راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بازی با طعم پرداخت الکترونیک

این روز‌ها اصطلاحی با عنوان P۲GAMESF یا بازی‌های «درون‌پرداخت» رایج شده است که گویا برنامه آنها تغییر روش پرداخت الکترونیک یا حتی آموزش این‌کار است.

اين اصطلاح به بازي‌هايي گفته مي‌شود كه به‌صورت رايگان در اختيار كاربران قرار داده شده و به نوعي شيوه‌اي جديد از نشر بازي‌هاي ويدئويي است كه به سمت همه‌گير شدن مخصوصا در بازي‌هاي موبايلي پيش مي‌رود. اما يك سؤال: يعني واقعا توسعه‌دهندگان به‌صورت رايگان بازي‌هاي خود را عرضه مي‌كنند؟ درآمدشان چه مي‌شود؟ در پاسخ به اين سؤال، هم مي‌توان گفت آري و هم خير! شيوه پرداخت درون برنامه‌اي كاري است كه توسعه‌دهندگان بازي‌هاي رايگان از آن طريق به كسب درآمد براي محصول خود مي‌پردازند. وقتي بازي به‌صورت رايگان عرضه شود مسلما مخاطبان زيادي را به‌علت پرداخت نكردن هزينه جذب مي‌كند. اين بهترين فرصت براي نگه داشتن و وابسته‌كردن مخاطب است! بازي به شيوه‌اي معتادكننده طراحي مي‌شود به‌صورتي كه بعد از مراحلي، كار خيلي سخت مي‌شود و به‌صورت عادي طي كردن آن مرحله از بازي بسيار دشوار يا امكان‌ناپذير مي‌شود. اينجاست كه آيتم‌هايي درون بازي تعبيه شده‌اند كه شما با خريد آنها با مبلغي كم مي‌توانيد از مزاياي آن بهره‌مند شويد و با امكانات ويژه‌اي كه به‌دست مي‌آوريد راحت‌تر از آن مرحله عبور كنيد. يا در بازي‌هاي چند نفره با توجه به امكانات و «قدرت»‌هاي خريداري شده، بر رقباي خود برتري داشته باشيد و حس بر‌تر بودن و قدرت‌طلبي در شما افزايش پيدا كند. همين حس قدرت‌طلبي است كه منجر به كسب درآمد براي شركت‌هاي بازي مي‌شود.

.

يك نمونه اسم و رسم‌دار

بازي كلش آو كلنز (clash of clans) از معروف‌ترين بازي‌هاي ظاهراً رايگان است كه كمتر كسي در دنيا به‌خصوص در ايران پيدا مي‌شود كه اهل بازي در دستگاه‌هاي هوشمند باشد و تجربه‌اي در اين خصوص نداشته باشد؛ چرا كه تقريبا همه، اوقات زيادي از زندگي خود را به آن اختصاص داده‌اند. اين بازي به‌شدت اعتيادآور است و خريدهاي درون برنامه‌اي بسيار متعددي در طول روز با تراكنش‌هاي بالا داخل آن صورت مي‌پذيرد. اين بازي روزانه ۲۵ ميليون كاربر به‌صورت آنلاين داشته و درآمد روزانه آن بالغ بر ۵ ميليون دلار است؛ تجارتي عظيم تنها توسط يك بازي.

.

چه خبر از ايران؟ داخل ايران هم از اين بازي‌ها داريم؟

پاسخ مثبت است. هر چند سرمايه‌گذاري، پشتيباني و تبليغات درخصوص بازي‌هاي ايراني سر سوزني هم به خارجي‌ها نمي‌رسد اما عناويني مانند فروت‌كرفت، خروس جنگي و حتي در قالبي كوچك‌تر پرندگان ماهيگير طراحي شده‌اند كه ماهانه چندين‌ميليون درآمدزايي دارند. كم‌كم شيوه ساخت بازي‌هاي ايراني رايگان براي گوشي‌هاي هوشمند در حال فراگير شدن است و پرداخت درون برنامه‌اي با توجه به نبودن كپي رايت به ذائقه ايرانيان خوش‌تر است؛ چرا كه پس از دريافت رايگان و درگير شدن با بازي، مخاطب به بازي ايراني مورد علاقه خود اعتماد كرده و خريدهايي از داخل بازي انجام مي‌دهد كه سودي به‌مراتب بيشتر از فروش اوليه بازي خواهد داشت.

.

اپليكيشن خريد 360

اپليكيشن ايراني خريد 360 در واقع يك بانك اطلاعات همراه است كه كاربران مي‌توانند از طريق آن به بخش اعظمي از فروشگاه‌هاي موجود در كشور دسترسي داشته باشند. از طريق اين برنامه، اطلاعات مربوط به فروشگاه‌هاي تهران را از طريق تلفن همراه خود در اختيار خواهيد داشت.

