راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پوست انداختن در مسير بانکداری مدرن

در سیستم بانکداری الکترونیکی یکپارچه، کلیه محصولات و خدمات بانکی و عملیات راهبری و مدیریت آنها از طریق دسترسی به پایگاه داده‌های مشترک و متمرکز در قالب یک سیستم ارایه می‌شود که دو پارامتر انعطاف پذیری و مشتری محوری، از جمله مهمترین ویژگی‌های آن محسوب می شوند.

 وجود این توانایی در سیستم بانکداری الکترونیکی موجب شده تا ارائه دهندگان خدمات بانکی بتوانند مجموعه خدمات قابل ارائه روی این بستر را به اشکال مختلف و با کمک انواع ابزار ها و گجت‌های متنوع از جمله گجت‌های پوشیدنی به دست مشتریان خود برسانند.

صنعت گجت‌های پوشیدنی به دلیل برخورداری از ویژگی خاص قابل حمل بودن و روش استفاده آسان آن‌ها، روندی روبه رشد را در پیش گرفته و اثرات توسعه این فناوری و محصولات مبتنی بر آن، به اندازه‌ای گسترده شده است که سازندگان گجت‌ها را به طراحی و معرفی انواع تازه‌ای از ابزارهای پوشیدنی خدمات بانکی ترغیب می‌کند. بانک‌ها نیز از این حیث که حضور مشتری در شعبه براي آن‌ها هزينه‌بر است، از هر ایده تازه‌ای که موجب کاهش تماس مستقیم مشتری و بانک شود، استقبال می‌کنند. این همان فرصت طلایی است که گجت‌های پوشیدنی را به یکی از محبوبترین ابزارهای دریافت خدمات بانکی مبدل کرده است.

توسعه خدمات الکترونيک مبتني بر بانکداري جامع ، امکان کنترل لحظه‌ای سود و زيان و روند جذب منابع و اعطای تسهيلات را فراهم می آورد. بنابراین فراهم سازی امکانات بانکداری متمرکز الکترونیک در قالب ابزارهای اصطلاحا ” فرندلی” که شامل ابزارها یا رابط‌های کاربری بسیار ساده است، در دراز مدت سبب کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها خواهد بود.

