راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری همراه و تقدم «فرانت آفیس» بر «بک آفیس»

با بررسی روند صنعت بانکی در طی سی سال اخیر می‌توان به این نتیجه رسید که با ورود بانکداری الکترونیک به صنعت بانکی، روند حرکت بانکداری از «شعبه محور» به سمت بانکداری مجازی بوده است به‌طوری‌که با ورود فناوری‌های جدید، کانال‌های جدید بانکی موازی با شعبه توسعه پیدا نموده‌اند، به‌عنوان نمونه می‌توان به انجام عملیات بانکی به‌وسیله کارت، اینترنت بانک، تلفن‌بانک و موبایل بانک اشاره نمود. مزیت‌های ایجادشده توسط این کانال‌ها باعث شده که مشتریان قادر باشند بسیاری از عملیات خود را از راه دور انجام داده و نیازی به حضور فیزیکی در بانک‌ها نداشته باشند. در میان کانال‌های موجود، بانکداری همراه دارای خصوصیات منحصربه‌فردی است که باعث شده این کانال را از سایر کانال‌های بانکداری متمایز نموده و به‌جرئت می‌توان گفت که چشم‌انداز آینده بانکداری به سمت توسعه خدمات بانکی و خدمات پرداخت بر روی این ابزار است. برخی از مزیت‌های مهم بانکداری همراه به شرح زیر است:

• این ابزار علاوه بر اینترنت با توجه به اتصال به شبکه‌های اپراتورها، امکان انجام خدمات بانکی را از طریق این شبکه‌ها ایجاد می‌کند.

• در حال حاضر ضریب نفوذ تلفن همراه در بین مشتریان بالاست و نشان‌دهنده دسترسی اکثر مشتریان به این ابزار است.

• ارائه ابزارهای هوشمند همانند تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها و امکان توسعه برنامه‌های کاربردی بر روی آن‌ها، به توسعه برنامه‌های کاربردی بانکداری همراه و پرداخت کمک نموده است.

• با توجه به قابل‌دسترس بودن تلفن همراه و ابزارهای هوشمند، امکان ارائه خدمات بانکداری به‌صورت 7/24/365 وجود خواهد داشت.

• فناوری‌های جدید همانند «ان اف سی» امکان سهولت در انجام فرایندهای بانکی و پرداخت را فراهم نموده‌اند.

بر اساس مطالعات انجام شده پیش‌بینی می‌شود در سال 2015 بیشتر از 60 درصد کاربران در سطح جهان از تلفن همراه استفاده نموده و همچنین بالاتر از 90 درصد آن‌ها از خدمات بانکداری بر خط استفاده نمایند. بانک‌ها در حال حاضر به دنبال گسترش فعالیت‌های بانکی همانند بازاریابی بانکی با استفاده از تلفن همراه و واگذاری چک به سپرده از طریق تلفن همراه و سایر عملیات به‌منظور توسعه درآمدهای «کارمزد محور» هستند. همچنین توسعه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بین مشتریان باعث ترغیب بانک‌ها برای ارائه خدمات بانکی بر روی بستر این شبکه‌ها شده است.

شواهد به‌دست‌آمده از تولیدکننده‌های راه‌حل‌های بانکی، همراه با اطلاعات به‌دست‌آمده از بررسی‌های انجام شده توسط شرکت «آی بی ام» و دیگران، به‌وضوح نشان می‌دهد که در بسیاری از بانک‌ها سرمایه‌گذاری‌های اخیر در فناوری به‌جای انجام تغییرات اساسی در هسته سامانه‌های یکپارچه بانکداری، بر روی کانال‌های جدید بانکداری نظیر موبایل و « فرانت آفیس» بوده است. لذا می‌توان تقدم توجه به سیستم‌های «فرانت آفیس» بر سیستم‌های « بک آفیس» را به‌عنوان یکی از ویژگی‌های اساسی نسل جدید سامانه‌های یکپارچه بانکداری برشمرد.

با توجه به روند جهانی حرکت به توسعه کانال‌های بانکی نظیر بانکداری برخط، بانکداری همراه و سایر کانال‌های جدید، بانک‌ها و به دنبال آن‌ها شرکت‌های تولیدکننده راهکارهای بانکی به سرمایه‌گذاری بر بخش «فرانت آفیس» روی آورده‌اند و بسیاری شرکت‌های جدید هم تأسیس‌شده‌اند که به‌صورت تخصصی فقط بر روی این کانال‌ها سرمایه‌گذاری نموده‌اند. این امر باعث شده است که در نسل جدید سامانه‌های یکپارچه بانکی به این موضوع توجه شود. همچنین، با پیش‌بینی احتمال یکپارچه‌سازی در آینده با محصولات جدید «فرانت آفیس»، پیش‌نیازهای لازم در سامانه‌های جدید لحاظ شده‌اند که این امر منجر به تسهیل یکپارچه‌سازی، کاهش هزینه و چابکی در ارائه خدمات جدید بانکی به مشتریان خواهد شد.

{محسن معظمی گودرزی، کارشناسی ارشد امور اقتصادی}

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.