در حال حاضر اين اپليكيشن تنها تهران را پوشش مي‌دهد. براي استفاده از اين برنامه به اندرويد 4به بالا نياز خواهيد داشت.

امكاناتي كه در اين نرم افزار به كاربران ارائه مي‌شود:

– مشاهده فروشگاه‌ها به‌ترتيب نزديك‌ترين فاصله به محل قرارگيري شما در دسته‌بندي‌هاي مشخص (پوشاك، لوازم خانگي و…)

– مشاهده مراكز خريد به همراه فروشگاه‌هاي موجود در هر مركز

– مشاهده خيابان‌هاي خريد در نقاط مختلف شهر

– مشاهده فروشگاه‌هاي معتبر يك برند خاص

– مسيريابي مستقيم تا فروشگاه از محل قرارگيري شما از طريق GPS

.

NEBEEK.COM

حتما براي شما هم پيش آمده است كه يك كلمه يا جمله‌اي از كتابي را به‌خاطر داشته باشيد اما نام يا صفحه مربوط به آن مورد را به‌ياد نياوريد! نبيك به شما امكان مي‌دهد كلمات يا جملاتي كه مي‌خواهيد را درون كتاب‌ها، مقالات و… جست‌وجو كنيد. نبيك در حال حاضر موارد مورد نظر شما را درون كتاب‌ها، كتاب‌هاي درسي، روزنامه‌ها، نشريات و مقالات علمي جست‌وجو مي‌كند و نتيجه را در اختيار شما قرار مي‌دهد.

شما با اين ابزار به سادگي مي‌توانيد درون هزاران فايل PDF فارسي به جست‌وجوي كلمه مورد نظر خود بپردازيد و به راحتي آنها را بيابيد. كافي‌است كلمه (يا كلمات) يا جمله مورد نظر خود را در نبيك جست‌وجو كنيد، نتيجه براي شما به‌صورت ليست كاملي از مستندات خواهد شد كه مي‌تواند شامل كتاب‌ها، مجلات و… باشد.

با كليك روي هريك از منابع مي‌توانيد صفحه‌هايي كه مطلب شما در آن موجود است را ببينيد و نتيجه مربوط به موضوع مورد جست‌وجوي خود را به‌صورت هاي‌لايت بيابيد.

.

ورود به حالت Safe Mode در اندرويد

راه‌حل ميانبر براي هنگ گوشي‌هاي اندرويد

معمولا استفاده از حالت Safe Mode براي حل 2 مشكل اصلي مي‌تواند مورد استفاده قرار بگيرد:

1- اگر دستگاه اندرويدي شما به‌صورت مداوم هنگ مي‌كند يا نصب نرم‌افزاري باعث ايجاد اختلال در گوشي شما شده است، مي‌توانيد با ورود به اين حالت، اين مشكلات را برطرف كنيد. در اين صورت، شما تنها به اپليكيشن‌هاي پيشفرض خود گوشي دسترسي داريد اما مي‌توانيد با ورود به Settings > Apps، اقدام به حذف نرم‌افزارهاي نصب شده كنيد.

2- اگر دستگاه شما به‌دليل نصب نرم‌افزارهاي زياد و متعدد كند شده است و مي‌خواهيد به‌صورت موقت سرعت دستگاه خود را افزايش دهيد تا كاري را انجام دهيد، مي‌توانيد از Safe Mode استفاده كنيد. در اين حالت، شما به اپليكيشن‌هاي پيشفرض خود دسترسي داريد.

براي ورود به حالت Safe Mode، تنها كافي‌است كه كليد Power را نگه داشته تا با پنجره خاموش كردن دستگاه مواجه شويد. حال، كافي‌است كه دست خود را روي Power Off نگه داريد (آن را رها نكنيد) تا پيغام ديگري براي شما نمايش داده شود كه به شما اعلام كند آيا تمايل به ورود به Safe Mode را داريد؟ هنگامي كه تلفن همراه شما در حالت SafeMode اجرا شود، كلمه Safe Mode را در گوشه پايين سمت چپ خواهيد ديد.

.

خروج از حالت Safe Mode

براي خارج شدن، كافي است كه دستگاه خود را به روش معمولي خاموش كنيد و مجدد آن را راه‌اندازي كنيد. خواهيد ديد كه در راه‌اندازي بعدي، دستگاه شما به‌صورت نرمال بالا مي‌آيد.

 نگار شهیددخت

منبع: همشهری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.