راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگوی راه پرداخت با محمد مظاهری در حاشیه همایش چهارم؛ کاربرد شعب بانکی دگرگون می‌شود

گروه رسانه‌ای شفق در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیش از ۳۰ نفر از فعالان و متخصصان برجسته صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک ایران و دنیا مصاحبه ویدیویی کرد که مجموعه کامل این گفت‌وگوها را هم به‌صورت متنی و هم به‌صورت ویدیویی، می‌توانید در «مجموعه گفت‌وگوهای راه پرداخت» مشاهده کنید.

آنچه در ادامه آمده است گفت‌وگوی اختصاصی راه پرداخت با دکتر محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است.

.

رضا قربانی: شرکت توسن تکنو یکی از شرکت‌های گروه توسن است که امسال در نمایشگاه بانکداری الکترونیک حضور فعال و جدی داشته است. شرکت توسن تکنو در گروه توسن به‌صورت تخصصی در خصوص ارائه راه‌حل‌های سخت‌افزارهای در پرداخت الکترونیک فعالیت می‌کند. یکی از محصولات این شرکت در نمایشگاه چهارم محصول VTM بود که خیلی‌ها تصور می‌کنند در آینده، استفاده بسیاری از این ابزار نوآورانه خواهد شد. از شما می‌خواهم درباره رویکرد شرکت توسن تکنو، گروه توسن و محصول فناورانه و خلاقانه VTM صحبت کنید.

مظاهری: همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت که خود من شخصاً، موضوع آن را دوست دارم و فکر می‌کنم حوزه تخصصی و خوبی است و به زمینه کاری ما در توسن تکنو نیز بسیار نزدیک است؛ امسال خیلی خوب برگزار شد و تلاش شد که به‌صورت بین‌المللی باشد؛ مدعوین خارجی داشتیم و روندهای جهانی را دیدیم. حضور شرکت‌ها هم خوب بود. ما هم در گروه توسن و شرکت توسن تکنو به‌طور خاص، تمرکز خود را بر دو موضوع قراردادیم. یکی اینکه دستاورد جدید به همایش بیاوریم و دیگر اینکه همه‌چیز را به طور زنده نمایش دهیم. برخی جاها شاید ریسک هم کردیم.

مثلا برای پرداخت‌های غیر تماسی و پول خرد یک کافه‌تریا در غرفه ایجاد کردیم که من خودم خیلی خوشم آمد و خیلی محسوس بود. برای حوزه فروشگاهی و خرده‌فروشی نیز، بعد از رونمایی از نخستین دانشنامه پرداخت و بانکداری الکترونیکی ایران، این کتاب را در فضای واقعی یک فروشگاه عرضه کردیم و بازدیدکنندگان با کارت نمایشگاهی خود می‌توانستند از طریق کارتخوان موبایلی هزینه آن را بپردازند و کتاب را دریافت کنند. در واقع بحث‌های مدرن پرداخت را عرضه کردیم. در حوزه شعب هوشمند و 7*24 یا به قول دوستان نوبانک در چند حوزه تمرکز کرده‌ایم که مهم‌ترین آن VTM بود.

دکتر محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو
دکتر محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو

به نظرم VTM کار و مفهومی نو است. باید تلاش کنیم که تراکنش‌های پیچیده را از داخل شعبه بیرون بیاوریم و قیمت تمام‌شده را کاهش دهیم و تلاش کنیم که بانک‌ها بتوانند سهم بازار خود را حفظ کنند. فکر می‌کنم این مفهوم باید توسعه یابد. فنّاوری به‌خودی‌خود کاری نمی‌کند؛ این خلاقیت و استفاده مؤثر ما از فناوری است که می‌تواند ارزش خوبی برای کل زیست‌بوم ازجمله بانک‌ها، مشتریان و جامعه بسازد. تأکید می‌کنم ارزش خوب برای جامعه باید ساخته شود و فلسفه وجودی توسن تکنو را نیز کمک به بهتر شدن زندگی مردم می‌دانم.

.

رضا قربانی: دوست دارم درباره VTM بیشتر صحبت کنید. چون شما به همراه بانک شهر اولین شرکت و بانکی بودید که از این محصول رونمایی کردند. این ابزار فناورانه چه گرهی از مشکلات و چالش‌های فضای بانکی باز می‌کند؟

مظاهری: ما تقریبا سه سال بود که می‌خواستیم این کار را بکنیم اما اجزای یا بازیگران آن یک جا جمع نمی‌شدند. در حال حاضر بانکداری الکترونیک ما تا یک سطحی رفته و متوقف‌شده است. به‌طور مشخص اگر آینده را بر اساس موبایل و اپلیکیشن‌های موبایلی ببینیم، ما تا رسیدن به آن آینده فاصله داریم. تراکنش‌های خارج شعبه ما عمدتاً تراکنش‌های کارتی هستند و ما بیشتر روی کانال‌های سلف‌سرویس و ATMها کار کرده‌ایم. فضای سایبر و اینترنت هم سهم خاصی دارد.

نقطه عطفی که ازنظر من وجود دارد این است که ما می‌توانیم تراکنش‌های بر اساس حساب بانکی را روی کانال جدید ارائه کنیم و تعامل و ارتباط با مشتری را هم حفظ کنیم. اینکه بدون مراجعه به شعبه در هر ساعتی از شبانه‌روز با کارت ملی و بدون همراه داشتن کارت بانکی بتوانیم از بانک پول بگیریم یا کارت نقدی را بلافاصله دریافت کنیم یا چک خود را نقد کنیم، همه این‌ها کمی آرمانی است و به‌واقع کمک می‌کند شعبه‌ها تنها برای مشاوره دایر باشند. از این به بعد قسمت‌های توسعه کسب‌وکار و سازمان و روش‌های بانک‌ها و قوانین و مقررات بانک‌ها، طوری باید چیده شود که بتوانیم سرویس بر اساس شماره‌حساب بیرون شعبه 7*24 ارائه کنیم. به جد معتقدم به‌خصوص برای بانک‌های خصوصی کشور که تعداد شعب آن‌ها کم است این روش موجب گسترش خواهد شد.

.

رضا قربانی: اگر فکر می‌کنید نکته دیگری هست بفرمایید.

مظاهری: یکی از شعارهای امسال ما User On The Move & Merchants On The Go بود که VTM هم در این حوزه جا می‌شود. یعنی ما باید به کاربر راحتی بدهیم تا هر جا که هست بتواند به سرویس بانکی دسترسی داشته باشد و حتی برای مرچنت‌ها هم با بحث‌هایی مانند کارت‌خوان موبایلی باهدف Micro merchants سعی کردیم این مفهوم را به عینه نشان دهیم. امسال یک خدمت ارزش‌افزوده هم در این همایش راه‌اندازی کردیم. تمامی registration همایش روی کارت‌های پول خرد و کارت‌خوان‌های موبایلی پکس انجام شد؛ که به نظرم گام خوبی برای گسترش آن بود. هر چند که اینجا همه چیز رایگان بود و پرداختی انجام نمی‌شد ولی فرصت خوبی برای ارائه این فناوری بود.

بخش اول ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با دکتر محمد مظاهری در حاشیه همایش چهارم

بخش دوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با دکتر محمد مظاهری در حاشیه همایش چهارم

بخش سوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با دکتر محمد مظاهری در حاشیه همایش چهارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.