راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

Fintech سرمایه‌ها را به‌سوی خودش جذب می‌کند

مرکز تحقیقاتی Accenture اعلام کرده است که میزان سرمایه‌گذاری‌های جهانی در حوزه تکنولوژی‌های مالی ، در سال گذشته سه برابر شده و به ۱۲.۲ میلیارد دلار رسیده است. بیشتر سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده نیز در ایالات‌متحده آمریکا ثبت‌شده است. عرصه پرداخت همچنان برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جذاب است و ۲۹ درصد از کلیه معاملات انجام‌شده در ایالات‌متحده و همچنین ۵۴ درصد از مجموع ارزش همه معاملات و قراردادها را به خود اختصاص داده است. بخشی که پس از سرمایه‌گذاری در حوزه پرداخت محبوب‌تر است، اعطای وام است. این در حالی است که تکنولوژی مدیریت دارایی و تجارت در شهر نیویورک از محبوبیت خاصی برخوردار است و ۴۲ درصد از معاملات انجام‌گرفته در این شهر را به خود اختصاص داده است.

تعداد فزاینده‌ای از بانک‌ها و شرکت‌های بیمه در حال سرمایه‌گذاری برای متصل کردن خود به Fintech هستند و این کار را یا از طریق مراکز رشد و یا آزمایشگاه‌های این مراکز و یا سرمایه‌گذاری به روش‌های متفاوت انجام می‌دهند.

این روزها مردم شیوه تعاملشان با بانک‌ها متفاوت شده است. آن‌ها انتظار دارند که بانکشان به آن‌ها بگوید که آیا می‌توانم ۷ سال دیگر خانه بخرم؟ یا اگر این لباس گران‌قیمت را بخرم دیگر نمی‌توانم اجاره‌بهای خانه‌ام را پرداخت کنم؟ این فضایی است که نرم‌افزارها و سرویس‌های مدیری مالی شخصی در آن جولان می‌دهند.

نرم‌افزارهای مشتری محور Planwise از هم‌اکنون راه‌هایی را برای تخمین آینده مالی فرد ارائه می‌کنند و از سوی دیگر Simple برای کاربران خود چشم‌انداز وسیعی از تبادلات مالی‌شان فراهم می‌کند. در این میان مؤسسات Banno و Strands شرکت‌هایی هستند که در ماه‌های اخیر نیاز توسعه را درک کرده‌اند و بنابراین ابزارهایی برای تخمین و گمانه‌زنی پیش از انجام تبادل مالی را به بانک‌ها ارائه می‌کنند.

پیچیدگی مدل‌سازی میان فروشندگان مختلف (vendor) متفاوت است. Planwise روشی ساده و ماشین‌حساب‌وار را در پیش‌گرفته است. در نرم‌افزارهای تبلت و سایت آن، پس‌ازآنکه شرکت جریان پول نقد مشتری را به شکل یک نمودار نشان می‌دهد و همراه آن پیش‌بینی‌هایی از هزینه‌ها، بدهی، درآمد و سرمایه مشتری تهیه می‌کند. Banno منابع اطلاعات را از حساب‌های مرتبط با بانک جمع‌آوری می‌کند و داده‌های حاصل از آن را با دیگر منابع داده، مرتبط می‌کند.

حالا که به نظر می‌رسد تحریم‌ها قرار است برداشته شود و همین هفته پیش آلمانی‌ها آمده بودند تهران و همه خبرها از شروع فصل جدیدی در ایران خبر می‌دهند، فضای بانکداری و پرداخت الکترونیکی ما باید Fintech را جدی‌تر بگیرد. بانک‌ها تا اینجا نشان نداده‌اند که این بحث‌ها برایشان مهم است و سرشان را با فناوری‌های پوسیده‌ای مثل یواس‌اس‌دی گرم کرده‌اند. شرکت‌های پرداخت هم درگیر موضوع کارمزد هستند و حیات و مماتشان دست کسانی است که چهره ندارند. در این میان جوانان عاشقی که در چند سال گذشته استارتاپ‌ها آن‌ها را هوایی کرده‌اند دست گذاشته‌اند روی این بخش. اما با چند جوان عاشق علاقه‌مند نمی‌توان زندگی مالی مردم را تغییر داد. تغییر نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که آن را از خودمان دریغ می‌کنیم.

رضا قربانی

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.