راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگوی راه پرداخت با حامد قنادپور در حاشیه همایش چهارم؛ نوآوری و چابکی باید در پاسخ به نیاز مشتری باشد

گروه رسانه‌ای شفق در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیش از ۳۰ نفر از فعالان و متخصصان برجسته صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک ایران و دنیا مصاحبه ویدیویی کرد که مجموعه کامل این گفت‌وگوها را هم به‌صورت متنی و هم به‌صورت ویدیویی، می‌توانید در «مجموعه گفت‌وگوهای راه پرداخت» مشاهده کنید.

آنچه در ادامه آمده است گفت‌وگوی اختصاصی راه پرداخت با مهندس سید حامد قنادپور مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است.

.

رضا قربانی: شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا به هیچ‌کدام از شرکت‌های تجارت الکترونیکی ایران شبیه نیست چراکه تقریباً تمام این شرکت‌ها تلاش می‌کنند به مسائل و مشکلات روزمره مردم پاسخ دهند؛ اما شرکت ارتباط فردا از معدود شرکت‌هایی است که نگاه عمیقی به آینده دارد و کلیدواژه نوآوری را می‌توان به این شرکت نسبت داد. با توجه به فعالیت‌هایی که دارید، تحلیل شما از فضای بانکداری، پرداخت و تراکنش‌های الکترونیک چیست؟

قنادپور: ازنظر من فضای بانکداری و پرداخت الکترونیک کشور، مانند یک اقیانوس بزرگ است. اکثر فعالیت‌های ما در ساحل اقیانوس یا همان اقیانوس قرمز است؛ درصورتی‌که این اقیانوس فضای بسیار بزرگ و متفاوت و ظرفیت‌های بسیاری دارد. ما پتانسیل‌های خوبی در فضای بانکداری الکترونیک ایران داریم و اتفاق‌های خوبی هم افتاده است اما اکثر آن‌ها در چارچوب اقیانوس قرمز اتفاق افتاده است. فقط کافی است خود را از این فضای بسته دور کنیم و یک گام به اقیانوس آبی نزدیک شویم و پتانسیل‌ها را ببینیم. اینجاست که کلیدواژه نوآوری می‌تواند آن وجه تمایز باشد. از نگاه مخاطب عادی بانکداری الکترونیکی ایران، در ایرآن‌همه بانک‌ها و شرکت‌ها تقریباً در یک سطح هستند. درصورتی‌که نیازها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها بسیار بالا هستند. برای مقابله با این فضا، باید به سمت اقیانوس آبی حرکت کرد.

.

رضا قربانی: همان‌طور که گفتید در ایرآن‌همه به‌جای اینکه کیک را بزرگ کنند و اصطلاحاً وارد فضاهای جدید شوند، در یک فضای محدود با هم رقابت می‌کنند؛ به نظر شما آن چیزهایی که می‌شود به این فضا اضافه کرد و اسم نوآوری رویش گذاشت، چیست؟

قنادپور: در حوزه بانکداری الکترونیکی ما معمولاً از نگاه فنی و تخصص فنی به موضوع نگاه می‌شود. ما محصولاتی داریم که پایه آن را متخصصین فنی تهیه‌کرده‌اند. درصورتی‌که اگر به سمت مشتری حرکت کنیم که متخصصین فنی به‌واسطه محدودیت‌های فنی، به آن سمت نمی‌روند، فضا عوض می‌شود. یک نکته جالب را همین‌جا درباره رویداد LSM که به‌تازگی برگزار شد، مطرح کنم؛ عمده ‌ایده‌های کسانی که مستقیم درگیر حوزه بانکداری و پرداخت نیستند، مربوط به جلوی باجه است؛ یعنی این‌یک نیاز است. یعنی تسهیلِ رفتن به شعبه و شیوه‌های خدمت گیری در شعبه برای مشتری مهم است.

اتفاقی که باید بیفتد و ما هم سعی کردیم به آن دامن بزنیم بحث ترندها یا روندها است. در بانکداری الکترونیک و پرداخت، ما باید روندهای مردم و فرهنگ را ببینیم. مشخصاً روی بحث سبک زندگی (Life Style)، بانک‌های ما چه‌کار می‌توانند بکنند؟ بخش عمده‌ای از بحث سبک زندگی، بحث‌های بانکی و بحث‌های هزینه و درآمد است که در حال حاضر تمام آن در بانک‌ها مدیریت می‌شود. این باید به‌عنوان یک ترند یا روند در بانک دیده شود. اگر از نگاه نیاز جامعه و مشتری به این موضوع نگاه کنیم، این ترند دیده خواهد شد اما اگر از نگاه فنی نگاه کنیم دیگر دیده نخواهد شد.

مهندس سید حامد قنادپور مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا
مهندس سید حامد قنادپور مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا

این آنجایی است که نوآوری باید اتفاق بیفتد. عمده نوآوری‌هایی که در سال‌های اخیر دیده‌ایم که البته نوآوری‌های ارزنده‌ای هم بوده‌اند، اما از سمت فنّاوری بوده است و از سمت نگاه مردم و نیاز واقعی مشتری نیست. مثلاً نگاه می‌کنیم می‌بینیم فناوری به سمت SOA می‌رود، سعی می‌کنیم به شکل شعارگونه یا واقعی به سمت آن برویم. هرچند که آن‌هم خوب است، اما جایی که آن اقیانوس آبی می‌تواند کمک کند، جایی است که از بعد فناوری وارد شویم.

