راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرایی و چگونگی همایش و نمایشگاه تراکنش

قریب به دو سال است با مدیران ارشد، متخصصان و فعالان نظام بانکی و صنعت پرداخت در حال رایزنی هستیم تا زمینه برگزاری رویدادی در شأن ایران عزیز و در کلاس بین‌المللی را برپا کنیم. در طول این مشاوره‌ها و رایزنی‌ها تلاش کرده‌ایم تا نقطه نظرات، تجربیات، دغدغه‌ها، ضرورت‌ها و رویکردهای این حوزه را از دیدگاه‌های مختلف بررسی و یادداشت کنیم. خوشبختانه این هم‌اندیشی به نقطه روشنی رسید و نهایتاً تصمیم بر آن گرفته شده تا « همایش و نمایشگاه تراکنش » را در سال 1394 برگزار کنیم. شرایط بین‌المللی و توافق ایران با 1+5 و همچنین سیاست‌های روشن دولت یازدهم در خصوص حمایت از فناوری‌ اطلاعات و ابلاغیه سیاست‌های برنامه ششم توسعه توسط مقام معظم رهبری که تأکید خردمندانه‌ای در این خصوص دارد، همه و همه افق روشنی را برای برپایی چنین رویدادی فراهم ساخته است.

.

چرا تراکنش؟

اگر «عمل اجرایی دستورات در سیستم مدیریت بانک اطلاعات» را به‌عنوان ساده‌ترین تعریف «تراکنش» بپذیریم، می‌توانیم ماحصل پیوند فناوری با صنایع مختلف و ازجمله در صنعت بانکداری و پرداخت را در یک واژه به نام «تراکنش» خلاصه کنیم. «تراکنش» محصول عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. تراکنش نقطه پیوند زنجیره تأمین فناوری اطلاعات با جامعه و مشتریان (مردم) است. «تراکنش» گل سرسبد هزاره سوم است که با سنجش کیفی و کمی آن، می‌توان مجموعه تلاش‌های زنجیره تأمین را ارزیابی کرد.

ازاین‌رو به نظر می‌رسد جامعیت این واژه می‌تواند افق روشنی را برای این رویداد رقم بزند. ضمن اینکه حلقه پیوند تمامی اجزاء و اضلاع نظام فناوری اطلاعات اعم از نهادهای حاکمیتی و زیرساختی، مدیریتی و نظارتی و سیاست‌گذاری، ارائه‌دهندگان خدمات مالی، پولی، ارائه‌دهندگان خدمات سخت‌افزاری و نرم‌‌افزاری، صاحبان ایده، صاحب‌نظران، متخصصان و فعالان عرصه IT و ICT چیزی جز تراکنش نیست.

ضمن اینکه در اینجا لازم است اعتراف کنیم که حتی انتخاب چنین نامی برای این رویداد، برخواسته‌ از رایزنی با صاحب‌نظران این حوزه بوده است.

.

چرا آبان ماه

در طول چند هفته گذشته که خبر برگزاری چنین رویدادی را منتشر کرده‌ایم، علاقه‌مندان از علت انتخاب زمان برگزاری (4 تا 6 آبان) جویا شده‌اند. توضیحات مختصری در این خصوص می‌تواند دلیل انتخاب این زمان را روشن‌تر سازد.

برای انتخاب زمان برگزاری رویداد چند فاکتور مهم را مدنظر داشته‌ایم، هم‌زمان نبودن با سایر رویدادهای داخلی و خارجی مشابه، فضای عمومی کشور و …

همکاران گرامی مستحضرند رویدادهایی متعددی در طول ماه‌ها و ایام سال پراکنده‌اند، اردیبهشت‌ماه رویداد کارت و پرداخت دبی، خردادماه همایش سیاست‌های پولی و ارزی، تیرماه مصادف با ماه مبارک رمضان، مردادماه گرمای مضاعف، تعطیلی مراکز علمی و دانشگاهی و همچنین برگزاری همایش ایکوبیک، شهریورماه همایش بانکداری اسلامی، مهرماه نمایشگاه جیتکس دبی، پایان آبان نمایشگاه کارتس پاریس، آذرماه الکامپ، دی‌ماه همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت و طبیعتاً بهمن، اسفند و فروردین هم ماه‌های مناسبی برای چنین رویدادی به‌ویژه به دلیل شرایط کاری نظام بانکی و صنعت پرداخت نیست. ضمن اینکه فرایند اجرایی شدن برجام و روشن‌تر شدن شرایط بین‌المللی ایران در چنین برهه زمانی مناسب‌تر ارزیابی شده است؛ بنابراین زمان رویداد به‌گونه‌ای انتخاب شده است تا تلاقی با سایر رویدادها نداشته باشد و از سویی فضای بین‌المللی برای تعامل با بازار ایران مساعد شده باشد.

.

پاسخ به یک سؤال

باوجود رویدادهایی که سالانه در نظام بانکی برگزار می‌شود چه ضرورتی برای برپایی رویدادی دیگر است؟ این سؤال و مشابه آن بارها ممکن است در ذهن مخاطبان این رویداد شکل گرفته باشد. واقعیت این است که رویدادهای نظام بانکی ازجمله همایش سیاست‌های پولی و ارزی، بانکداری اسلامی، بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت که توسط زیرمجموعه‌های بانک مرکزی برگزار می‌شود در حوزه سیاست‌گذاری‌ و وظایف رگولاتوری است و تردیدی در ضرورت برگزاری آن‌ها به‌منظور تبیین سیاست‌های کلان نیست؛ اما رویداد تراکنش در حوزه توسعه کسب‌وکار و تعامل زنجیره تأمین خدمات اعم از داخلی و خارجی تعریف شده و لذا رویدادی است در طول رویدادهای دیگر فعلی و نه در عرض آن‌ها.

