راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگوی راه پرداخت با علی حاجی‌زاده مقدم در حاشیه همایش چهارم؛ بانک‌ها باید به Open API توجه کنند

گروه رسانه‌ای شفق در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیش از ۳۰ نفر از فعالان و متخصصان برجسته صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک ایران و دنیا مصاحبه ویدیویی کرد که مجموعه کامل این گفت‌وگوها را هم به‌صورت متنی و هم به‌صورت ویدیویی، می‌توانید در «مجموعه گفت‌وگوهای راه پرداخت» مشاهده کنید.

آنچه در ادامه آمده است گفت‌وگوی اختصاصی راه پرداخت با علی حاجی‌زاده مقدم قائم مقام مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است.

.

رضا قربانی: در طول دو روز همایش، صحبت‌های زیادی درباره اهمیت نوآوری در صنعت بانکداری و پرداخت شد. به‌عنوان یکی از فعالان این صنعت که در مورد این موضوع کارهای زیادی هم کرده‌اید، نظرتان درباره اهمیت فضای نوآوری در ایران چیست؟

حاجی‌زاده مقدم: اگر بخواهیم به نقش بانک‌ها در این حوزه نگاه کنیم، باید به نقش نوآوری در کارآفرینی و رشد اقتصاد اشاره‌کنیم. طبعاً بخشی از نقش بانک‌ها در این زمینه تأمین سرمایه است که باید نگاه متفاوتی را به ریسک و بازگشت سرمایه داشته باشند.

فکر می‌کنم بانک‌ها هم باید به این رویکرد جدید کارآفرینی نگاه کنند و سازوکارهایی را برای ارائه خدماتشان با این مدل جدید داشته باشند. در حوزه فنّاوری من فکر می‌کنم که بانک‌ها علاوه بر کاری که در حوزه پرداخت باید انجام دهند که بتوانند نقش خود را در اکوسیستم مالی و تجارت الکترونیکی به‌خوبی ایفا کنند، می‌توانند قدمی فراتر هم بردارند.

خب می‌دانید که بانک‌ها برای اینکه بتوانند به مشتری خدمات مالی ارائه دهند، ناچارند که زیرساخت‌هایی را برای خود فراهم کنند ازجمله اینکه باید احراز هویت انجام دهند و یک سری اطلاعات را تأیید کنند مثل تأیید آدرس خانه افراد. پس به اطلاعات ارزشمندی دسترسی دارند. در نگاه اول ممکن است فکر کنید که این کار، یک کار حاکمیتی است که بستری برای احراز هویت اشخاص ایجاد کند، این‌طور هم است؛ اما در عمل می‌بینیم که در دنیا و در کشورهای پیشرفته، در کنار حاکمیت، بانک‌ها هم به دلیل نقشی که دارند و اطلاعاتی که در دست دارند طی یک روال عادی این کار را انجام می‌دهند نه به شکل سازمان‌یافته. اتفاقاً زیرساختی که بانک‌ها فراهم می‌کنند کارآمد‌تر است چون‌که مردم به‌طور فعال در آن سیستم هستند درحالی‌که در زیرساخت دولت مردم باید تازه بروند و عضو شوند.

.

رضا قربانی: به‌تازگی بحث open API مطرح‌شده که باعث ایجاد فضایی در بانکداری شده است تا اطلاعات به اشتراک گذاشته شود و دیگران هم بتوانند از آن استفاده کنند. خب در کنار این تفکر، بلافاصله هم بحث امنیتی آن مطرح می‌شود، نظر شما دراین‌باره چیست؟

حاجی‌زاده مقدم: خیلی بحث مهمی است. به نظر من حتی کلیدی‌ترین ترندی که امروز برای بانک‌ها مطرح هست، همین ترند باشد. ترندِ موجود در دنیای دیجیتال این است که هرکسی که کسب‌وکارش را آغاز می‌کند در کنارش API آن را هم ارائه می‌دهد؛ انگار که در یک فضای شیشه‌ای نشسته است و همه‌چیز شفاف است و همه آن را می‌بینند و می‌توانند از آن استفاده کنند و حتی کسب‌وکارهایی بر مبنای آن یا مکمل آن بسازند؛ این باعث رشد کسب‌وکار خودش نیز می‌شود و به عبارتی خودش را به چرخه کسب‌وکار سنجاق می‌کند.

علی حاجی‌زاده مقدم قائم مقام مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا
علی حاجی‌زاده مقدم قائم مقام مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا

در رابطه با دنیای بانکی باید بگویم که چون بانک‌ها اطلاعات کلیدی دارند، می‌توانند نقش مفیدی در این سیستم داشته باشند؛ اما همان‌طور که گفتید هر وقت که حرف از باز کردن یک سرویس حتی در سطح سازمانی می‌شود، بحث امنیت مطرح می‌شود و می‌ترسند. خوشحالم که در همایش چهارم شنیدیم که بزرگانی مثل آقای جهانگرد و نجفی گفتند که باید به سمت باز شدن رفت و این نکته مثبتی است. نشانه آن‌هم این است که بتوانیم آن اطلاعات موردنیاز مشتری برای کسب‌وکارش را در اختیارش قرار دهیم. طبق گفته آقای جهانگرد ما باید در تجارت الکترونیک چهار حوزه را احراز هویت کنیم: حوزه محصول، حوزه احراز هویت شخص، حوزه احراز هویت آدرس و حوزه احراز هویت پول که سه حوزه را بانک‌ها می‌توانند به شکل فعال تأمین کنند به شرطی که به سمت ارائه API باز حرکت کنند و این تفکر را پذیرفته باشند.

.

رضا قربانی: رویداد سه‌روزه‌ای در کنار این همایش با حمایت پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد که رویداد متفاوتی بود؛ تحلیل شما از رویدادهایی مانند لین استارتاپ ماشین چیست؟

حاجی‌زاده مقدم: یک تغییری که در ذهنیت نسل جوان یا نسل وای ایجاد شده، سبک کار کردن آن‌هاست. دیگر ذهنیت کارمندی نیست و کسانی که درسشان تمام می‌شود دوست دارند که کسب‌وکار خودشان را داشته باشند. ما سعی داریم پلی بزنیم بین بانک‌ها و این نسل جدید و کمک کنیم که انرژی این بخش در بانکداری مورداستفاده قرار بگیرد. این رویکردی است که در دنیا هم وجود دارد. ما با برگزاری رویدادی مثل لین استارتاپ ماشین سعی داریم پلی بزنیم بین این نسل و سازمان‌های بزرگی مثل بانک‌ها و کمک کنیم که این نسل بتوانند انرژی‌شان را در فضای بانکی صرف کنند. درواقع کاری کنیم که استارتاپی‌ها از بانکی‌ها نترسند و بانکی‌ها هم از این نسل نترسند.

بخش اول ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با علی حاجی‌زاده مقدم در حاشیه همایش چهارم

بخش دوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با علی حاجی‌زاده مقدم در حاشیه همایش چهارم

بخش سوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با علی حاجی‌زاده مقدم در حاشیه همایش چهارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.