راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فناوری‌های مالی را باید جدی‌تر بگیریم / گزارشی از کنفرانس فناوری‌های مالی ترکیه

مدتی است که عبارت «فناوری‌های مالی» در رویدادهای مختلف پرداخت در جهان و کشورمان به گوش می‌خورد. عبارتی که ترجمه‌شده واژه FinTech است. با جستجویی ساده در وب با حجم انبوهی از استارتاپ‌های متنوعی مواجه می‌شویم که در فضای فناوری مالی دنیا در حال رشد هستند. این شرکت‌ها توسط فناوری‌های نوین و با پیاده‌سازی استراتژی‌هایی چون دست گذاشتن روی بازارهای دنج، در حال متحول نمودن ابعاد مختلف صنعت مالی از نقل‌وانتقال پول گرفته تا سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات هستند.

فناوری مالی همان‌طور که صنایعی چون مطبوعات و موسیقی را دگرگون کرد، در حال تحول بخش مالی است. به گزارش گروه مشاوره و مدیریت و تأمین‌کننده سرویس‌های فنّاوری اکسنچر (Accenture)، سرمایه‌گذاری‌های جهانی انجام‌گرفته در عرصه فناوری‌های مالی از سال 2013 با رقم 4.05 میلیارد دلار و در سال 2014 با 12.2 میلیارد دلار افزایش داشته و به بیش از سه برابر میزان سرمایه‌گذاری کلی در این حوزه رسیده است.

جولین اسکان، مدیرعامل شرکت Accenture، ناظر آزمایشگاه نوآوری‌های فناوری‌های مالی در لندن دراین‌باره می‌گوید: «سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که بر فناوری‌های مالی صورت گرفته است نشان‌دهنده انقلاب دیجیتال و پیشرفت آن در حوزه سرویس‌های مالی است. این موضوع برای بانک‌ها فرصت‌ها و تهدیدهایی را ایجاد می‌کند. فناوری‌های مالی رقبای جدید را توانمندتر می‌کند و استارتاپ‌ها می‌توانند به بخش‌های مختلف کسب‌وکارهای بانکی نیز وارد شوند. از سوی دیگر، به بانک‌ها کمک می‌کند محصولات و خدمات بانکی آسان‌تر و بهتری به مشتریان خود ارائه کنند.» وی افزود: «هم‌چنین این موضوع به افزایش همکاری میان بانک‌های سنتی و استارتاپ‌های مبتکر و هم‌چنین کسب‌وکارهای فنّاوری می‌انجامد. درنتیجه مدل‌های کسب‌وکار جدید و جریان‌های درآمدزایی جدیدی نیز ایجاد خواهد شد.»

در این زمینه هفته گذشته، رویدادی تحت عنوان IFINTEC با موضوع فناوری‌های مالی در استانبول ترکیه برگزار شد. برگزارکنندگان این کنفرانس هدف از آن را ایجاد بستر جامعی برای معرفی راه‌حل‌های فن‌آوری مالی می‌دانند. راه‌حل‌هایی از قبیل سیستم، سخت‌افزار، نرم‌افزار، مشاوره، آموزش و دیگر خدماتی که برای مؤسسات مالی ارائه‌شده است.

Turkey-ifintec-way2pay-Index-94-01-29

آنچه این کنفرانس را برای ما حائز اهمیت می‌کند برگزاری آن در کشور ترکیهِ همسایه است که چند سالی است با اجرای سیاست‌های اقتصادی شایسته شاهد رشد قابل‌توجه اقتصادی در آن هستیم گرچه درگذشته اوضاع اقتصادی ایران بهتر از ترکیه بود، اما امروز به نظر می‌رسد سیاست‌های اقتصادی این کشور باعث پیشی گرفتن آن از ما شود و درزمینهٔ مالی نیز شاهدیم که از ما جلو زده‌اند. درحالی‌که عبارت فناوری‌های مالی آهسته آهسته دارد در میان جامعه بانکداری و مالی ایران جا باز می‌کند، در کشور ترکیه شاهد برگزاری دو دوره کنفرانس درزمینهٔ فناوری‌های مالی هستیم.

برگزارکنندگان کنفرانس فناوری‌های مالی استانبول ادعا می‌کنند که در دوره پیشین این رویداد بیش از هزار شرکت کنده از بیش از 15 کشور دنیا در این کنفرانس حضورداشته‌اند. آن‌ها می‌گویند کنفرانس استانبول یکی از مهم‌ترین رویدادهای منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقاست. در سایت این رویداد آمده است: «کنفرانس IFINTEC جایی است که در آن سخنرانان از تجربیات، دانش، دیدگاه‌ها و پیش‌بینی خود از آینده سخن می‌گویند و آن را با بازدیدکنندگان در میان می‌گذارند.»

کنفرانس فناوری‌های مالی استانبول در دودسته موضوع اصلی «راه‌حل‌های فناوری بانکی» و «راه‌حل‌های مدیریت مؤسسات مالی» تقسیم می‌شوند. موضوعات دسته اول شامل کربنکینگ، پرداخت خرد، بانکداری دیجیتال، بانکداری بدون شعبه، سیستم پرداخت، پرداخت الکترونیکی، پرداخت موبایلی، فرآیند پرداخت و زیرساخت‌های پرداخت است. در دسته دوم نیز موضوعاتی همچون مدیریت دارایی‌ها، مدیریت پورتفولیو، راه‌حل‌های وام، ساختار وام بررسی شدند.

محدثه دهباشی

منبع: هفته نامه عصر ارتباط؛ شماره 702

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.