راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ابداعات نوآورانه در کارت‌خوان‌های فروشگاهی / تاثیر ابزارهای همراه در صنعت پرداخت

ورود تکنولوژی‌های جدیدی چون تلفن همراه و خدمات آنلاین، صنعت بانکداری و تجارت الکترونیک را با تغییرات چشمگیری همراه کرده است. در این میان ازجمله ابزارهای مورد تاثیر نیز کارت‌خوان‌های فروشگاهی هستند. بیشتر ابزارها و روش‌هایی که 5 یا 10 سال پیش برای صنایع بانکداری و پرداخت صورت می‌گرفت امروزه جای خود را به روش‌ها و ابزارهای پیشرفته داده و محیطی همگام، شخصی، امن و هوشمند را ایجاد نموده است.

به‌طورمعمول زمانی که بحث به سمت ابداعات درباره کارت‌خوان‌های فروشگاهی می‌رود، تمامی گرایش‌ها و تمرکزها روی برنامه‌ها و ابزارهای هوشمند یا درواقع سخت‌افزارها می‌رود. البته در حال حاضر بیشتر تحولات رخ داده متمرکز بر سرعت پردازش بوده و تحول زیادی را در زمینه سخت‌افزار شاهد نبوده است.

امروزه کارت‌خوان‌های فروشگاهی صرفا در زمینه روش‌های پرداختی نقش داشته، درحالی‌که این پتانسیل و قدرت وجود دارد که بیشتر از یک روش پرداخت به آن نگاه شود. مانند تحلیل‌های پیشرفته‌ای که علاوه بر مدیریت موثر و کارآمد نقدینگی می‌توان به شرکت‌ها ارائه کرد. نسل بعدی کارت‌خوان‌های فروشگاهی می‌تواند بینش و رویکرد جدیدی مانند ایجاد برنامه‌های وفاداری مشتریان را خلق کند. درحالی‌که این قابلیت در حال حاضر برای خرده‌فروشان بزرگ در جهان اتفاق افتاده است. البته همان‌گونه که شاهد هستیم چنین قابلیتی برای بیزینس‌های کوچک و متوسط وجود ندارد، چراکه به نظر می‌رسد، قرار دادن آن برای بیزینس‌های SMB یا همان Small_ Medium Size Business چندان کار شاهکاری نیست. ولی حقیقتا تحولی گسترده و باارزش است. از ارزش‌افزوده‌هایی که طی ایجاد چنین کارت‌خوان‌هایی به دست می‌آید، ردیابی و پیگیری انواع روش‌های فروش (نقدی و اقساط) و جریان‌های نقدی رخ داده توسط مشتریان، سازمان‌دهی مسئولیت‌های کارکنان، دریافت چک، کنترل موجودی، معرفی انواع پیشنهاد‌ها و تخفیف‌ها است.

Mobile-Payment-Index-way2pay-93-11-13b

متاسفانه امروزه بیزینس‌های کوچک مجبور به پذیرش روش‌ها و راه‌های بی‌ربط برای مدیریت کسب‌وکار و نقدینگی خود هستند که معمولا روش‌های سنتی است. این روش‌ها بیشتر شامل سخت‌افزار و نرم‌افزارهای جدا برای کمک به حسابداری، تنظیماتی دستی و… هستند.

امروزه با مشاهده نتایج به‌دست‌آمده از موفقیت‌های تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها در افزایش رضایتمندی مشتریان این نتیجه را می‌توان گرفت که طراحی ساده در عین هوشمندی، برنامه‌های قابل تنظیم، پرداخت‌های قابل‌اطمینان می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد. به‌عنوان نمونه ایجاد چنین قابلیتی که مشتری پرداخت‌های خود را حتی بدون اینترنت انجام دهد، بسیار حیاتی و ارزشمند است. با ایجاد ابداعات خلاقانه و هوشمند فروشندگان کوچک و بزرگ امروزه چنین فرصتی را برای توانمند و درواقع قدرتمند شدن به دست می‌آورند. طراحی کارت‌خوان‌های همراه با کانتر که قابلیت پذیرش ابزارهای موبایلی و انواع ابزارهای پرداختی را داشته، مهم‌ترین پیشرفت در زمینه کارت‌خوان‌های فروشگاهی است.

کارت‌خوان‌های همراه با کانتر نسل جدید از کارت‌خوان‌های فروشگاهی هستند که عملکردی گسترده‌تر از کارت‌خوان‌های امروزه را دربر می‌گیرند. طراحی چنین کارت‌خوان‌های فروشگاهی نیازمند به طراحی هوشمند سخت‌افزار و نرم‌افزار است که همگام با هم فرایند پرداخت را پشتیبانی می‌کند. همان‌گونه که میدانیم که چرخه پرداخت مشتری در بیزینسهای خرد مانند گردش کار ساده زیر صورت می‌گیرد.

