راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ورود اینفوتک به حوزه پرداخت خرد الکترونیکی

مدیرعامل شرکت مبنا کارت آریا از صدور کارت شهروندی برای اهالی شهر اندیشه خبر داد و گفت: «به‌زودی این کارت برای شهرهای بسطام، تهران، اسلامشهر، شاهین فر و سمنان نیز صادر خواهد شد.»

شهرام رشتی در مراسم رونمایی از اندیشه کارت با اشاره به این‌که این کارت علاوه بر انجام پرداخت‌های خرد، به‌عنوان کارت تخفیف هم محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: «این کارت در اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها قابل‌استفاده است و قابلیت تبدیل به کیف پول را نیز دارد. اندیشه کارت توسط شرکت اینفوتک و با همکاری بانک شهر و شهرداری اندیشه طراحی شده است در فاز نخست 10 هزار فقره کارت صادر خواهد شد.»

از راست به چپ: مرتضی حسینی مدیر PSP شرکت مبنا کارت آریا و شهران رشتی مدیرعامل شرمت مبنا کارت آریا
از راست به چپ: مرتضی حسینی مدیر PSP شرکت مبنا کارت آریا و شهران رشتی مدیرعامل شرمت مبنا کارت آریا

رشتی با بیان اینکه این کارت برای پول‌های خرد تا 400 هزار تومان قابل شارژ است، ادامه داد: «این کارت قابل شارژ مجدد است و مردم می‌توانند با مراجعه به باجه‌های ایجادشده در محل اتوبوس‌رانی، نسبت به تأمین این کارت‌ها اقدام کنند.» به گفته وی، علاوه بر شهر اندیشه، همزمان این پروژه در بسطام نیز در حال پیگیری است.

 .

ورود اینفوتک به حوزه پرداخت خرد الکترونیکی

در این جلسه گفت‌وگویی داشتیم با هادی سجادیان مدیر فروش پرداخت خرد شرکت اینفوتک تا اطلاعات دقیق‌تری در این خصوص کسب کنیم. وی در خصوص ورود شرکت مبنا کارت و اینفوتک به حوزه پرداخت خرد گفت: «با وجو اینکه بحث پرداخت خرد، تماما یک بحث پرداختی است ولی مجموعه‌های بانکی خیلی وارد آن نشده‌اند و اگر هم بانکی ورود کرده خیلی کار خاصی انجام نشده است. از طرفی هرچند که شرکت‌های قوی وارد این حوزه شده‌اند اما متصل به سیستم بانکی نبوده‌اند و فرآیند پرداخت را به‌عنوان یک فرآیند جدید تولید کردند و مبتنی بر فرآیندهایی که در بانک داشتیم نیست. همین باعث شد ما نیز احساس کنیم می‌توانیم خلاء‌های موجود در این فضا را تا حدی پر کنیم.

Info-Index-way2pay-94-04-23

اولین دلگرمی ما این بود که ما در اینفوتک مجموعه امکاناتی داریم که دیگر شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت خرد و پرداخت‌های غیر تماسی آن‌ها را به طور یکجا نداشتند؛ مثلاً ما به خاطر داشتن شرکت پی‌اِس‌پی مبنا کارت بحث شارژ کارت بلیت را در قالب USSD و IPG پیاده‌سازی کردیم که البته هنوز عملیاتی نشده است؛ مثلاً ما همین‌الان در شهر تهران چیزی حدود 9 میلیون کارت بلیت الکترونیک داریم که کم‌کم شاهد فراتر رفتن کاربری آن‌ها از حوزه حمل‌ونقل عمومی به دیگر حوزه‌ها هستیم؛ پارکومترها جدی‌تر شده‌اند؛ بعضی از پارکینگ‌هایی که زیر نظر شهرداری‌ها هستند از این کارت‌ها استفاده می‌کنند و مواردی از این دست. با وجود اینکه چیزی حدود 6 میلیون از این 9 میلیون، کارت‌های فعال هستند و مرتباً تراکنش دارند، اما همچنان بزرگ‌ترین مسئله آن‌ها مسئله شارژ است؛ یعنی مسافر را باید بکشانیم به‌پای باجه یا کیوسک که کارتش را شارژ کند. با توجه به اینکه کمتر از یکسال است که اینفوتک در این حوزه کار تحقیق و توسعه را شروع کرده است ولی فوراً وارد کار شدیم و سعی کردیم با شهرهای کوچک‌تر کار را شروع کنیم و اولین شهر، شهر اندیشه در حومه شهر تهران است که اتوبوس‌رانی آنجا را کار کردیم. دیگری شهر بسطام است که این شهر، شهر نمونه گردشگری ایران در سال گذشته شد و از این جهت برای ما حائز اهمیت  است. انشالله دوشنبه بعد از تعطیلات عید فطر رونمایی از پروژه بسطام است.»

