راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هوای تازه

دگرگونی‌های روزگار پایان ندارد و هرروز رنگی نو این بازار را می‌آراید. همراه با تغییر فصول و سال‌ها، عادت‌ها و نیازهای جوامع بشری هم عوض می‌شوند. به تاریخ که بنگریم همواره توسعه جوامع بشری با توسعه ارتباطات همراه بوده و از تأثیر چاپارهای دوران امپراتوری هخامنشی تا نقش راه‌آهن در شتاب صنعتی کشورهای توسعه‌یافته گواهی بر این مدعاست.

در دوران حاضر کشور نیز بپسندیم یا نه، راه توسعه ملی و بین‌المللی تنها از یک طریق ممکن است و آن توسعه پهن باند ارتباطی کشور است. این مسئله در آن حد حیاتی است که آن را اکسیژن دنیای دیجیتال نامیده‌اند. با پا گذاشتن نسل جوان جامعه ایران به دوران میان‌سالی توسعه‌ی پهن باند به‌ویژه در بخش ارتباطات سیار و ارائه بستر مناسب تنها پاسخ مناسب به نیازهای اجتماعی و اقتصادی است و پرداخت الکترونیک هم از این قاعده مستثنا نیست.

دراین‌باره لازم است همزمان با گسترش زیرساخت پهن باند الزامات آن را هم ببینیم چه‌بسا اگر غفلت کنیم این بارانِ فرصت تبدیل به سیلی می‌شود که جبران عوارض آن دشوار خواهد بود.

در این میان توجه نهادهای قانون‌گذار به روند توسعه فناوری و درست بهره بردن از آن بسیار مهم است و مسئولیت اندیشمندان صنعت پرداخت در نشان دادن راه از چاه سنگین است در این وادی باید از آفت بزرگ حذر کنیم. آفت عظیم در این میانه از دست دادن فرصت‌هایی است که چون ابر در گذرند. اگر مسیر سرمایه‌گذاری‌های کلان، سیاست‌های تشویقی، قوانین و مقررات و همچنین شاخص‌های سنجش و ارزیابی را درست تعیین نکنیم و به این توسعه بی‌توجه باشیم در آینده نزدیک با حجم چند ده میلیونی کاربران و ابزارهایی طرف خواهیم بود که راه‌حلی برایشان نداریم و شاید راه درست در این میانه به چندین نکته کوچک ختم شود که توجه به آن‌ها بتواند مسیر سخت توسعه را هموار کند. بسترسازی قانونی، توسعه پهن باند به‌ویژه در بخش ارتباطات همراه، توجه ویژه به امنیت پرداخت و اولویت دادن به حوزه پرداخت همراه و کیف پول خرد ازجمله موارد کلیدی در این حوزه‌اند.

برای گرفتن سهم مناسب از بازار جهانی 1900 میلیارد دلاری و بر اساس سهم حدود یک‌درصدی ما از جمعیت جهان باید حدود نوزده میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش صورت گیرد؛ آنچه انجام شده است نزدیک به شش میلیارد دلار بوده، این به آن معنی است که 13 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزشمند برای ایجاد زیرساخت پهن باند بر زمین مانده است. بر اساس تجربه این مهم تنها از مشارکت بخش‌های صاحب ثروت داخلی با شرکای صاحب فناوری و دانش بین‌المللی ممکن است. اگر امنیت این سرمایه‌گذاری‌ها برقرار باشد، بهار توسعه به بار می‌نشیند و علاوه بر ایجاد میلیون‌ها شغل و تسهیل کسب‌وکار وتقویت بنیه‌ی اقتصادی، انرژی بی‌پایان نسل جوان میهن اسلامی را به مسیر درست سازندگی و آبادانی هدایت می‌کند. امیدوارم در پایان سال آینده شاهد آغاز به بازنشستن این نهال پرثمر باشیم.

احمد میردامادی؛ مدیرعامل شرکت پرداخت نوین

منبع: ماهنامه بانکداری الکترونیکی عصر ارتباط؛ شماره ۱۷ و ۱۸

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.