راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگوی راه پرداخت با حسین اسلامی در حاشیه همایش چهارم؛ از مردم عقبیم، باید خودمان را برسانیم

گروه رسانه‌ای شفق در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیش از ۳۰ نفر از فعالان و متخصصان برجسته صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک ایران و دنیا مصاحبه ویدیویی کرد که مجموعه کامل این گفت‌وگوها را هم به‌صورت متنی و هم به‌صورت ویدیویی، می‌توانید در «مجموعه گفت‌وگوهای راه پرداخت» مشاهده کنید.

آنچه در ادامه آمده است گفت‌وگوی اختصاصی راه پرداخت با حسین اسلامی قائم مقام مدیرعامل شرکت فناپ در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است.

.

رضا قربانی: شرکت فناپ از شرکت‌های مطرح و فعالی است که در فضای فناوری اطلاعات ایران، سال‌ها برای نوآوری در حوزه‌های شهر هوشمند، شهروند هوشنمد و سازمان هوشمند تلاش کرده است و هدفش شاد کردن مرد بوده است. درباره فعالیت‌هایی که در راستای شاد کردن مردم انجام داده‌اید، برای‌مان توضیح دهید.

اسلامی: در ابتدا تشکر ویژه‌ای می‌کنم از گروه شفق. جای یک پیشرو رسانه‌ای در حوزه مالی خالی بود و هنوز هم خالی است؛ چرا که به نظرم اگر افراد دیگری هم بیایند در این حوزه مشارکت کنند بازهم جای خالی بسیاری در این حوزه وجود خواهد داشت.

اما در باره سوالی که اشاره کردید، باید بگویم که نوع نگاه ما در شرکت فناپ، نگاه به آینده و نگاه به سبک زندگی مردم است. ما می‌خواهیم کاری کنیم که خروجی‌های ما چه در غالب محصول و چه در غالب خدمات، منجر به آرامش بیشتر مردم شود و با علاقه بیشتری به زندگی خود ادامه دهند و کارهایی که دارند را با راحتی و لذت بیشتر و دغدغه کمتری انجام دهند.

مثلا اگر می‌خواهند خرید کنند، ما در لایه تکنولوژیک کاری کنیم که از خریدشان لذت ببرند. حوزه‌هایی شبیه به تجارت الکترونیک از این دیدگاه ما نشئت می‌گیرند. اگر به سراغ موبایل، تبلت و نرم‌افزارهای بر پایه موبایل می‌رویم، دیدگاه این است که بدون اینکه نیاز باشد افراد در مکان‌ها یا زمان‌های خاصی حضور داشته باشند، بسیاری از خدمات را دریافت کنند. اگر به سراغ کارت‌خوان یا خودپرداز می‌رویم نیز دیدگاه این است که نیازی نیست که مردم به شعبه مراجعه کنند؛ این الزام را برداریم و آن خدمات مورد نظر در شعبه را در کانال‌های جدید به مردم ارائه کنیم. احساس من این است که ما در شرکت فناپ که هولدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات گروه مالی پاسارگاد است، نوع نگاهمان سبک زندگی است و این‌که چه‌کاری می‌توانیم در حوزه فناوری اطلاعات انجام دهیم تا مردم راحت‌تر باشند. تمام کسب‌وکارهایمان را نیز بر این اساس توسعه می‌دهیم.

حسین اسلامی قائم مقام مدیرعامل شرکت فناپ
حسین اسلامی قائم مقام مدیرعامل شرکت فناپ

در همایش بانکداری و نظام‌های پرداخت، هم خود فناپ و هم شرکت‌های زیرمجموعه‌اش که شامل 14 شرکت هستند، مجموعه‌ای از محصولات را ارائه می‌دهند. هم در حوزه پرداخت به معنای اینکه یک سری خدمات مبتنی بر کارت‌خوان یا خودپرداز ارائه دهند، هم در خدمات نرم‌افزاری شبیه نرم‌افزارهای کربنکینگ که یک شرکت زیرمجموعه‌مان به نام داتین این کار را انجام می‌دهد و هم در حوزه موبایل که بتوانیم پرداخت‌های حوزه موبایل را مدیریت کنیم. هم در حوزه فروشگاه‌ها یکی از محصولاتی که احتمالاً رونمایی مجدد خواهد شد، محصول پیکو ما است؛ هم یک محصول و راهکار دیگری به نام سیناپس که مبتنی بر این است که خیلی از هزینه‌ها را به‌صورت قبض در اختیار مردم قرار دهیم یعنی اول خدمات ارائه شود و بعد پرداخت انجام شود.