ضمن اینکه نهادی مانند مرکز فابا که توسط مقامات ارشد نظام بانکی و پولی کشور بنیان‌گذاری شده است،

رسالتی جز فرهنگ‌سازی و ارتقاء سطح علمی و آموزشی ندارد و بی‌تردید برگزاری چنین رویدادی جزء وظایف ذاتی آن است. این مهم سال‌ها در دستور کار مرکز فابا قرار داشت اما شرایط عمومی و بین‌المللی کشور برای برپایی آن مساعد نبود.

.

ایران مرکز ثقل منطقه

مطابق سند چشم‌انداز 1404، ایران می‌بایستی کشوری توسعه‌یافته با رتبه اول از حیث علمی، اقتصادی و فناوری در منطقه باشد. ابلاغیه رئوس سیاست‌های برنامه ششم توسعه نیز مؤید توجه جدی به ارتقاء جایگاه ایران در جامعه اطلاعاتی جهانی و منطقه دارد. این مهم جز با هم‌اندیشی، همگرایی و به‌تبع آن هم‌افزایی ملی امکان‌پذیر نیست. رویداد تراکنش تلاش جمعی همه ما برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های بلند در این حوزه است. همچنین جذابیت بازار بزرگ ایران و تأثیرگذاری ایران بر کشورهای منطقه و همسایگان خود نویدبخش فعالیت در یک بازار بزرگ پانصدمیلیون‌نفری را می‌دهد. ازاین‌رو با بنیان گذاشتن چنین رویدادی شاهد تعامل شرکت‌های داخلی، خارجی و به‌ویژه بانک‌ها و شرکت‌های منطقه‌ای خواهیم بود. این اتفاق علاوه بر اینکه می‌تواند موجب بلوغ بانک‌ها، بیمه‌ها،‌ بازار مالی و شرکت‌های خصوصی ایرانی شود، زمینه را برای صادرات شرکت‌های داخلی در منطقه بیش‌ازپیش فراهم سازد.

از این گذشته سالانه خیل عظیمی از بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی برای مشاهده پیشرفت‌های شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌کنند و صدالبته این اتفاق برای عقب نماندن از توسعه یک ضرورت است. به نظر می‌رسد بازار بزرگ ایران و ظرفیت متخصصان و شرکت‌های داخلی به سطحی رسیده است که خود بتوانند محور بازدید سایر کشورها و ازجمله کشورهای منطقه باشند. قرآن کریم تعبیر جالبی دارد. می‌فرماید سیرو فی‌الافاق و الانفس (در بیرون و درون خود سفر کنید) نمایشگاه‌های دایر در اروپا و آسیای میانه و شرق آسیا اگر مصداق سفر در بیرون باشد، حتماً رویداد تراکنش می‌تواند گزینه مناسبی برای سفر در درون باشد. سفری که هرسال یک‌بار لازم است تکرار شود و در تقویم جهانی جا بگیرد.

.

برنامه‌های این رویداد:

در این مجال تبیین جزئیات برنامه‌های این رویداد ممکن نیست و علاقه‌مندان از طریق پایگاه اینترنتی مرکز فابا و سایت این رویداد به نشانی www.itefaba.com می‌توانند جزئیات این برنامه‌ها را دریافت کنند. تنها به ذکر چند موضوع کلی در این فرصت بسنده می‌کنیم.

این رویداد علاوه بر جنبه پررنگ نمایشگاهی با حضور بانک‌ها و شرکت‌های داخلی و خارجی، هرروزه شاهد کارگاه‌های مختلف توسط شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها خواهد بود. ضمن اینکه در روز اول، «کنفرانس نوآوری‌های بانکی» با سخنرانی مقامات و شخصیت‌های داخلی و خارجی برگزار می‌شود و ضرورت‌ها، بسترها و راه‌حل‌های نوآورانه در نظام بانکی به بحث و بررسی گذاشته می‌شود. واقعیت این است که نظام بانکی ما به دلایل مختلف ازجمله تحریم ظالمانه از استانداردهای جهانی عقب افتاده است. همفکری برای شتاب در این عرصه یک نیاز ملی است.

در دومین روز این رویداد، «سمینار تخصصی کارت و پرداخت» برگزار می‌شود و موضوعات متنوعی ازجمله مدل‌های توسعه کسب‌وکار و چگونگی اخذ کارمزد خدمات و شرایط صنعت پرداخت در عصر پساتحریم به‌عنوان اولویت‌های امروز صنعت پرداخت بررسی خواهد شد.

در سومین روز، «نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد نظام بانکی و اقتصادی و شرکت‌های بانکی و IT» را خواهیم داشت که مدل کسب‌وکار در شرایط پساتحریم بحث خواهد شد و فرصت‌ها و تهدیدهای آن موردبررسی قرار می‌گیرد.

انتظار می‌رود که دست‌به‌دست هم دهیم به مهر، میهن خویش را کنیم آباد. انشاء‌ ا…

محمد مراد بیات؛ مدیرعامل مرکز فابا

منبع: مرکز فابا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.