راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سیستم‌هایی برای راضی کردن رگولاتورها

فناوری در مؤسسات مالی روزبه‌روز نقش مهم‌تری در تسهیل تبعیت از قانون‌گذار را ایفا می‌کند. زمانی که شرکت سوئیسی راهکارهای بانکی تمنوس آخرین نظرسنجی سالانه بانکی خود را منتشر کرد یکی از نتایج خیلی به چشم می‌آمد. بعد از نظرسنجی از 198 بانکدار ارشد در سراسر جهان، این شرکت دریافت که فشارهای رگولاتوری و قانون‌گذاری، انگیزه اصلی تغییرات فناوری بوده است.

بیش از نیمی از مدیرانی که در این نظرسنجی شرکت کردند بر این باورند که فشار رگولاتوری باعث به‌روزرسانی سیستم‌های قدیمی بانک‌ها می‌شود و یک‌چهارم آن‌ها رگولاتوری را به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش پیش رویشان معرفی کردند.

پیدا کردن دلایلش کار سختی نیست. بحران بانکی سال‌های 2007 و 2008 و به دنبال آن رکود اقتصاد جهانی زخم‌های عمیقی برجای گذاشت. همان‌طور که گزارش سالانه تمنوس بیان می‌کند: «دولت‌ها و بانک‌های مرکزی‌شان از آن زمان تلاش کرده‌اند که کمبود مقررات رگولاتوری که منجر به ایجاد بحران اعتباری شده است را جبران کنند و اقدامات لازم برای جلوگیری از یک رخداد بزرگ دیگر را انجام می‌دهند.»

لی می‌ریک (Lee Meyrick)، رئیس بخش مدیریت اطلاعات شرکت Nuix در اروپا که یک مرکز نرم‌افزاری است که به شرکت‌های حسابداری و دیگر شرکت‌های مشابه امکان به دست آوردن داده‌های موردنیاز رگولاتورها را می‌دهد می‌گوید: «یک عرفی وجود دارد که می‌گوید رگولاتورها باید به دنبال بانک‌ها باشند.» هیجانات مردمی ممکن است زیاد در محاسبات بانکداران به‌حساب نیاید ولی وضعیت فعلی به‌گونه‌ای است که حق انتخاب‌های زیادی به بانکداران نمی‌دهد.

نرم‌افزار شرکت Nuix توسط سازمان‌هایی مانند Financial Conduct Authority و The Serious Fraud Office استفاده می‌شود. این نرم‌افزار به حجم وسیعی از اطلاعات مالی دسترسی دارد و به محققان امکان پرسش سؤالات خاصی را می‌دهد و تحقیق و جستجو را حول آن سوال اولیه گسترش می‌دهد. می‌ریک می‌گوید: «فناوری خیلی برای رگولاتورها مهم است چراکه به آن‌ها اطمینان می‌دهد چیزی که به دست می‌آورند برای تحقیقاتشان مناسب است.»

اطلاعات سازمان‌یافته شده می‌تواند بدون هیچ تأخیری به دست رگولاتور برسد. می‌ریک می‌گوید که این بدین معنی است که یک مؤسسه می‌تواند از دشمن‌سازی با مقامات جلوگیری کند. این‌که در پاسخ به درخواست یک مقام قانون‌گذار بگویید: «بازیابی فلان داده و اطلاعات کار مشکلی است» پاسخ خوبی نیست و باعث می‌شود کارت زرد بگیرید.

فناوری مشخصاً بخشی از راه‌کار مورد اتخاذ در برابر افزایش قانون‌گذاری و موشکافی‌هاست.

وکلا، از مدارک قابل‌انتشار به‌عنوان فرآیند اکتشاف یاد می‌کنند و محصولاتی مانند Nuix بخشی از گروهِ برنامه‌هایی هستند که به‌عنوان سیستم‌های اکتشاف الکترونیکی شناخته‌شده‌اند. می‌ریک معتقد است تمایل برای اکتشاف الکترونیکی مؤثر را می‌توان با فشار موجود بر روی یک بانک به‌طور نمونه سنجید. او می‌گوید: «یکی از بانک‌هایی که من می‌شناسم، فقط در مدت شش ماه بیش از 3500 تقاضای اطلاعات از سوی رگولاتورهای مختلف از سرتاسر دنیا داشته است.»

برای بزرگتر شدن تصویر روی آن کلیک کنید (+)

small-Top-tips-to-comply-with-fs-regulations-way2pay-94-04-07

هر یک از مؤسسات مالی برای راضی نگه‌داشتن رگولاتورها فریم‌ورک‌های اکتشاف الکترونیکی خودش را اجرا می‌کند. پاسخ دادن سریع موسسات مالی به درخواست اطلاعات از سوی رگولاتورها موجب می‌شود که آن‌ها مطمئن شوند که همه‌چیز روبه‌راه است و چنین درخواست‌هایی را کمتر داشته باشند. در اصل، نرم‌افزار اکتشاف الکترونیکی به خودش کمک می‌کند. اگر رگولاتورها بدانند که هر جستجویی، سریع و دقیق پاسخ داده می‌شود، درنتیجه بررسی‌های سخت‌گیرانه آن‌ها روی سازمان‌ها کمتر خواهد شد.