نگاه من این است که در آینده بقیه شرکت‌ها در این حوزه چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور آرام آرام به سمت تغییر فناوری اطلاعات از یک ابزار به یک نوع نگاه خواهند رفت. فناوری اطلاعات چیزی به‌موازات بقیه صنایع نیست، بلکه صنعتی است که می‌تواند پشتیبان دیگر صنایع باشد. اگر این نوع نگاه عوض شود ما می‌توانیم خروجی‌های بهتری را برای جامعه به ارمغان بیاوریم.

.

رضا قربانی: همان‌طور که گفتید شما نگاهتان به آینده است و با نگاهی به فعالیت‌های شما متوجه می‌شویم که شما از زیرساخت تا کاربر نهایی حضور مؤثری دارید. تحلیل شما از فضای فعلی در رابطه با مردم و جامعه چیست و واکنششان نسبت به فعالیت‌های شرکت‌هایی مثل فناپ چگونه است؟

اسلامی: به موضوع راهبردی اشاره کردید. چیزی که من می‌توانم به آن اشاره کنم این است که در حوزه های‌تک، مردم ما به‌شدت به دستگاه‌های های‌تک، به راهکارهای های‌تک و به اینکه احساس کنند که کرامت انسانی‌شان حفظ می‌شود، علاقه دارند و این کرامت برای مردم ما دغدغه است؛ سال‌ها و شاید قرن‌ها بابت آن هزینه دادند که ثابت کنند کرامت انسانی برایشان خیلی مهم است. اگر از این منظر نگاه کنیم فرصت‌ها زیاد است.

من قبول دارم که اتفاقات بسیار خوبی در حوزه بانکداری و پرداخت رخ داده است و باید بابت این اتفاق متشکر بود. اما هرچه جلوتر می‌رویم، انتظار ویژه مردم هم زیادتر می‌شود. وقتی شما به یک فرد تشنه آب می‌رسانید، از تشنگی‌اش کم می‌شود اما در حوزه فنّاوری اگر نیازهای مردم را برطرف کنید، تشنگی آن‌ها بیشتر می‌شود. با این نگاه احساس من این است که هم شرکت‌ها، هم دولت و هم نهادهای رگلاتور از مردم به شدت عقب‌تر هستند. برای مثال مردم ما در جدیدترین شبکه‌های اجتماعی دنیا، فورا در صدر می‌نشینند.

مردم ما با خیلی از مردم دنیا تفاوت دارند؛ برای مثال اگر میزان موبایل‌های مصرفی ما را حتی با کشورهای پیشرفته مقایسه کنید می‌بینید که حتی در محله‌هایی که میزان درآمد بالایی ندارند، میزان مصرف جدیدترین دستگاه‌ها بسیار بالاست. من این را مثبت میدانم به شرطی که ما هم اقدامات متقابل انجام دهیم؛ در غیر این صورت ممکن است منجر به نارضایتی عمومی شود.

مثلا ما در مجموعه خودمان راجع به پرداخت امن زیاد کار کردیم. وقتی شما وارد حوزه تجارت الکترونیک می‌شوید دغدغه‌ای دارید که درازای پرداخت پول، آیا محصول موردنظر با همان کیفیت واقعاً به دست من می‌رسد؟ ما چند سالی است که مجموعه پاد (پرداخت امن پاسارگاد) را راه‌اندازی کرده‌ایم که پول مستقیم به‌حساب کاربر یا ارائه‌دهنده خدمات نمی‌رود؛ بلکه ابتدا درجایی بلوکه می‌شود و بدین ترتیب مشکل را حل کردیم. ما در حوزه مشتری به مشتری (C2C) مداوم به این سمت می‌رویم. کار پرداخت، تسهیل کردن یک سری خدمات است.

من یک سوال دارم؛ برای مثال اگر در حوزه تجارت الکترونیک در بخش C2C بخواهید یک کتاب را با کتاب فرد دیگری معاوضه کنید بدون اینکه پولی رد و بدل شود. آیا این پرداخت هست یا نه؟ آیا تراکنش هست یا نه؟ به نظر ما این است که این یک تراکنش است. حال اگر با این نگاه وارد شهر هوشمند شوید، هر ماشینی که از اینجا رد می‌شود یک تراکنش انجام می‌دهد که می‌توان از آن پول درآورد. درنتیجه کار ما تسهیل زندگی مردم و ارتقای سطح کیفی و سلامت مردم است و برای این کار همه کاری هم انجام می‌دهیم.

