راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری همراه و نجات فقرا

بیل گیتس چند سالی است که فعالیت جدی در حوزه فناوری را کار گذاشته و اکنون در بنیاد بیل و ملیندا بیشتر به کمک به نجات دنیا می‌اندیشد. گهگاه خبرهایی هم از فعالیت‌های او و همراهانش در این بنیاد برای یافتن روش‌های جدید برای کمک به مردم دنیا می‌شنویم.

گیتس درباره بانکداری همراه و فقرای دنیا پیش‌بینی می‌کند طی 15 سال آینده تلفن همراه به‌طور بی‌سابقه‌ای به بیش از 2 میلیون نفر امکان کنترل دارایی‌های مالی را می‌دهد و کلید موفقیت در این رابطه، تلفن همراه است.

او ابتدای سال 2015 در نامه سالانه خود هدف ۱۵ سال آینده را اعلام کرد که یکی از آن‌ها کمک به فقرا در ایجاد تحول در زندگی از طریق دسترسی به بانکداری همراه است. در این نامه نوشته‌شده بیش از ۲۵ میلیارد بزرگ‌سال در جهان در حال حاضر حساب بانکی ندارند که مانع استفاده مؤثر آن‌ها از دارایی‌های کوچکشان می‌شود.

کاری که گیتس برای کمک به فقرا می‌کند شبیه به کاری است که سال‌ها پیش محمد یونس، اقتصاددان بنگلادشی و برنده جایزه نوبل صلح 2006 در کشور خود انجام داد. او شرح فعالیت‌هایش را در کتاب بانک فقرا نوشته است اینکه چگونه توانست با راه‌اندازی «گرامین بانک» و دادن وام به فقرا آن‌ها را از شر رباخواران نجات دهد. مدلی که اکنون در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه به کار گرفته می‌شود.

درحالی‌که فقرا و ساکنان مناطق دورافتاده از خدمات مالی محروم‌اند دسترسی فراگیر به تلفن همراه و بانکداری همراه کمک می‌کند تا دارایی فقرا به هدر نرود. بنیاد گیتس پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۳۰، دومیلیون‌نفری که حساب بانکی ندارند پرداخت و خرید را از طریق تلفن همراه انجام خواهند داد.

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.