راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

4 استراتژی برای برنده‌های تلفن همراه در صنعت بانکداری و پرداخت

انقلاب تلفن همراه در حال ایجاد طوفان در صنعت خدمات مالی است. پیش‌بینی‌شده است در کمتر از پنج سال، تعداد صاحبان تلفن همراه که از دستگاه تلفن همراه خود برای مقاصد بانکی استفاده نموده دو برابر خواهند شد و به بیش از 1.75 میلیارد نفر خواهند رسید. بانک‌ها نمی‌تواند پیامدهای ایجادشده توسط نفوذ دستگاه تلفن همراه را در مدل کسب‌وکار خود را نادیده بگیرند. استفاده از دستگاه تلفن همراه در این مسیر پیشرو خواهد بود.

در حال حاضر وضعیت این‌طور نیست که استفاده از دستگاه تلفن همراه به‌منظور خدمات بانکی کم باشد. بر اساس آمار گارتنر در سال 2014 روزانه 15 هزار اپلیکیشن بانکداری همراه دانلود می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که در سال 2016 حدود 25 درصد از 50 بانک برتر دنیا اقدام به راه‌اندازی فروشگاه برنامه‌های کاربردی بانکی نمایند.

Mobile-App-Index-way2pay-banner-93-11-24

در همین حال، بانک‌ها نمی‌توانند تاثیر غول‌های فنّاوری مانند گوگل، اپل و آمازون را نادیده گرفته که به تمرکز بر خدمات مالی پرداخته‌اند. آن‌ها با توسعه کیف پول تلفن همراه و خدمات پرداخت یکپارچه توانسته‌اند ارزش بیشتری برای مشتریان خود به همراه آورده و تهدید جدی برای بانک‌های سنتی باشند.

با وجود وفاداری سنتی به بانک‌ها به‌صورت سنتی، به دلایلی نظیر وقوع بحران‌های مالی، درک رسانه‌ها و مقررات جدید، باعث تغییر نگرش مصرف‌کنندگان به مؤسسات غیر بانکی شده و باعث جایگزینی آن‌ها به‌جای مؤسسات مالی شده است. 73 درصد مشتریان می‌گویند که آن‌ها در مورد پیشنهادهای جدید در خدمات مالی از گوگل، آمازون، اپل، پی پال هیجان‌زده شده و 33 درصد آن‌ها معتقدند که در 5 سال آینده دیگر نیازی به بانک‌ها ندارند.

در این بخش به برخی از مهم‌ترین استراتژی‌ها بانکداری همراه برای پیشرو بودن در این زمینه اشاره می‌شود:

 .

• توسعه مسابقات و رقابت چابک

روش چالاک بسیاری از چالش‌های مهم روبروی بانک‌ها امروز، مانند نیاز به‌سرعت پاسخ به خواسته‌های مشتری و فعالیت بر روی پلتفرم با صرفه‌جویی در هزینه‌ها را بررسی می‌کند. این امر به توسعه‌دهندگان اجازه تمرکز روی چرخه‌های تکرارپذیر را داده که در طول فرایند تولید تمامی ذینفعان درگیر هستند. زمانی که کسب‌وکار نتایج تصمیم‌گیری سریع خود را می‌بیند، در گرفتن تصمیمات سریع توانمند می‌شود لذا روش تولید چابک باعث کسب تجربه در پیشنهاد به مشتری می‌گردد.

 .

• تحریک نوآوری از طریق تجزیه‌وتحلیل

بانک‌ها اغلب نمی‌دانند که مشتریان آن‌ها واقعاً چه چیزی می‌خواهند؛ اما فنّاوری موبایل آن‌ها را قادر می‌سازد که رفتار کاربران، نیازها، ترجیحات مشتریان را شناسایی نموده و باعث ایجاد مجموعه‌ای از داده‌های شده که باعث ایجاد شناخت از مشتری می‌گردد. بینش حاصل شده از این مسیر برای تعیین استراتژی مفید بوده البته به شرطی که به‌موقع محصولات تحویل داده شود.

این ضروری است که یک استراتژی برای گرفتن تمام این داده‌های جدید وجود داشته باشد اما نکته اساسی‌تر این است که بتوان در اسرع وقت این داده‌ها را تحلیل نمود.

متدلوژی چابک باعث توسعه و گسترش و ارائه تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در زمان واقعی گردیده است که منجر به راه‌حل بانکداری همراه شد که بر روی پیشنهادات ارائه شده تمرکز دارد که منجر به امکانات گسترده‌ای نظیر شخصی‌سازی این کانال می‌گردد.

 .

• استفاده از تکنیک‌های راه‌اندازی سریع (lean start-up)

این متدلوژی روشی است که سرویس‌های جدیدی را در موقعیت‌های نامطمئن ایجاد می‌کند؛ که این روش شامل راه‌اندازی سریع سرویس‌ها به‌منظور تست مفروضات و دریافت فیدبک‌های مشتریان برای بروز رسانی است.

مؤسسات غیر بانکی حاضر به مبارزه و به چالش کشیدن مؤسسات مالی هستند زیرا آن‌ها از نوآوری‌های مخل نمی‌هراسند، لذا این متدلوژی به مؤسسات مالی سنتی اجازه می‌دهد که جرقه نوآوری منجر شده و باعث تفکر کارآفرینی در یک هزینه معقول می‌گردد.

 .

• پذیرش راه‌حل PaaS

Mobile-enabled Platform-as-a-Service

بسیاری از شرکت‌ها تمایل به تحویل نرم‌افزار با سرعت بالا و مقیاس بزرگ هستند اما اغلب با موانعی همانند پیچیدگی توسعه، بروز رسانی و سایر موانع مواجه هستند، اما فناوری مبتنی بر رایانش ابری می‌تواند راه‌حل این مشکل باشد.

پلتفرم به‌عنوان یک سرویس (PaaS) به‌عنوان یک راه‌حل رایانش ابری جواب آن را فراهم نموده و استراتژی‌های موبایلی می‌توانند از آن استفاده کنند. این راه‌حل نه‌تنها یک روش کارا ازنظر هزینه را فراهم نموده و سرعت تولید محصولات را افزایش می‌دهد بلکه قدرت استفاده از داده‌های بزرگ را افزایش می‌دهد.

این پلتفرم برای توسعه برنامه‌های کاربردی ضروری است، اما لازم است که امکان پشتیبانی از omni-channel را فراهم نموده که قدرت انتقال داده و همچنین بروز رسانی داده‌ها را از طریق موبایل و سایر کانال‌های بانکی را فراهم سازد.

بدون شک موبایل برای بانک‌ها استراتژیک است. انجام درست این کارها نیاز به یک زیرساخت فناوری اطلاعات است که پذیرش چارچوب چابک برای توسعه و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها را در بستر پلتفرم PaaS آماده نماید.

محسن معظمی گودرزی، کارشناسی ارشد امور اقتصادی

 Banking Tech / Phil Slavin is head of business development, financial services EMEA at Pivotal

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.