.

رضا قربانی: درباره محصول پیکو هم توضیحی بفرمایید.

اسلامی: یکی از نقاطی که برای تقویت روحیه و لذت بردن مردم روی آن تمرکز کرده‌ایم، فروشگاه‌هاست. ما مداوم باید این را در نظر داشته باشیم که این مغازه‌های کوچک به سمت مجتمع‌های چندمنظوره خواهد رفت. مغازه‌های کوچه از بین نخواهند رفت اما مجتمع‌های چندمنظوره افزایش خواهند یافت. خب، مجتمع‌ها مجبور هستند برای راحتی مردم، مثلا در قسمت رب گوجه فرنگی از بیست بِرَندِ رُب در قفسه‌ها بگذارد و از هر کدام هم حداقل صد تا در قفسه‌های می‌چینند. این یعنی آن مجتمع باید یک فضای تجاری وسیع را در نظر بگیرد و این یعنی افزایش هزینه‌ها هر چند که ممکن است با کمک تخفیف‌های گروهی هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

با این تفاسیر، ما محصولی بر مبنای موبایل‌های هوشمند ارائه کردیم که دیگر نیاز نیست از هر محصولی صدتا در قفسه باشد. فقط کافی است یک نمونه از محصول برای مشاهده مشتری روی قفسه باشد. اگر مشتری محصولی را پسندید و قصد خرید آن را داشت با کمک اپلیکیشنی که روی موبایلش نصب است کد QR کنار محصول را اسکن می‌کند و آن محصول به سبد خریدش اضافه می‌شود. یک تمهیداتی پیچیده‌ای اعم از نرم‌افزار و مدیریت انبار پشت صحنه وجود دارد که وقتی‌که به قسمت پرداخت می‌رسید، سبد خرید شما آماده است. حتی می‌توانید پرداخت خود را با موبایل انجام دهید. حتی مشتری می‌تواند تا رسیدن محصول استراحت کند. حتی محصول خود را می‌توانند جلوی ماشین در پارکینگ یا در منزل خود تحویل بگیرید. این محصول کاملاً مبتنی بر نوع نگاه ما برای تغییر سبک زندگی، موبایل و نظام‌های نوین پرداخت است. تجربه‌های خارجی در این زمینه وجود دارد و متخصصان جوان ایرانی در حوزه‌های برندینگ آن کار جدی انجام داده‌اند تا این محصول تولید شده است.

.

رضا قربانی: با تشکر از وقتی‌که در اختیار ما گذاشتید؛ اگر صحبت دیگری دارید بفرمایید.

اسلامی: همچنان برای شما آرزوی توفیق دارم. خودم به‌عنوان کسی که رسانه خوانده‌ام و به افراد رسانه‌ای علاقه دارم، از شما خواهشی که دارم این است همان‌طور که به سمت فناوری‌های مالی می‌روید و اسم فین‌تک (FinTech) را برای آینده خودتان انتخاب کرده‌اید، دوست دارم که برای عامه مردم هم خروجی‌های ملموسی داشته باشید. فارغ از حوزه فنّاوری، عامه مردم ما نوع نگاهشان به آینده به سبب پیامدهای روزمره و سبکِ زندگی و محیط فعلی به سمت کوتاه‌مدت می‌رود. این کار خلاقیت را از ما می‌گیرد و ما را درگیر آشفتگی‌های راه می‌کند. خواهش من از شما این است که به این بپردازید که مردم ما خوشحال باشند و به آینده خودشان امیدوار باشند. وظیفه ما و شماست که آن‌ها را امیدوار کنیم. اطلاع‌رسانی و اطلاع داشتن حق مردم است اما باید مراقب باشیم که کفه سنگین همیشه به سمت آینده درخشانی باشد که لایق شما، ما و مردمان پرشور این سرزمین است.

بخش اول ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با حسین اسلامی در حاشیه همایش چهارم

بخش دوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با حسین اسلامی در حاشیه همایش چهارم

بخش سوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با حسین اسلامی در حاشیه همایش چهارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.