راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زخم‌های محیط زیست خوب نمی‌شود / راه‌های مقابله با آلودگی هوا کدم‌اند؟

زخم‌هایی که بشر به پیکره محیط‌ زیست وارد کرده یادگار تلخی برای نسل‌های آینده است و این آسیب بهبود نمی‌یابد و زخم‌های محیط زیست خوب نمی‌شود.

دکتر نبی‌الله منصوری در پنل نقش بانکداری الکترونیک در حفظ محیط‌ زیست در چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: «فعالان محیط‌ زیست و بانکی وجوه مشترک بسیاری دارند. یکی از اشتراک‌ها این است که هردوی ما روی موضوعی کار می‌کنیم که به‌شخصه مال خودمان نیست. محیط‌ زیستی‌ها روی منابع طبیعی کار می‌کنند که به نسل‌های گذشته، حال و آینده تعلق داشته و خواهند داشت و بانکی‌ها نیز روی سرمایه‌ای مالی کار می‌کنند که مال خودشان نیست.»

به گفته وی بانکی‌ها و محیط‌ زیستی‌ها، هر دو با کاغذ سروکار دارند به‌طوری‌که محیط‌ زیستی‌ها با کاغذهای معمولی و درختانی که منبع همین کاغذ است و بانکی‌ها با کاغذهای ارزشمندی به  نام پول، چک و اوراق.

منصوری با تأکید بر اینکه نقطه مشترک بسیار مهم دیگر ثروتی است که محیط‌ زیست و بانک هر دو با آن سروکار دارند خاطرنشان کرد: «نظام بانکداری با پول رایج و یا همان ثروت بالفعل و محیط‌ زیست با ثروت بالقوه که منبع اصلی همین پول است کار می‌کنند. درحالی‌که همه ما در جامعه‌مان به ثروت بالفعل علاقه‌مندیم و در پی کسب آن هستیم اما از اهمیت ثروت محیط‌ زیست غافلیم. باید بدانیم همزمان با ثروت جاری،ثروت خفته را نیز باید حفظ کرد.»

به گفته وی تمام منابع طبیعی که در اطرافمان داریم ازجمله آب جنگل زمین دریا رودخانه منابع پولی هستند که اگر حتی یکی از آن‌ها حذف شود کل نظام سرمایه‌ای، رفاهی و بهداشت بشر از بین می‌رود.

منصوری بیان داشت: «اگر ثروت‌های جاری یک ملت را به پوست بدن تشبیه کنیم می‌بینیم که در زیر پوست یک‌لایه زایا (سلول‌های بنیادی) وجود دارد که پس از بروز هرگونه آسیب به پوست آن را بهبود می‌دهد و پس از مدتی حتی جای زخم هم بر جا نمی‌ماند. ضررهای موقتی در نظام سرمایه مثل زخم سطحی هستند و آثار آن از بین می‌رود اما زخم‌های عمیق ایجادشده در پوست هرگز خوب نمی‌شوند و جای آن برای همیشه باقی می‌ماند چراکه آسیب به ریشه آن وارد شده است .آسیب به پیکره  محیط‌زیست همان زخم شدیدی است که هرگز بهبود نمی‌یابد.

وی وضعیت کنونی دریاچه ارومیه و زاینده‌رود را ازجمله همین زخم‌های عمیق عنوان کرد که حتی نسل‌های آینده نیز از آن رنج خواهند برد.

.

سهم انسان از ظرفیت زیستی زمین

استاد دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: «هر فرد برای زندگی کردن با فناوری روز به‌طور متوسط به سه هکتار ظرفیت زیستی نیاز دارد . در سال 1998 ظرفیت زمین موردنیاز هر فرد با میزان استفاده وی یکسان و برابر شد. اما امروز این میزان بهره‌برداری به‌طور متوسط به نسبت دوبه‌پنج افزایش یافته است که فشار مضاعفی را به محیط‌ زیست وارد می‌کند.»

به گفته وی حدود چهار برابر جمعیت کشور به محیط‌ زیست فشار وارد می‌کنیم ؛ اتفاقی که نه‌تنها ما بلکه بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه جنوبی به آن اهتمام می روزند.

منصوری اظهار داشت: «برآورد جهانی این است که بشر، محیط‌ زیست را تا 2050 تخریب می‌کند و فشار واردشده به محیط‌ زیست به بیشترین میزان خود می‌رسد. اما از سویی این امید نیز وجود دارد که شاید تلاش‌های محیطی زیستی و همچنین فناوری به کمک محیط‌ زیست بیاید و در سال 2080 آسیب بشر به محیط‌ زیست دوباره با میزان ظرفیت حیاتی بشر برابری کند. بااین‌حال آنچه محرز است این است که اگر اقدام مؤثری صورت نگیرد روند تخریب محیط‌ زیست تا 2050 به بدترین شکل خود ادامه خواهد یافت.

.

آلودگی هوا دیرینه‌ترین مشکل زیست‌محیطی ما طی 50 سال اخیر

استاد دانشگاه علوم و تحقیقات، خودروها، سیستم‌های گرمایشی ساختمان‌ها، کارخانه‌ها و فعالیت‌های عمرانی را منابع تولید آلودگی هوا معرفی کرد. به گفته وی شهرهای ایران در مقایسه با شهرهای هم‌تراز خود در کشورهایی مانند پاکستان و ترکیه آلوده‌ترند چراکه آلودگی هوا فقط ناشی از وجود منابع آلاینده نیست بلکه وزش کم باد، بارش اندک باران و پایداری هوا نیز در این امر بسیار مؤثرند.

منصوری تأکید کرد: «در شهری مانند تهران که بخش عمده‌ای از سال شاهد پایداری و سکون هوا و بارش بسیار اندک هستیم شدت آلودگی هوا بیشتر احساس می‌شود.»

.

راه‌های مقابله با آلودگی هوا

وی استفاده از دولت الکترونیک، بانکداری الکترونیک و تجارت الکترونیک را ازجمله راه‌هایی عنوان کرد که می‌تواند با کاهش سفرهای درون‌شهری، مصرف کمتر انرژی و همچنین کاهش تولید و مصرف کاغذ به حفظ محیط‌ زیست کمک کند. منصوری توسعه مترو و جلوگیری از توسعه عمودی شهرها از دیگر از اقدامات بسیار مهمی توصیف کرد که می‌تواند به کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها کمک کند.

منبع: ایران کیش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.