راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اگر می‌خواهید اندازه تمدن و پيشرفت ملتي را بدانيد، به زنان آن ملت نگاه کنيد

اشتغال زنان دو قرنی است که به‌عنوان یک پدیده اجتماعی فضاهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جوامع را تحت تأثیر قرار داده است. اشتغال زنان یکی از موضوعات حساس در جامعه ایران است. بااینکه در طول تاریخ زنان شانه‌به‌شانه مردان کار و فعالیت داشته‌اند و فقط نقش مصرف‌کنندگی نداشتند اما در دهه‌های اخیر با مطرح‌شدن مسائلی چون حضور زنان در دانشگاه‌ها و حتی ورود زنان خانه‌دار به عرصه کار و فعالیت‌های اجتماعی، این قضیه جلوه و نمود بیشتری پیدا کرد.

زنان، هم خواهان این هستند که با افزایش سطح سواد و تحصیلات دانشگاهی خود بتوانند مهارت‌ها و توانایی‌های خود را در فعالیت‌های اجتماعی به بهترین نحو ممکن نشان دهند و از طرف دیگر تربیت فرزندان و رسیدگی به کانون خانواده همچنان وظیفه اصلی‌اش محسوب می‌شود اما زنان ایرانی با تلاش بیش‌ازپیش برای وارد شدن به مراکز آموزش عالی اشتیاق فزاینده خود را برای حضور هر چه بیشتر در فضای کار نشان دادند. چنانچه موانع فرهنگی که ریشه در باورهای سنتی دارد از بین نرود و راه را برای سهیم بودن زنان در بازار کار هموار نکند، دوگانگی موجود در منزلت اجتماعی و فعالیت‌های اقتصادی زنان به‌گونه‌ای شدیدتر بروز می‌کند و نارضایتی زنان تحصیل‌کرده را موجب می‌شود. دیگر مثل گذشته نیروی جسمانی حرف اول را در میادین کار نمی‌زند و در بسیاری از کشورها زنان نقش پررنگی در رشد و ارتقا جوامع خود داشته‌اند.

برای مثال در سال‌های اخیر با مکانیزه شدن کارخانه‌ها نیروی فیزیکی نقش قبل را ندارد و باعث شد تا زنان در عرصه‌های اقتصادی بیشتر به چشم بیایند و موجب شده که زنان و مردان به‌طور یکسان موردبررسی قرار بگیرند. این تغییرات به کشورهای شرقی هم وارد شده و شاید یکی از عوامل موفقیت کشورهای آسیای شرقی در بخش صادرات و به‌ویژه منسوجات باشد. امروزه زنان دیگر خنثی بودن را برای خود نمی‌پذیرند و می‌بینیم که همپای مردان در رشد و تحول کشور خود سهیم‌اند و شاید افق‌های روشنی را برای خود رقم بزنند. از دیرباز زنان در تمامی عرصه‌ها و حتی در دوران جنگ دوشادوش مردان فعالیت داشته و تأثیرگذار بودند اما حضورشان در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جدی گرفته نمی‌شد اما جنبه مثبت تغییرات اجتماعی موجود در این زمینه این است که زنان به حوزه‌های فناوری بیشتر روی آورده و امیدواریم که این حضور، مشارکت‌های جدی را در پی داشته باشد. زنان خواستار مشارکت هرچه بیشتر در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی هستند و برای دستیابی به جامعه‌ی مطلوب، مشارکت زنان در چنین فعالیت‌هایی حیاتی است.

با این کار اعتمادبه‌نفس و احساس استقلال زنان جامعه را افزایش دهید که از ارکان اصلی پیشرفت محسوب می‌شوند چراکه هم تولیدکننده نسل‌اند و هم عامل توسعه. حوزه پرداخت و فعالیت‌های بانکی هم فرقی با دیگر جاها ندارد. اینجا هم تمام رشد و موفقیت خود را مدیون تلاش‌های بسیار مردان و زنانی است که در فضای امروزی جدا از هرگونه دید زنانه و مردانه به دنبال استفاده از موقعیت‌ها و نشان دادن شایستگی‌های ذاتی خود هستند. شاید به‌عنوان جمله پایانی نقل‌قولی از ماریسا مایر مدیرعامل شرکت یاهو انگیزه‌بخش باشد: «من همیشه کاری را انجام می‌دادم که آمادگی زیادی برای انجام آن نداشتم. فکر می‌کنم بستگی به آن دارد که چطور رشد یابید. لحظه‌ای که می‌گویید «وای، من واقعاً نمی‌دانم چطور این کار را انجام دهم.» شما از طریق این لحظات پیش می‌روید و این‌زمانی است که به موفقیت دست می‌یابید.»

محدثه دهباشی؛ کارشناس گروه رسانه‌ای شفق

منبع: ماهنامه بانکداری الکترونیک عصر ارتباط؛ شماره 17 و 18

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.