راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش فناوری رایانش ابری در سامانه‌های یکپارچه بانکی / تحولی عظیم در راه است

یکی از مهم‌ترین فناوری‌های دهه اخیر رایانش ‌ابری است. دیدگاه رانش ابری با ارائه سخت‌افزار و نرم‌افزار به‌صورت نامحدود و همچنین فراهم نمودن بستر اینترنت به‌منظور ارائه خدمات، باعث شده است که هزینه‌ها به‌شدت کاهش‌یافته و انعطاف‌پذیری و نوآوری در مقابل تغییرات افزایش یابد. هرچند که در گذشته تمایل به این فناوری به دلایل مختلف ازجمله مسائل امنیتی و قانون‌گذاری کمتر بوده اما در طی سال‌های اخیر شناخت بیشتری از این موضوع حاصل شده است و همچنین تمایل بیشتری به استفاده از آن به چشم میخورد. امروز، اکثر شرکت‌های مطرح دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که این موضوع می‌تواند نقش استراتژیک در آینده آن‌ها بازی کند.

صنعت بانکداری هم همانند سایر صنایع تحت تأثیرات فناوری رایانش ابری بوده است. این صنعت در دهه اخیر مواجه با تغییرات بی‌سابقه‌ای بوده و کنترل این صنعت در حال حاضر در دست مشتری است نه بانک و این مشتری است که مسیر حرکت کسب‌وکار را مشخص می‌کند. لذا بانک‌ها نیاز دارند که به این محیط «مشتری- محور» با نوآوری‌های جدید در مدل‌های کسب‌وکار، فناوری و عملیات پاسخ دهند.

Cloud-Abri-Index-way2pay-93-11-20

اهمیت فنّاوری رایانش ابری بر کسب‌وکار بانکی برای ارائه تجارب نوآورانه به مشتریان، همراه با همکاری مؤثر و بهبود کارایی فناوری اطلاعات و بهبود سرعت ارائه به بازار، باعث شده است که این فناوری نیز در صنعت مالی و بانکی جایگاه خود را پیدا کند و در نسل جدید سامانه‌های یکپارچه بانکی به آن توجه ویژه‌ای شود. رایانش ابری می‌تواند نقش مهمی در بازسازی مدل‌های کسب‌وکار و عملیاتی بانک‌ها داشته باشد. این زیرساخت باعث شده که قیدهای فناوری نظیر منابع فیزیکی فناوری اطلاعات و ارتباطات، محل فیزیکی آن‌ها، نوع فناوریهای بکار رفته از میان برداشته شده و درنتیجه بتوان خدمات بانکی را با سرعت بیشتر و هزینه کمتر ارائه داد. استفاده از این فناوری در نسل جدید سامانه‌های یکپارچه بانکی می‌تواند اثرات مثبت زیادی داشته باشد که در بخش زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

• یکی از مزیت‌های عمده رایانش ابری این است که می‌تواند باعث پنهان شدن پیچیدگی‌ها شود. با استفاده از فناوری رایانش ابری، بانک‌ها می‌توانند پیچیدگی‌های عملیات خود را از کاربران نهایی پنهان نمایند که این می‌تواند منجر به جذب تعداد زیادی از مشتریان شود. به دلیل این‌که این پیچیدگی از دید مشتریان پنهان است بانک‌ها می‌توانند محصولات و خدمات خود را بدون نیاز به افزایش دانش مشتری توسعه دهند. به‌عنوان نمونه نگهداری و به‌روز نمودن آن بدون نیاز به حضور مشتری انجام می‌شود.

• رایانش ابری به افزایش انعطاف‌پذیری و سادگی عملیات کمک می‌کند. با استفاده از این فنّاوری بانک‌ها می‌توانند از طریق بهبود کارایی به حاشیه سود بالاتر و رشد بالاتر دست یابند.

• رایانش ابری به بانک‌ها کمک می‌کند که هزینه‌های خود را کاهش دهند که این امر از طریق حذف هزینه‌های ثابت صورت گرفته و بانک‌ها فقط ملزم به پرداخت هزینه‌های عملیاتی می‌باشند. هزینه‌های ثابت در بانک‌ها شامل هزینه‌های مجوز نرم‌افزار، تجهیزات شبکه‌ای و سخت‌افزارها است.

• رایانش ابری به افزایش مقیاس‌پذیری فناوری منجر شده و به بانک‌ها اجازه می‌دهد که به‌جای اضافه نمودن سخت‌افزارهای جدید و پرداخت هزینه‌های ثابت به افزایش مقیاس‌پذیری کسب‌وکار خود بپردازند.

• توانایی پاسخ سریع به نیازهای در حال تغییر مشتری یکی از مزیت‌های رقابتی دنیای امروز است. استفاده از فناوری رایانش ابری به نوآوری و ارائه محصولات جدید به‌صورت سریع کمک نموده که می‌تواند به افزایش سرعت پاسخ به نیازهای مشتریان منتهی شود.

• یکی دیگر از مزیت‌های فناوری رایانش ابری ایجاد پیوستگی و همکاری بیشتر در میان اکوسیستم بانکی است که می‌تواند منجر به نوآوری‌های جدید شده و باعث افزایش بهره‌وری شود. وجود زیرساخت‌های رایانش ابری می‌تواند منجر به همگرایی گروه‌های مجزا از هم شده و اشتراک منابع، فرایندها و اطلاعات را تسهیل کند.

محسن معظمی گودرزی، کارشناسی ارشد امور اقتصادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.