راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تجربه کاربری موفق در بانکداری

امروزه، اهمیت جایگاه تجربه کاربری (UX)، مخصوصاً برای بانک‌ها بسیار زیاد است. یک تجربه کاربری خوب، تغییردهنده قواعد بازی است. اگر به این موضوع شک دارید، به شرکت اپل، نگاهی بیندازید. هنوز به خاطر تعداد بخش‌هایی که در تصمیم‌سازی تجربه کاربری دخیل هستند، پتانسیل زیادی برای طرح وجود دارد که به علت اطلاعات و آشفتگی‌های زیاد، موجب رنج، یا بدتر از آن باعث می‌شود که اطلاعات اصلی از بین بروند و هدف اصلی شرکت را هم با خود نابود کند.

تجربه کاربری موفق در بانکداری
تجربه کاربری موفق در بانکداری

بنابراین بانک‌ها چگونه می‌توانند بهترین تجربه کاربری را خلق کنند؟ بحث ما درباره روند موجود، در کنار اجزای اصلی است که منجر به موفقیت‌های آنلاین و ابتکارات بانکداری موبایلی می‌شود. به نظر ما با تمرکز به اصول زیر می‌توان به یک تجربه کاربری موفق دست یافت:

• سادگی

• شخصی و مرتبط

• محتوا، پادشاه است

• سلف‌سرویسِ صحیح

• اول موبایل

 .

طراحی خوب چیست؟

راه‌اندازی استارتاپ‌های فناوری‌های مالی(Fintech) مانند سایت سیمپل (Simple) و اسکوار (Square) طراحی تجربه کاربری را در بطن کار و فعالیت خود دارند و هر کاربری خواهد گفت که آن‌ها کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهند؛ اما این شرکت‌ها واقعاً چه‌کاری انجام می‌دهند؟ طراحی خوب چیست و چطور به آن می‌رسند؟

طراحی خوب فقط به معنی یک ظاهر خوب و رنگ و لعاب داده شده نیست، بلکه به این معنی است که چگونه یک وسیله کار می‌کند و به اهدافش می‌رسد؛ بنابراین یک طراحی خوب، خدمات‌رسانی به کاربرانش را ارتقا می‌بخشد. در حالت ایده آل، یک طراحی خوب، حسی است و قواعد خاصی ندارد.

در دنیای امروز، بیشتر تراکنش‌ها بین مؤسسات مالی و مشتریانشان از طریق دستگاه‌های دیجیتالی انجام می‌شود و درنتیجه طراحی رابط کاربری که معمولاً به‌صورت مختصر U.I. نوشته می‌شود، بیش از هر زمان دیگری در شکل‌گیری تجربه مالی-دیجیتالی از اهمیت برخوردار است. رابط کاربری‌ای که سرسری طراحی شده باشد، برای کاربر مطمئناً آزار دهنده خواهد بود اما از آن طرف محصولاتی مثل آیفون یا وی (wii) در عین فرار از پیچیدگی و شلوغی‌های بی‌معنا، به تنها چیزی که فکر می‌کنند لذت بردن کاربر است. به‌منظور ایجاد یک تجربه کاربری برتر، نهادها و سازمان‌های مالی می‌بایست اصول و قوانین طراحیِ خوب را به کار بگیرند و متخصصان تجربه کاربری را به گروه‌های توسعه‌دهنده‌ یا گروه‌های طراحشان اضافه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.