راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگوی راه پرداخت با محمدرضا جمالی در حاشیه همایش چهارم؛ عدم دریافت کارمزد، تورم‌زاست

گروه رسانه‌ای شفق در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیش از ۳۰ نفر از فعالان و متخصصان برجسته صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک ایران و دنیا مصاحبه ویدیویی کرد که مجموعه کامل این گفت‌وگوها را هم به‌صورت متنی و هم به‌صورت ویدیویی، می‌توانید در «مجموعه گفت‌وگوهای راه پرداخت» مشاهده کنید.

آنچه در ادامه آمده است گفت‌وگوی اختصاصی راه پرداخت با دکتر محمدرضا جمالی مدیرعامل شرکت نبض افزار در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است.

.

رضا قربانی: شما به‌عنوان مدیرعامل شرکت نبض افزار به‌طور تخصصی در زمینه پایش شاخص‌های کیفیت پرداخت الکترونیک ایران فعالیت می‌کنید؛ یکی از مسائلی که در چند ماه گذشته سروصدای زیادی کرد بحث گرفتن کارمزد از کاربر نهایی یا مصرف‌کننده نهایی بود که خیلی از رسانه‌ها با آن مخالفت کردند و حتی تحلیل‌های اشتباهی در خصوص آن منتشر شد. در همان بین، شما در مقاله‌ای به رابطه کارمزد نگرفتن از مردم یا کاربر نهایی و گرفتن آن از بانک‌ها و تأثیر آن بر تورم پرداختید، دراین‌باره توضیحی می‌دهید؟

جمالی: همیشه بین این مسئله که کارمزدی پرداخت نشود و فسادی صورت بگیرد، یک رابطه مستقیم وجود دارد. وقتی یک کاری در سطح کشور انجام می‌شود و کارمزد به‌صورت یارانه داده می‌شود، باعث ایجاد فساد می‌شود. از طرفی، در سال‌های اخیر سرعت گردش پول افزایش پیدا کرده است و اگر این سرعت را بتوانیم به بازار سرمایه و بقیه قسمت‌های تحقیق و توسعه گسترش دهیم، چرخ‌های مملکت بهتر می‌چرخد؛ اما چیزی که ما می‌بینیم این است که این گردش پول فقط در برخی جاها وجود دارد و برخی جاها را روغن‌کاری ‌می‌کند ولی برخی جاها را نه؛ درحالی‌که هدف این گردش پول این بود که روغن‌کاری بهتری انجام شود.

دکتر محمدرضا جمالی مدیرعامل شرکت نبض افزار
دکتر محمدرضا جمالی مدیرعامل شرکت نبض افزار

با توجه به تحلیل‌هایی که انجام دادیم عدد کارمزدها بسیار بزرگ است و حدود 4/0 کل حجم نقدینگی یعنی 39 هزار میلیارد تومان، هزینه کارمزدی است که خود بانک‌ها می‌دهند. از طرفی، وقتی درآمد بانک‌ها بیشتر از طریق تسهیلات و کارمزدهای محدودی است که در برخی از سرویس‌هایشان دریافت می‌کنند، این مبلغ کارمزدها به بانک‌ها تحمیل می‌شود و عملاً به هزینه تمام‌شده بانک‌ها و هزینه تمام‌شده پول می‌افزاید. ادامه این روند نمی‌تواند عملاً ادامه پیدا کند و ما ضررهای زیادی می‌دهیم؛ حتی ما حساب کردیم که نزدیک به 46 درصد یارانه‌ای که به یک ایرانی داده می‌شود، عملاً سهم کارمزدش می‌شود. بنابراین تمام مسائل مربوط به مشکلات اقتصادی پرداخت یارانه‌ها هم قابل‌تعمیم به این قسمت است و باید موردتوجه قرار بگیرد.

مسائل مهندسی، مسائل بسیار ساده‌ای است با توجه به متمرکز بودن سیستم اقتصادی کشور ما راحت می‌توانیم با اصلاح کارمزدها تورم را چندین درصد پایین بیاوریم. ما آمادگی داریم که در تصمیم سازی ازیک‌طرف به مدیران کشور کمک کنیم و از طرف دیگر برای تنویر افکار عمومی هم می‌توانیم برخی مسائل را مطرح کنیم. حتی من شنیدم که می‌گویند اگر کارمزد از مردم گرفته شود باعث افزایش تورم می‌شود درصورتی‌که این‌طور نیست و ما می‌توانیم برای سوخت نقدینگی و از بین بردن رکود به‌صورت همزمان با چنین تغییراتی که تغییرات کوچکی است ولی تأثیرات زیادی بر روی اقتصاد کشور دارد، اصلاحات لازم را انجام دهیم.

.

رضا قربانی: طبق گفته آقای سیف بانک‌ها دو جور درآمد دارند، یکی از راه تسهیلات و دیگری از راه خدمات که خدمات مترداف با کارمزد است و بانک‌ها باید تراکنش‌های کارمزدی‌شان را افزایش دهند. نظر شما چیست؟

جمالی: بله، مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که بانک‌های ما آستانه 5 درصدی در تسهیلات دارند؛ مثلاً فرض کنید 22 درصد سود می‌دهد و از آن‌طرف 28 درصد وام می‌دهد و این باعث حاکمیت بانک‌ها بر کشور شده است. یعنی اینکه بانک‌ها عطش بسیاری برای جذب پول دارند و علت این است که ما بانک‌ها را به سمتی بردیم که از بانک داری به بنگاه‌داری بروند و با سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت مشکلات مالی خود را حل کنند و این موجب ضرری است که گریبان گیر همه ما شده و برخلاف شرع، عدالت و عقل است.

بخش اول ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با محمدرضا جمالی در حاشیه همایش چهارم

بخش دوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با محمدرضا جمالی در حاشیه همایش چهارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.