کارت بلیت الکترونیک شهر اندیشه
کارت بلیت الکترونیک شهر اندیشه

با توجه به اینکه در شهر تهران، شبکه گسترده‌ای برای شارژ کارت‌های بلیت الکترونیک فعالیت می‌کنند و یا در شهر مشهد، برای گسترده‌تر شدن شبکه شارژ کارت بلیت الکترونیک مشهد برخی از سوپرمارکت‌ها هم امکان شارژ این کارت‌ها را دارند، اما همچنان آفلاین بودن کارت‌های بلیت الکترونیک موضوع شارژ کردن آن‌ها را تحت تاثیر قرارد داده است و مشتریان مجبور هستند به شکل حضوری آن‌ها را شارژ کنند. سجادیان به موضوع شارژ غیرحضوری کارت‌های ارائه شده توسط این شرکت اشاره کرد و از همین رو از وی خواستیم توضیح بیشتری در این خصوص بدهد.

مدیر فروش پرداخت خرد شرکت اینفوتک درباره شارژ غیرحضوری کارت بلیت الکترونیک گفت: «طرح شارژ کارت بلیت الکترونیک از طریق کدهای USSD از لحاظ نرم‌افزاری انجام شده اما هنوز اجرایی نشده است و داریم سعی می‌کنیم کد تلفن هر شهر را در کنار 770 استفاده کنیم. برای مثال اگر کد تهران 021 است، با شماره‌گیری کد #021*770* کاربر بسته به قرارداد ما با هر شهر، منویی شهروندی برایش نمایش داده شود که یکی از آن‌ها شارژ کارت شهروندی خواهد بود. چون کارت بلیت الکترونیک یک کارت آفلاین است، مسئله این است که این شارژ چطور به کارت منتقل می‌شود؟ کاری که ما کردیم این است که پایانه‌های فروشمان را به‌صورت ساعتی به‌روزرسانی می‌کنیم و تمام اطلاعات تغییر شارژی که از طریق USSD یا IPG (درگاه پرداخت اینترنتی) ایجاد شود برای آن‌ها هم ارسال می‌شود. اتفاقی که اینجا می‌افتد این است که سریال نامبرهایی (همان کارت‌ها) که به یکی از این دو صورت شارژ شده باشند، اولین باری که بعد از شارژ مورداستفاده قرار می‌گیرند باید دو بار روی ریدر یا همان پذیرنده زده یا به اصلاح Tap شوند. بار اول اطلاعات کارت به‌روز می‌شود و بار دوم تراکنش پرداخت انجام می‌شود. این حالت دو بار زدن فقط برای اولین تراکنش بعد از شارژ غیرحضوری است؛ بعد از آن و در حالت عادی، کاربر برای هر تراکنش فقط یک‌بار کارت را می‌زند.»

موضوع شارژ غیرحضوری کارت‌های بلیت الکترونیک موضوع جالبی است که می‌تواند خیلی از هزینه‌ها را کاهش دهد اما هنوز برای قضاوت زود است باید صبر کرد تا ببینیم آیا بعد از عملیاتی شدن چنین مدلی، مردم از آن استقبال خواهند کرد یا خیر. چرا که مانند هر نوآوری دیگری، مسلما چالش‌هایی خواهد داشت، مثلا اولین چالشی که ممکن است کاربر را کمی دلسرد کند، فاصله تقریبا یکساعته به روزرسانی اطلاعات پذیرندگان است، چرا که ممکن است کاربری بعد از شارژ غیرحضوری فورا قصد استفاده از آن را داشته باشد. حالا اگر پذیرنده مورد نظر، آخرین بار چند دقیقه قبل از شارژ غیرحضوری این کاربر به روزرسانی شده باشد احتمالا کاربر باید یکی چیزی حدود 40 تا 50 دقیقه برای استفاده از کارتش صبر کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.