راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری باز / تجربه Open Bank Project

پروژه بانکداری باز یا Open Bank Project، در اصل یک زیرساخت با API به‌صورت باز (OPEN SOURCE) و یک فروشگاه برنامه‌های کاربردی است که به بانک‌ها و مؤسسات مالی اجازه می‌دهد که به‌صورت امن و سریع و با همکاری مؤسسات سوم و دیگر توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، قدرت ارائه محصولات دیجیتالی خود را افزایش دهند. ایده این پروژه از مفهوم نوآوری بازگرفته شده است که اولین بار توسط Henry Chesbrough مطرح گردید که به استفاده از ایده‌های خارج از سازمان علاوه بر استفاده از ایده‌های داخل سازمان تأکید شده است.

Open-Bank-Project-way2pay-index-94-01-16

پروژه بانک باز، یک زیرساخت منبع باز دوستانه، «API برای بانک‌ها» است که به توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها اجازه می‌دهد که بتوانند برنامه‌های کاربردی خلاقانه تولید نموده و بر پایه حساب‌ها و تراکنش‌های بانکی به مشتریان سرویس دهند. بدین منظور از بستر امن و مطمئن استفاده‌شده و پروتکل‌های امنیتی اینترنت نظیر OAuth را پشتیبانی می‌کند.

این پروژه تراکنش‌های بانکی را در بستری ساده و سازگار و به‌دوراز پیچیدگی‌های سامانه‌های بانکداری یکپارچه را نمایان می‌سازد. این امر به‌وسیله ارتباطات و اتصالات میان سامانه‌های بانکی یکپارچه و API بانکداری باز فراهم شده است که درنتیجه شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند یک‌بار یک برنامه کاربردی را نوشته و دیگر بانک‌ها هم بتوانند از آن استفاده نمایند.

همچنین بحث بانکداری باز در این روش باعث غنی شدن داده‌های تراکنشی می‌شود: کامنت‌ها، تگ و تصاویری که به تراکنش‌ها اضافه می‌شود باعث ایجاد اطلاعات بیشتری حول محور تراکنش می‌گردد. راه‌اندازی این پروژه باعث تشویق جامعه برنامه نویسان شده که بتوانند محصولات و سرویس‌های نوآورانه‌ای برای مشتریان، بر پایه اصول بانک به‌عنوان زیرساخت ایجاد نمایند. این محصولات می‌توانند در فروشگاه‌های نرم‌افزاری به مشتریان ارائه شوند. لذا مشتریان از سیکل خدمات نوآورانه، قدرت انتخاب بیشتر و کیفیت بالاتر نفع می‌برند و بانک‌ها می‌توانند با دریافت کارمزد از مشتریان کسب درآمد نمایند.

 .

منافع و مزیت‌های بانکداری باز برای بانک‌ها

در این مدل همانند خدمات بانکداری بر خط، مؤسسات مالی API ارائه خواهند داد. بر اساس آمار گارتنر در سال 2016 حدود 75 درصد بانک‌های بزرگ جهانی پلتفرم API ارائه خواهند داد و 25 درصد آن‌ها فروشگاه نرم‌افزار بانکی راه‌اندازی خواهند کرد. لذا این پروژه بانک‌ها را برای چنین زیرساختی تجهیز خواهد نمود.

اما چگونه؟ پروژه بانکداری باز برای بانک‌های مختلف با سیستم‌های بانکی متفاوت یک اینترفیس فنی واحدی را فراهم نموده تا برنامه نویسان نرم‌افزاری بتوانند برنامه‌های کاربردی خود را روی این بستر توسعه دهند. این امر در بستری امن و مطمئن صورت می‌گیرد. این بستر وابسته به شرکت تولیدکننده خاصی نخواهد بود همچنین بسته به نیاز بانک‌ها امکان توسعه این زیرساخت وجود دارد. این امر یک فناوری پایدار است که می‌توان روی آن تکیه کرد.

 .

با استفاده از پروژه بانکداری باز بانک‌ها می‌توانند:

• تعداد وسیع‌تری از برنامه‌های کاربردی تحت وب یا موبایل به مشتریان خود ارائه دهند.