حال با طراحی چنین کارت‌خوان‌های هوشمندی، بسیاری از امور دیگر در زمینه‌های مختلف را می‌توان از طریق این‌گونه کارت‌خوان‌ها انجام داد. به‌عنوان نمونه، مشتری از مشتری‌های وفادار بوده و از امتیازهایی چون تخفیف و یا جایزه برخوردار است، لذا کارت‌خوان‌های همراه با کانتر هنگام محاسبه مبلغ پرداختی به‌صورت خودکار میزان تخفیف یا جایزه را محاسبه کرده و در میزان مبلغ پرداختی لحاظ می‌کند. نمونه گفته‌شده از ساده‌ترین نمونه‌هایی بود که توسط این‌گونه کارت‌خوان‌ها پشتیبانی می‌شود. توانایی حسابداری اتوماتیک و ارائه تحلیل و گزارش‌های هوشمند و همچنین پذیرش انواع روش‌های پرداخت از دیگر قابلیت‌هایی است که توسط این‌گونه کارت‌خوان‌ها ارائه می‌شود. در بخش بعدی به معرفی قابلیت‌های موجود در این‌گونه کارت‌خوان‌ها می‌پردازیم تا توانمندی‌ها و ویژگی‌های آن مشخص شود.

.

 ویژگی‌های موجود در کارت‌خوان‌های تازه ابداع شده

ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که در کارت‌خوان‌های تازه ابداع شده وجود دارد ، بر اثر تحقیقات صورت گرفته و نظرسنجی از طریق فروشندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد شده است. چراکه طراحی هوشمند و درعین‌حال ساده نیازمند بررسی تمام ابعاد است.لذا طی تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته، قابلیت‌هایی چون توانایی پذیرش EMV+PIN و نوار مغناطیسی و پذیرش NFC و کارت‌های وفاداری از قابلیت‌های مهم و اصلی بودند که هر دو طرف (فروشنده و مصرف‌کننده) به آن رتبه بالایی داده بوده، لذا در طراحی لحاظ شده‌اند.

Mobile-Payment-Index-way2pay-93-11-13a

از دیگر قابلیت‌های حائز اهمیت در کارت‌خوان‌های تازه ابداع شده، همگام بودن با سیستم حسابداری و CRM و سیستم داخلی بیزینس‌ها است که نشان می‌دهد این‌گونه کارت‌خوان‌ها برنامه و سخت‌افزاری فراتر از یک روش پرداخت هستند. درواقع کارت‌خوان‌های تازه ابداع شده تلفیقی از برنامه و سخت‌افزار هستند که با هم فرایند پرداخت، حسابداری، برنامه وفاداری مشتری و روش‌های پرداخت و …. را پشتیبانی می‌کند. این‌گونه کارت‌خوان‌ها انواع روش‌های پرداخت کارت (ساده،هوشمند)،NFC ، بارکد، QR را پشتیبانی می‌کند. همچنین شامل برنامه‌های مختلف چون حسابداری، وفاداری مشتری، تحلیل‌های هوشمند، گزارش‌های مختلف و … است.

.

سیستم‌عامل

دنیای کارت‌خوان‌های فروشگاهی در این 5 سال اخیر تغییرات چشم‌گیر فراوانی داشته که ازجمله آن مواردی به سخت‌افزار اضافه شده است، مانند صفحه‌نمایش رنگی، بارکد خوان،NFC ، وجود تبلیغات در صفحه‌نمایش. در این میان تنها موردی که ثابت مانده است، وجود سیستم‌عامل ویندوز است که درواقع به علت اینکه از بزرگ‌ترین سهامداران بزرگ جهان در زمینه سیستم‌عامل است، مورداستفاده قرار گرفته است. اگرچه در 8 آوریل 2014 استفاده گسترده از ویندوز XP توسط ماکروسافت قطع شده ولی تحقیقات نشان می‌دهد که سهم بزرگی از صنایع پرداختی هنوز از این ویندوز استفاده می‌کنند. لذا سیستم‌عامل استفاده شده در ابداعات جدید به‌صورت متوسط سیستم‌عامل ویندوز است.

هدف از این بررسی، درک و شناخت دیدگاه تازه و نوآورانه درباره کارت‌خوان‌های فروشگاهی بود. امید است که با ایجاد چنین درک و شناختی از ابداعات در این زمینه بتوان قدم مثبتی در جهت پیشرفت و توسعه محصولات داخلی داشته و زمینه را برای ابداعات و نوآوری‌های جدید فراهم نمود. چراکه هر محصولی در هر جایگاهی قابلیت پیشرفته شدن و توسعه یافتن را دارد.

 مهدیه حیدری / کارشناس بانکدرای الکترونیک

منبع: ماه‌نامه پرداخت و بانکداری الکترونیک عصر ارتباط؛ شماره 16

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.