.

نرم‌افزار مطمئن

شرکت نرم‌افزاری Brainloop اطلاعات را در بخش امنی از کلود (cloud) ذخیره می‌کند و حق دسترسی به برخی از داده‌های خاص را خیلی با ظرافت و دقت انجام می‌دهد. با جدا کردن این فایل‌ها از بخش فناوری اطلاعات بانک، محیط کاملاً امنی ایجاد می‌شود که در آن فقط تعداد انگشت‌شماری از افراد مجاز هستند که تصمیم بگیرند که چه کسانی به چه اطلاعاتی دسترسی داشته باشند. این اتفاق باعث می‌شود بانک‌ها بتوانند به رگولاتورها نشان دهند که اطلاعات به‌درستی مدیریت‌شده و کاملاً کنترل‌شده به اشتراک گذاشته می‌شود. Brainloop بیش از 200 کاربر در بخش خدمات مالی دارد ازجمله شرکت آلمانی آلیانز (Allianz) و بانک Societe Generale.

Johannes Hertz بانکدار سابق اهل لندن در حال حاضر به‌عنوان مدیر ارشد امور مالی شرکت Brainloop کار می‌کند. علی‌رغم بدبینی‌هایی بسیاری که درباره اخلاق بانکداری وجود دارد، هرتز مصرانه بر این باور است که مشتریانش به‌شدت به نحوه درست دریافت خدمات اهمیت می‌دهند. او می‌گوید: «در سیتی بانک، مردم بسیار به اصول اهمیت می‌دهند. اگر شما دقت کافی را نسبت به اطلاعات محرمانه نداشته باشید، نمی‌توانید مدت‌زمان طولانی در حوزه بانکداری کار کنید.»

فناوری مشخصاً بخشی از راه‌کار مورد اتخاذ در برابر افزایش قانون‌گذاری و موشکافی‌هاست اما می‌تواند مشکلاتی هم به وجود آورد. سیمون اپلتون مدیر قانون‌گذاری در مؤسسه Kinetic Partners است که یک شرکت مشاوره در زمینه خدمات مالی است. او می‌گوید: «درحالی‌که برای دریافت گزارشی مناسب، وجود یک فناوری مناسب ضروری است، اما ظهور سیستم‌های معاملاتی کامپیوتری، باعث بروز نگرانی‌های جدی شده است. نگرانی‌هایی در خصوص ایجاد حوادث روباتیکی که عامل انسانی نتواند از بروز آن جلوگیری کند. تجارت بیش‌ازپیش خودکار شده است و رگولاتورها دراین‌باره بسیار نگران هستند.»

این معاملات خودکار تحت کنترل الگوریتم‌های پیچیده‌ای هستند و اپلتون از این روند به‌عنوان خطری جدید نام می‌برد و می‌گوید: «سفارش‌هایی که توسط کامپیوترها انجام می‌شوند می‌توانند به بازار آسیب برساند؛ بنابراین داشتن کنترل و آزمودن این الگوریتم‌ها برای اینکه عاری از هر عیب و ایرادی باشند بسیار مهم است.»

Financial Regulation

اپلتون می‌گوید: «ارائه گزارش در پس چنین سیستم‌های پیشرفته‌ای، چندان‌که به نظر می‌‌رسد ترسناک نیست. ایجاد یک مرکز داده مرکزی، جایی که تمام اطلاعات تجاری در آن ثبت می‌شود، می‌بایست مسیر طولانی را برای اطمینان بخشیدن به رگولاتورها طی کند. هزینه چنین کاری بیش از یک‌میلیون پوند است که در مقابل راضی نگه‌داشتن رگولاتورها خیلی به چشم نمی‌آید.

با آمدن رقبای جدید برای بانک‌ها و ورود تازه‌واردهای مجازی در فضای بانکداری خرد، بخش سرویس‌های مالی چالش‌های زیادی خواهد داشت؛ اما قضاوت‌های انتقادی از طرف بخش‌های نظارتی، فقط ایستادگی مردم را در مقابل این بخش درب و داغان کاهش می‌دهد. همان‌طور که گزارش تمنوس نتیجه می‌گیرد «در آخر ممکن است که این رگولاتور باشد تا اینکه اقتصاد که بانک‌ها را مجبور به بازسازی حوزه فناوری اطلاعات خود می‌کند.» پول هوشمند در حال معرفی تغییر تکنولوژیک است قبل از این‌که این تغییر از بیرون اعمال شود.

مترجمین: محدثه دهباشی؛ رسول قربانی

منبع: raconteure

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.