یا مثلاً بحث تجربه کاربری و UX را نیز همیشه از بعد فناوری نگاه کرده‌ایم، نه از بعد مردم. ما طراح متخصص حوزه بانکداری الکترونیکی یا برندینگ حوزه بانکداری الکترونیکی نداریم. این‌ها مسائلی هستند که می‌توانند تمایز و تفاوت ایجاد کنند. متأسفانه تفکر بسیاری از ما، تفکر نسل ایکس است که تفکر نوآوری و چابک نیست. ما به‌جای نوآوری در فناوری به دنبال تقلید و کپی هستیم، یا رقبای داخلی یا از رقبای بین‌المللی. این نگاه باید تغییر کند. یا مثلاً به‌محض اقدام برای ایجاد یک واحد تحقیق و توسعه، فوراً به مسائل بوروکراتیک آن دچار می‌شویم.

اگر واقعاً به دنبال یک واحد نوآور هستیم، باید نگاهمان برای طراحی آن ساختار چابک باشد. نگاه چابک، تفکر چابک و رویکرد چابک، باید یاد گرفته شود. خوشحالم که امسال ادبیات این تفکر محقق شده است. در همین رویداد سال گذشته من این ادبیات را کمتر می‌دیدم. امیدوارم این ادبیات به فرهنگ تبدیل شود و یک فرهنگ نوآور و چابک در فضای بانکی داشته باشیم. ما در بازه مناسبی از پذیرش فناوری در کشورمان قرار داریم چراکه مردم خیلی پذیرای فناوری هستند. مردم ما شایسته این فناوری و تمایز هستند. رسانه‌ها هم می‌توانند فضایی ایجاد کنند که این نیاز درخواست شود. متأسفانه شاید تا به امروز از سمت مردم هم این نیاز خیلی درخواست نشده است، اگر این نیاز سمت مردم هم حس شود، آن چرخه موردنظر ایجاد می‌شود و روند سریع‌تر این اتفاق می‌افتد.

.

رضا قربانی: در سال‌های گذشته حرکت‌های زیادی برای ایجاد تفکر نوآورانه و تغییر نگاه انجام‌شده است. نمونه یکی از این حرکت‌ها رویدادی است تحت عنوان لین استارتاپ ماشین یا همان LSM که حتی به‌عنوان یک رویداد جانبی در همایش چهارم برگزار شد و شما برگزار کننده این رویداد بودید و تلاش کرده‌اید از چنین حرکت‌هایی حمایت کنید. چنین حرکت‌های در تغییر نگاه نسل وای بسیار تأثیرگذار است. داریم یاد می‌گیریم چابک‌ترها را جدی بگیریم. کمی دراین‌باره برایمان بگویید.

قنادپور: من به‌واسطه تعامل دانشگاهی که داشتم، از نگاه دانشگاهیان و افراد خارج از حوزه بانکی، فضای بانکداری الکترونیکی فضای بسته‌ای است. از طرف دیگری، استارتاپ‌ها در توسعه کارآفرینی کار می‌کردند. من احساس کردم که فضای دانشگاهی، فضای بانکی و فضای استارتاپی خیلی از هم جدا هستند و فکر کردیم که این سه فضا به هم نزدیک شوند. ما سال گذشته شعارمان هر هفته یک محصول جدید بود. تنها راه موفقیت ما برای این شعاری که داشتیم، استفاده از این گروه‌های کوچک بود؛ شاید 50 ایده نوآورانه در حوزه بانکی خیلی سخت باشد اما با این گروه‌ها ممکن شد چون فکر نو داشتند. سعی کردیم پتانسیل‌های موجود در این گروه‌ها را در LSM اول بهتر بشناسیم و از پژوهشکده پولی و بانکی به‌عنوان یک نهاد نزدیک به حاکمیت تشکر ویژه می‌کنم که از این رویداد حمایت کرد. شاید اولین باری بود که به چنین رویدادهایی از سمت حاکمیت اهمیت داده می‌شد. این رویداد خیلی ارزشمند بود.

در برنامه‌های همایش هم این تمایز دیده می‌شود و با نگاهی نو چینش برنامه‌ها انجام‌شده است. ادبیات نوآوری، ادبیات تمایز و ادبیات خدمت‌رسانی خودش را به‌جای محصولات می‌گذارد و همه از راه‌حل‌ها و خدمت صحبت می‌کنند و کمتر صحبت از محصول است. فضای محتوایی هم تغییر کرده و شرکت‌ها به محتوا رو آورده‌اند. ما هم در شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا سعی کرده‌ایم 12 روند دنیای فناوری اطلاعات و کسب‌وکار را معرفی کنیم و تجارب خود و دنیا را در آن مطرح کنیم. این روند موجب شتاب بیشتر هم‌افزایی خواهد شد.

 .

رضا قربانی: اگر نکته دیگری دارید بفرمایید.

قنادپور: در فضای بانکی هم مانند هر جای دیگر، نیاز داریم بزرگ فکر کنیم و متمایز عمل کنیم. هم مشتریان شبکه بانکی، بزرگ‌تر بخواهند؛ هم شبکه بانکی در تولیدات و محصولات خود بزرگ‌تر فکر کنند.

بخش اول ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با حامد قنادپور در حاشیه همایش چهارم

بخش دوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با حامد قنادپور در حاشیه همایش چهارم

بخش سوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با حامد قنادپور در حاشیه همایش چهارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.