راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شیوه‌های خلاقانه کلاه‌برداری در صنعت پرداخت الکترونیک / 3 راهکار برای مقابله

بانکداری الکترونیک دهه‌هاست که با هدف نقل‌وانتقال مالی در بستری آسان و امن راه‌اندازی شده تا صنعت بانکداری همپا و در رقابت با سایر صنایع، مسیر شکوفایی خود را طی نماید. در سال‌های اخیر در کشور ما نیز بانکداری الکترونیک و صنعت خدمات پرداخت با پشت سر گذاشتن مرحله نوپایی، با رشد سریع به مرحله بلوغ خود نزدیک می‌شود. پیشرفت این صنعت سودجویان و کلاه‌برداران را بر آن داشته که با تغییرات این صنعت همسو شده و برای رسیدن به اهداف خود از روش‌های جدیدی برای کلاه‌برداری استفاده کنند.

چندی است در حوزه پرداخت الکترونیک کلاه‌برداران با استفاده از ناآگاهی، غفلت یا اعتماد پذیرندگان، راه دیگری برای سوءاستفاده از جیب فروشندگان و صاحبان کسب‌وکار یافته‌اند که موجب ضرر و زیان بسیاری از پذیرندگان شده و گزارشات متعددی با این موضوع، از سوی شهروندان ارسال شده است.

در این روش معمولاً افراد سودجو اقدام به خرید کالاهای گران‌قیمت و با ارزش نموده و اصنافی همچون طلا و جواهر، فرش و قالیچه، کالاهای لوکس و… را مورد هدف قرار داده‌اند. روش کار چنین است؛ این افراد به‌منظور خرید کالا به فروشگاه‌های موردنظرشان (که از پیش زیر نظر قرار داده و از شیوه کار ایشان و غفلت آن‌ها مطمئن شده‌اند) مراجعه کرده و با کسب اطلاعات از مبلغ کالای موردنظر، اقدام به پرداخت وجه موردنظر از طریق پایانه فروش می‌نمایند. ولی در زمان پرداخت، با خرید با موجودی ناکافی و یا مانده گیری از پایانه فروش خرید خود را به زمان دیگری موکول می‌نمایند و طبیعتاً رسید پایانه فروش را جدا کرده و همراه خود می‌برند. سپس بر اساس ساختار و شمایل رسید دریافتی از پایانه فروش مربوطه، اقدام به شبیه‌سازی و جعل رسید پایانه با مبلغ مورد معامله می‌نمایند. در این شرایط غالباً سایر اطلاعات قابل درج بر روی رسید پایانه فروش ازجمله شماره کارت، شماره پیگیری و … به‌صورت نادرست و نامعتبر در رسید جعلی درج می‌کنند تا حتی‌المقدور فعالیت ایشان قابل‌پیگیری نباشد. سپس در مراجعه مجدد به فروشگاه، جهت تکمیل معامله و خرید کالا، اقدام به کشیدن کارت با مبلغ بسیار ناچیز یا انجام مانده گیری می‌نمایند و رسید از قبل آماده شده جعلی را به‌جای رسید اصلی به پذیرنده تحویل می‌دهند؛ درحالی‌که عملاً وجهی را به فروشگاه پرداخت نکرده‌اند و کالای خریداری شده را دریافت می‌نمایند. نکته قابل‌ذکر اینکه، عملیات خرید با مبلغ نادرست (ناچیز) یا مانده گیری در زمان خرید صوری، معمولاً با کارت هدیه انجام می‌شود تا شماره کارتی که در زمان انجام کلاه‌برداری در سامانه‌های بانکی ثبت می‌شود، قابلیت پیگیری نداشته باشد.

pos-card-payment-way2pay-92-10-07

متأسفانه در این فرایند، پذیرندگان و صاحبان فروشگاه‌ها، عدم واریز مبلغ به حساب بانکی خود را به دلیل مغایرت ایجاد شده در پایانه فروش دانسته و اقدام به پیگیری از شرکت پشتیبان پایانه فروش می‌نمایند. در چنین شرایطی کارشناسان شرکت مربوطه، با بررسی جزئیات تراکنش‌های پایانه فروش ازجمله تطابق تراکنش انجام شده با شماره مرجع ذکر شده، شماره پیگیری درج شده بر روی رسید، فرمت چاپ و لوگوی شرکت و …، مراتب جعلی بودن رسید پایانه فروش را تأیید و پذیرنده را جهت اعلام شکایت به مراجع قضایی و پلیس فتا راهنمایی می‌نمایند.

 .

حال جهت جلوگیری از زیان پذیرندگان و همچنین حفظ امنیت دارندگان کارت در هنگام استفاده از پایانه‌های فروش، راهکارهای زیر پیشنهاد می‌گردد:

1) پذیرنده شخصاً گزینه خرید را انتخاب کرده و پس از کشیدن کارت و وارد نمودن مبلغ تراکنش پایانه فروش را در اختیار دارنده کارت قرار دهد تا رمز خود را وارد کند. سپس رسید پایانه را شخصاً از پایانه جدا و تحویل مشتری دهد. در این صورت پذیرنده از انجام تراکنش امن اطمینان خواهد داشت و دارنده کارت نیز از افشاء رمز خود به اشخاص دیگر جلوگیری کرده است.

2) در فروشگاه‌هایی که از دوربین مداربسته استفاده می‌شود، دوربین به طریقی قرار گیرد که بدون پوشش تصویری پایانه فروش، چهره خریدار قابل‌رؤیت باشد. (قابل‌رؤیت بودن صفحه‌کلید پایانه فروش توسط دوربین، تعرض به حقوق دارندگان کارت بوده و تخلف محسوب می‌شود.)

3) با رعایت موارد فوق لازم است زمان تحویل کالا به دارنده کارت مبلغ، تاریخ، زمان انجام تراکنش و همچنین شباهت رسید پایانه با رول داخل دستگاه و سایر رسیدهای چاپ شده پایانه، توسط پذیرنده به‌دقت کنترل گردد.

برقراری امنیت و آسودگی خاطر پذیرندگان و دارندگان کارت هنگام استفاده از پایانه فروش از اهداف شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت است و این مهم، صرفاً با افزایش آگاهی و همکاری کاربران (دارندگان کارت و پذیرندگان) میسر خواهد بود.

ساناز نوری کرمانشاهی؛ رییس رسیدگی به شکایات و تخلفات شرکت کارت اعتباری ایران کیش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.