راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگوی راه پرداخت با احمد میردامادی در حاشیه همایش چهارم؛ الکترونیک دوره گذار است، باید بدانیم به کجا می‌‎رویم

گروه رسانه‌ای شفق در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیش از ۳۰ نفر از فعالان و متخصصان برجسته صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک ایران و دنیا مصاحبه ویدیویی کرد که مجموعه کامل این گفت‌وگوها را هم به‌صورت متنی و هم به‌صورت ویدیویی، می‌توانید در «مجموعه گفت‌وگوهای راه پرداخت» مشاهده کنید.

آنچه در ادامه آمده است گفت‌وگوی اختصاصی راه پرداخت با مهندس احمد میردامادی مدیرعامل شرکت پرداخت نوین در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است.

.

رضا قربانی: لطفا از تفاوت‌های فضای دیجیتال و فضای الکترونیک و الزامات این دو فضا و نحوه سیر بین آن‌ها برایمان صحبت کنید.

میردامادی: ما قرار بود در مورد نوآوری صحبت کنیم؛ اما اگر کمی دقتی کنیم می‌بینیم که نوآوری مال زمانی است که ما در شرایطی هستیم که می‌خواهیم به وضعیت بسیار مطلوب‌تری برسیم و نیاز به یک نو شدن داریم. مسئله این اسن است که اکنون ما نقشه راه را تقریبا می‌دانیم فقط باید همت انجامش را داشته باشیم و به سمت انجامش برویم. ما در فضای الکترونیک بد نیستیم و فرآیندهای بسیاری را به شکل الکترونیک انجام می‌دهیم؛ اما مسئله این است که باید به سمت فضای دیجیتال حرکت کنیم. آن چیزی که راه‌حل اقتصادی و بالابرنده بهره‌وری است، همان راه‌حل دیجیتال است.

مهندس احمد میردامادی مدیرعامل شرکت پرداخت نوین
مهندس احمد میردامادی مدیرعامل شرکت پرداخت نوین

تفاوت بین این دو در این است که ما امروز به پایانه توجه می‌کنیم که باعث سفر می‌شود، باعث حرکت می‌شود و همچنان صرف انرژی و هزینه و آلودگی و … را دارد؛ اما راه‌حل ما در موبایل است. حالا برای حرکت به چند مؤلفه نیاز داریم. یکی از آن‌ها فرهنگ است. باید مطالبه‌ای در جامعه به وجود بیاید و باعث شود که بقیه به این حوزه توجه کنند، سرمایه‌گذاری کنند و درآمد ایجاد شود. این نکته‌ای است که شاید بتواند این حلقه بسته را بشکند و نقطه آغازی ایجاد کند. موضوع بعدی این است که قانون‌گذار، رگولاتور و حاکمیت باید با این روند فناوری آشنا باشند و شاخص‌ها و ارزش‌گذاری‌ها را به این سمت ببرند. مثلا اگر شاخص خود را برای ارزیابی بانک‌ها و شرکت‌ها به‌جای تعداد پایانه‌ها روی تعداد کاربران موبایل بانک‌ها و تراکنش‌های امن روی شبکه‌های اجتماعی ببریم، طبیعتاً وضعیت تغییر خواهد کرد.

شاید از حوزه فرهنگ این جریان شروع شود، اما قانون‌گذاری، سرمایه‌گذاری و مشوق‌ها بسیار مؤثر خواهند بود. خبر خوب در این حوزه این است که ما تقریباً تمام پتانسیل‌های موردنیاز را داریم. یعنی جامعه‌ای که مطالبه دارد و فقط آن مطالبه باید اعلام شود؛ جامعه جوانی که توان عرضه و استفاده از نوآوری‌ها را دارد، زیرساخت‌های آماده ارتقا را داریم. اگر جدی به این موضوع نپردازیم مانند یک آبی است که از یک مسیری در حال جاری شدن است و اگر مسیری برای هدایتش و استفاده از توانش ایجاد نکنیم، باعث تخریب می‌شود و آن وقت باید با بحران‌هایش سر و کله بزنیم. رد واقع این پتانسیل بایدهدایت شود و مانع از رها شدن ناگهانی آن‌که موجب تخریب خواهد شد، بشویم.

.

رضا قربانی: آیا ما از الکترونیک به سمت دیجیتال حرکت می‌کنیم؟

میردامادی: خوشبختانه اتفاقات خوبی در حال افتادن است مانند بحث کلاد یا ابر؛ وقتی در مورد دیجیتال صحبت می‌کنیم نمی‌شود ابر را نادیده گرفت. ابر نوعی زیرساخت است که فضای دیجیتال روی آن شکل می‌گیرد. الکترونیک و کانال‌های الکترونیک مانند خودپرداز و پایانه‌های فروش نقطه خوبی است که این حرکت را شروع کرده است، اما کافی نیست.

بنابراین باید بدانیم به کجا می‌رویم. الکترونیک دوره گذار است. اگر درست هدایت شود، در زمان درست به فضای الکترونیک می‌رسیم؛ اما اگر مسیر درست هدایت نشود اولین مشکل اتلاف سرمایه خواهد بود زیرا حجم زیادی از تجهیزاتی خریداری می‌شود که عمر کارآمدی آن به سر می‌رسد؛ و اگر درست استفاده نکنیم نوع مطالبات را تغییر مسیر خواهیم داد که ما زیرساخت آماده برای پاسخگویی به نیازهای جدید در مسیر جدید را نداریم. خوشبختانه به نظر می‌آید سرمایه‌گذاری به سمت BROADBAND و CLOUD در حال شروع شدن است. اما نیاز به مطالبه و سرمایه‌گذاری دارد.

.

رضا قربانی: به موضع فرهنگ اشاره کردید؛ این مطالبه باید از سمت مردم باشد؟ گفته می‌شود دیگر زمان آنکه دولت چیزی را جلو ببرد، تمام شده است. در سال‌های آینده دولت نمی‎‌تواند موتور محرک توسعه باشد. گفته می‌شود مردم یا سرمایه‌گذاران باید محرک موتور توسعه باشند؟ این تغییر چگونه باید اتفاق بیفتد؟ آیا با خواستن توسط مردم اتفاق خواهد افاد؟

میردامادی: در حوزه‌هایی که به مسائل اجتماعی اقتصادی برمی‌گردد، مسائل صفر و یکی نیست که بشود ساده صحبت کرد؛ اما در این مورد یک حرکت دوجانبه باید صورت بگیرد. اینکه دوستان می‌گویند دولت در فرآیند توسعه نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند، بیشتر از باب بودجه و اقتصاد است. اما واقعیت این است که غیر از آن‌ها، همت و اراده نیاز است. حس می‌کنم که در حاکمیت اراده واگذاری این بخش وجود دارد. الآن مسئله طرف مقابل است. یعنی سرمایه‌گذار خصوصی باید به حس نیاز برسد که همان مطالبه بخش مردم و کسب‌وکار است. سرمایه جزو فرارترین چیزهاست به همین دلیل باید حس امنیت و آرامش در نیاز و قوانین بکند. همه ما وظیفه شفاف‌سازی این فضا و روشن کردن مطالبات و محورهای اساسی آن را بر عهده داریم. امیدوارم هرسال در شرایط بهتری قرار بگیریم.

بخش اول ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با مهندس احمد میردامادی در حاشیه همایش چهارم

بخش دوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با مهندس احمد میردامادی در حاشیه همایش چهارم

بخش سوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با مهندس احمد میردامادی در حاشیه همایش چهارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.