از فروشندگان، با مشتریان بالقوه‌ی خود، با قیمت بالا روبرو می‌شوند که این، منجر به افزایش محیط‌های خصوصی می‌شود. برای اطمینان از رضایت مشتری و فروشنده، قیمت، توسط ابزارهایی مثل Alipay تعیین می‌شود. این ابزار، اطمینان می‌دهد که تا پایان کامل و رضایت‌بخش هر رویداد، هیچ تغییر دستی در پرداخت، انجام نمی‌شود. مشتریان Taobao، یک گام دیگر هم انجام می‌دهند و آن، دریافت اطلاعات از طریق مقالات انتقادی خریداران است. جزئیات بازخوردها را از طریق تصاویر و جزئیات چگونگی دریافت بسته‌ها ، میزان تطابق محصول با تصاویر و توضیحاتش و اندازه‌ی محصول را ارزیابی می‌کنند.

یکی از خریداران آنلاین به نام Pan Hu می‌گوید: «من معمولا قبل از خرید هر چیزی از Taobao، بازخوردهای مشتریان را بررسی می‌کنم. نظر افراد، کلیدی برای خرید یا عدم خرید خواهد بود.»

.

تنوع محصولات و مشاهده‌ی آن‌ها

با گشت و گذار در Taobao می‌توان گجت‌ها و محصولاتی را پیدا کرد که به هیچ وجه نمی‌توانید آن‌ها را در سایت‌هایی مثل Amazon یا eBay ببینید. سرویس‌های بسیار متنوعی در Taobao وجود دارد. Pan در رابطه با این موضوع می‌گوید: «علاوه بر چیزهایی که می‌خواهم، موارد هنری بسیاری در Taobao وجود دارد. گشت و گذار، در تمام وقت، سرگرم‌کننده است. همیشه چیزی وجود دارد که باعث سورپرایز شدن شود.»

بسیاری از خریداران اینترنتی چینی زبان، می‌خواهند بدانند چه چیز جدیدی به عنوان جایگزین کالای مورد نیازشان، وجود دارد. با توجه به محصولات و انتخاب‌های موجود، معمولاً برای چک کردن هزینه و قیمت با بازار خرده‌فروشان، علاوه بر Taobao، از وب‌سایت Tmall هم استفاده می‌شود. ادغام ویژگی‌های وب‌سایت‌ها به‌صورت یکپارچه، یک فروشگاه آنلاین بزرگ ایجاد می‌کند که مشتریانش توانایی موثری در انتخاب بین کالاهای با نام تجاری و تخفیف‌ها را دارند.

رعنا نوروزی

منبع: ایکامیت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.