از جمله این محصولات می‌توان به ساعت‌های هوشمند اشاره کرد که برای سرعت بخشیدن به برخی از عملیات بانکی نظیر هشدار وقوع تقلب یا اعلام وضعیت حساب بانکی مشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین از این ابزارها می توان برای انجام تراکنش‌های ساده نظیر انتقال وجوه نیز بهره برد. از سوی دیگر انتظار می‌رود این گونه ابزارها با تجهیزاتی که با صدای استفاده کننده کار می‌کنند به خوبی سازگار شوند تا مشتریان بانک‌ها درخواست خود را به صورت صوتی اعلام می‌کند . پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی “جنریتور ریسرچ” (Generator Research) در سال جاری میلادی 9/8 میلیون دستگاه ساعت هوشمند در سراسر جهان به فروش خواهد رسید و درعین حال برآورد می‌کند که این رقم در سال 2018 میلادی به 214 میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت. بسیاری از کارشناسان در حال زمینه‌سازی برای ورود سریع بانک‌ها و موسسات مالی به این حوزه هستند. بانک تانگرین تورنتو قصد دارد قبل از پایان سال جاری میلادی استفاده از ابزارهای دیجیتال پوشیدنی را آغاز کند. به باور مدیران این بانک، فناوری پوشیدنی نیازهای مشتری‌ها را پاسخ می دهد و بر میزان در دسترس بودن خدمات می‌افزایند؛ این دو ویژگی سبب پذیرش گسترده این فناوری از سوی مشتری‌ها خواهد شد. در نمایشگاه تجهیرات الکترونیک مصرفی، فناوری پوشیدنی مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار گرفت و پیش‌بینی می‌شود طی چند سال آینده میلیون ها عدد از این ابزارها از سوی مصرف‌کنندگان مورد استفاده قرار گیرد. مارک شوان هاوسر، رییس بخش خدمات مالی در شرکت “جاولین استراتژی اند ریسرچ”، فناوری پوشیدنی را با گوشی آیفون در ابتدای معرفی آن به بازار مقایسه می‌کند و می‌گوید: «اگر این ابزارها ترکیبی صحیح از امکانات را داشته باشند می‌توانند جایگزین بسیاری از ابزارهای کنونی شوند و در واقع مفهوم فرمان صوتی، یک عامل کلیدی در موفقیت این ابزارهاست.» هنگام ظهور هر فناوری جدید موضوع امنیت اهمیت زیادی پیدا می‌کند و این گفته درباره فناوری پوشیدنی نیز صادق است. تولیدکنندگان آن در حال کار در این حوزه هستند اما می‌دانند که دستیابی به امینت صد در صد امکان پذیر نیست. کریس دنسی از شرکت مشاوره فناوری سرویس اسفیر، راه‌های نوآورانه نظیر ارسال هشدار به استفاده‌کنندگان را برای فناوری پوشیدنی پیشنهاد کرده‌است. با توجه به این که امکان پرداخت با این فناوری در صنعت حمل و نقل آغاز شده‌است و در بوستون نیز دو دانشجوی دانشگاه MIT حلقه‌ای ساخته‌اند که به استفاده‌کننده امکان پرداخت می‌دهد؛ اکنون برای انجام مطالعات بازار درباره رفتار مصرف‌کنندگان استفاده کرد.بانک ها برای حفظ توان رقابت خود با دیگر نهادهای غیربانکی ارائه‌کننده خدمات بانکی و نیز برای ارائه طیفی کامل از خدمات به

مشتری‌ها باید از تازه‌ترین ابزارهایی که وارد بازار می‌شوند استفاده نمایند. فناوری پوشیدنی یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که به نظر می‌رسد بانک‌ها با درک ظرفیت بالایش به آن روی آورده‌اند. بنابراین شاهد تحقق فناوری‌های پوشیدنی پرداخت الکترونیکی (wearable payments) و فناوری های پوشیدنی بانکداری الکترونیکی (wearable banking) خواهیم‌بود. همچنین شرکت سیلزفورس یک بسته توسعه نرم‌‏افزاری به نام Wear عرضه کرده است که طراحی نرم‌‏افزارهای کسب و کار برای ابزارهای پوشیدنی را امکان‏‌پذیر می‌‏کند.این راهکار همچنین به توسعه‏‌دهندگان نرم‏‌افزار اجازه می‏‌د‌هد تا با استفاده از پلت‏فرم Salesforce۱ ، اپ‏ و نرم‏‌افزار همراه طراحی کنند. یکی از این اپلیکیشن‌ها برای ساعت هوشمند Pebble طراحی شده است و بیشتر برای گردآوری اطلاعات و گزارش‌‏دهی مورد استفاده قرار می‏‌گیرد. اپلیکیشن دیگری نیز برای ساعت‏های Gear سامسونگ طراحی شده است که کارکنان کسب و کارها می‏‌توانند از آن در جلسات مختلف استفاده کنند و به کمک آن اطلاعاتی را درباره اعضای شرکت‏‌کننده در جلسه گردآوری کنند. در عین حال هر کدام از این اپلیکیشن‌ها را می‌توان به صورت رایگان دانلود کنند و از آن‌ها برای توسعه اپلیکیشن‌های مورد نظر خود بهره گیرند. با وجود این گجت‌های پوشیدنی همراه، به نظر می‌رسد بانکداری الکترونیکی در حال پوست انداختن و تجربه تحولات عمیقی است که می‌تواند مسیر توسعه بانکداری مدرن را تحت تاثیر خود قرار دهد.

شقایق محبوبی

منبع: تجارت آنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.