• هزینه نگهداری و یکپارچگی نرم‌افزارها کاهش می‌یابد.

• کنترل داده‌ای و مطمئن‌تری بر روی کاربران نهایی

• توسعه جامعه برنامه نویسان و ارائه برنامه‌های کاربردی بیشتر.

معرفی برخی از برنامه‌های کاربردی توسعه داده‌شده تحت زیرساخت بانکداری باز

.

برنامه مالی اجتماعی

این برنامه به دارندگان حساب‌های بانکی اجازه می‌دهد که بتوانند داده‌های تراکنشی مالی خود را برای افراد دیگر به اشتراک بگذارند. به‌عنوان نمونه یک شخص می‌تواند سپرده خود را برای حسابدار شرکت خود به اشتراک بگذارد یا یک کمپانی برای ذینفعان و یا مدیران خود. یا سازمان‌های دولتی برای عامه مردم.

 .

برنامه نمودار هزینه

این برنامه یک راه‌حل مدیریت مالی شخصی است که برای مشتریان اختصاصی طراحی‌شده است.

 .

برنامه بانک کوک

یک برنامه مدیریت مالی شخصی برای کودکان است که طبقه‌بندی از هزینه‌های انجام‌شده برای کودکان فراهم می‌سازد که توسط یک تیم در یکی از بانک‌های ایرلند توسعه داده‌شده است.

 .

برنامه کاربردی صحبت بانک

این نرم‌افزار تلفن به‌طور خاص برای کمک به نابینایان طراحی‌شده است. به‌جای نمایش اطلاعات بصری، این برنامه نسبت به صدا حساس بوده و بابیان کلیدواژه‌های مدنظر تراکنش موردنظر انجام می‌شود به‌عنوان نمونه با گفتن مانده‌حساب، مانده به‌صورت صوتی به اطلاع فرد می‌رسد.

 .

منافع و مزیت‌های بانکداری باز برای مشتریان

پروژه بانکداری باز مشتریان بانک‌ها را قادر می‌سازد که از محدوده وسیعی از برنامه‌های کاربردی و خدمات بانکی برای انجام عملیات بانکی بهره بگیرند. مشتریان قادر خواهند بود که از برنامه‌های کاربردی وسیعی استفاده نمایند. پروژه بانکداری باز برای بانک‌های مختلف با سیستم‌های بانکی متفاوت یک اینترفیس فنی واحدی را فراهم نموده تا برنامه نویسان نرم‌افزاری بتوانند برنامه‌های کاربردی خود را روی این بستر توسعه دهند.

در این بخش به معرفی برخی از مهم‌ترین مزیت‌های بانکداری باز برای صاحبان کسب‌وکارها، مشتریان و سازمان‌های دولتی می‌پردازیم؛

.

1- صاحبان کسب‌وکارها

• ساختن برنامه‌های کاربردی اختصاصی برای نیازهای خود

• امکان اتصال امن سیستم‌های حسابداری و ERP خود به حساب‌های بانکی

 .

2- مشتریان

• بهره‌گیری از برنامه‌های کاربردی نوآورانه و اختصاصی

• امکان اتصال به بانک با هر دستگاهی نظیر تلفن همراه، لپ‌تاپ و غیره

 .

3- دولت

• امکان توسعه داده باز

• شفافیت مالی در سطح معامله

 .

منافع و مزیت‌های بانکداری باز برای توسعه‌دهندگان

این زیرساخت راه ساده‌ای برای دسترسی به تراکنش‌های بانکی به‌منظور ایجاد برنامه‌های کاربردی نوآورانه فراهم می‌سازد و می‌تواند مزیت‌های زیر را برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها داشته باشد:

• امکان یکپارچگی با حساب‌ها و تراکنش‌های بانکی از طریق API

• منبع درآمد از طریق فروش برنامه‌های کاربردی از طریق فروشگاه‌ها

• برنامه یک‌بار نوشته می‌شود اما در قابلیت اجرا برای بانک‌های مختلف را دارد

• استفاده از بستری امن و مطمئن برای اتصال به بانک

{محسن معظمی گودرزی، کارشناسی ارشد امور اقتصادی}

منبع: https://www.openbankproject.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.