راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همدلی، نهادینه شدن فناوری اطلاعات و افزایش کیفیت

ماهنامه بانکداری الکترونیکی عصر ارتباط پرسش جالبی را مطرح کرده بود، «سال 1394 باید به کدام سو برود؟» و «شما سال 1394 را چه می‌نامید، چرا؟» البته با ظرفیت تمام ذهن را بمباران نموده و عناوینی را اعلام کرده‌اند مانند سال فناوری مالی، سال بزرگ‌داده‌ها، سال تجربه کاری، سال جهانی‌شدن، سال رفتن به‌سوی موبایل، سال شفاف‌سازی مدل و کسب‌وکار، سال قانون‎‌گذاری، سال نوآوری، سال تفکر چابک، سال بانکداری باز، سال رفتن به سمت استانداردهای بین‌المللی، سال اُپن اِی پی آی، سال فرهنگ‌سازی، سال محلی سازی خدمات الکترونیکی سرتاسری، سال کهولت اسکناس، سال استارتاپ‌ها، سال شبکه‌های اجتماعی، سال ابزارهای نوین.

وقتی انسان با همه این عناوین‌ که سرچشمه گرفته از یک گروه جوان و پرانرژی است، مواجه می‌شود آن‌هم کسی مانند من، خلاصه ذهنم را حسابی درگیر کرد.

خلاصه حاصل این درگیری ذهن، مطالب ذیل است که امید دارم مفید و قابل‌استفاده برای خواننده محترم و گرامی باشد. من سال 1394 را سال «همدلی، نهادینه شدن فناوری اطلاعات و افزایش کیفیت» می‌نامم و زمانی می‌گوییم نهادینه شدن فناوری اطلاعات در تمام امور در کل سازمان‌های کشور، شامل تمام موارد ذکرشده فوق است و مسیر برنامه‌ریزی با افق آتی را در پیش روی مدیران و برنامه‌ریزان کشور قرار می‌دهد.

به طبع اگر در صنعت مالی کشور از فناوری اطلاعات به‌صورت نهادینه استفاده گردد شاهد بازنگری سیستم مالی کشور خواهیم بود و دیگر از روش‌های مدرن مالی با محور فناوری جانشین روش‌های سنتی و قدیمی خواهد شد و شفافیت داده‌ای را با خود به ارمغان خواهد آورد و سرفصل‌های فساد انگیز از سازمان‌های کشور محو می‌گردد. پس 1394 «سال فن‌آوری مالی» نیز خواهد بود.

زمانی که نهادینه شدن فناوری اطلاعات در کشور جاری و ساری گردد، باغستان داده‌های بزرگ ایجاد می‌گردد و بالاجبار و یا به عبارتی نیاز ما را به‌سوی این باغ هدایت خواهد کرد لذا 1394 را نیز «سال داده‌های بزرگ» نیز خواهد بود.

از الزامات نهادینه شدن فناوری اطلاعات و افزایش کیفیت آن، عنایت و توجه به تجربه کاربری است بدون آن کاربردها جاری و ساری نخواهند شد لذا سال 1394 را سال «تجربه کاری» نامید.

یکی از پدیده‌های نوآوری امروزی در دنیا که چسبندگی زیادی به انسان دارد تلفن همراه است که حدود 6.8 میلیارد گوشی تلفن همراه در دنیا استفاده شده است. پس این دستگاه یک درگاه و دریچه بالقوه جهت کاربردهای بانکی و غیر بانکی در کشور خواهد بود و حتی می‌تواند کارت‌ ملی هوشمند، کیف پول الکترونیکی، گواهینامه رانندگی، کارت پایان خدمت نظام‌وظیفه و کارت‌های بانکی و… همه می‌تواند در این دستگاه قرار گیرند البته با رعایت و حفظ مباحث امنیتی، لذا با نهادینه شدن فناوری اطلاعات و افزایش کیفیت آن در این دستگاه سال 1394 را «سال رفتن به‌سوی موبایل» می‌توان نامید.

یکی از پدیده‌های نهادینه شدن فناوری اطلاعات و افزایش کیفیت آن، ایجاد شفاف‌سازی مدل‌های کسب‌وکار است چون بر اساس مدل‌های کسب‌وکار سامانه‌های فناوری اطلاعات تولید و عملیاتی می‌گردند و برای هرگونه تغییری متکی به تغییر در مدل کسب‌وکار است. پس می‌توان سال 1394 را «سال شفاف‌سازی مدل کسب‌وکار» نامید.

برای افتتاح حساب در محیط مجازی نیاز به قانون احراز هویت اشخاص در محیط‌های مجازی و الکترونیکی است و این کاربرد در سیستم بانکی بدون این قانون نهادینه نخواهد شد و از سوی دیگر تمام کاربردهای فناوری اطلاعات بر اساس قوانین و مقررات و رویه‌های مصوبه کشور تولید و اجرا می‌گردند و لذا در سال جدید تدوین قوانین موردنیاز را در برنامه قرار گیرد، سال جدید را می‌توان «سال قانون‌گذاری» عنوان کرد.

به عقیده این‌جانب اگر فناوری اطلاعات و افزایش کیفیت آن در سرلوحه کاری خود قرار دهیم می‌توانیم به آنچه در آن پرسش طرح شده بود برسیم ولی در طول چند سالی که از فعالیت‌های بانکداری الکترونیکی گذشته هرچند این امر در دادوستد مالی (نظام پرداخت) خیلی رشد قابل‌توجه کرده است ولی در سایر قسمت‌های بانکی هنوز توفیق خوبی پیدا نکرده‌ایم و امید است فناوری اطلاعات به‌صورت کامل در سایر سیستم‌های بانکی نهادینه گردد و در صورت وجود افزایش یابد.

یکی از موارد مهم در فناوری اطلاعات به‌ویژه در صنعت بانکی کشور مبحث امنیت آن است و چه خوب در این سال شرکتی جهت تدوین استراتژی و راهبردهای امنیتی توسط بانک مرکزی بنام شرکت مديريت امن الکترونيکي کاشف (البته در انتهای سال 1392 تأسیس شد) فعلیت خود را شروع کرد و امید است با برنامه‌های این شرکت شاهد افزایش کیفیت امنیت در فضای بانکداری باشیم و آرزو دارم این شرکت از کارهای اجرایی پرهیز نمایید تا بتواند نظارت قدرتمندی بز رعایت موارد امنیت توسط بازیگران این صنعت داشته باشد و کوشش همه مدیران و کارشناسان شاهد محو شدن پژواک رمز در تراکنش‌های خرید کارت‌خوان‌های کشور باشیم.

بر اساس رقابت برای به دست آوردن سهم بیشتر بازار توسط بازیگران صنعت بانکداری، کیفیت فناوری به بلوغ خود نرسیده و امید دارم در این سال جدید به بلوغ برسد. این رقابت طوری بود که مدل کسب‌وکار کارمزدی را دچار مخاطره نموده است و اکثریت خدمات بانکی به‌صورت رایگان ارائه می‌شود و کارت‌خوان‌های تکراری در فروشگاه‌ها نصب شده است و همچنین واریز آنی را ایجاد نموده است لذا با مشارکت همدیگر و مهم‌تر از همه «همدلی، همدلی، همدلی» بین بازیگران آن شاهد برگشت کسب‌وکار «کارمزد محور» باشیم و حذف کارت‌خوان‌های تکراری و زمان واریز معقول باشیم.

امیدوارم در سال 1394 در راستای افزایش کیفیت خدمات، بانک‌های کشور به‌ویژه در مقیاس بزرگ از سامانه یکپارچه بانکی (سیب) به‌گونه‌ای که تمام فعالیت‌های آن بانک را پوشش دهد، استفاده نمایند.

سال 1394 سال همدلی، نهادینه شدن فناوری اطلاعات و افزایش آن بر همه بازیگران فناوری اطلاعات کشور همراه با شادی، تندرستی و پیروزی باشد.

عبدالحمید منصوری؛ مدیرعامل شرکت سامانه‌های مقیاس بزرگ توسن (TLS)

منبع: ماهنامه بانکداری الترونیکی عصر ارتباط؛ شماره ۱۷ و ۱۸

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.