راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

منوی پیشنهادی راه پرداخت برای استفاده بهتر از دو روز همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

قبل از این‌که شروع کنم، یک انتقاد کوچولو به‌عنوان همایش و بعد ادامه بدهیم. تا جایی که می‌دانم بانکداری الکترونیکی درست‌تر است و بانکداری الکترونیک درست نیست. کاش در نام همایش این نکته رعایت شده بود و کاش در نام همایش به‌جای تأکید بر نظام‌های پرداخت که ظاهر حاکمیتی دارد بیشتر بر روی پرداخت تأکید می‌شد که کلی‌تر است. یک انتقاد دیگر هم این‌که من فکر نمی‌کنم بانکداری و پرداخت بدون پسوند الکترونیکی معنا داشته باشند و کلاً این ترکیب با وضعیت امروز حتی در ایرانُ یک ترکیب اضافی است. منظورم این است که ما یک بانکداری و یک بانکداری الکترونیکی نداریم. کلاً یک‌چیز داریم و آن چیز همانی است که با ترکیب بانکداری الکترونیکی از آن یاد می‌کنیم و این روزها در جهان نام FinTech برای آن انتخاب‌شده و بانکداری و پرداخت بخش کوچکی از آن است. از این انتقاد کوچولو بگذریم که به نظرم در برابر همه تلاش‌هایی که برای برگزاری این رویداد شده چیز کوچکی است. البته بین خودمان بماند که راه پرداخت هم از این اشکال برخوردار است! در طرح جدید لوگو فکری برای این نقص خواهیم کرد انشا الله.

خب! همایش!

همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت سه دوره برگزارشده و امسال دوره چهارمش برگزار می‌شود. از همان ابتدا که این همایش شروع شد استقبال فعالان فناوری‌های بانکی از آن فوق‌العاده بود. پیش‌ازاین فرنود حسنی کنفرانس بانکداری الکترونیک را برگزار می‌کرد که به علت حاکمیتی بودن این همایش و ابعاد بزرگ‌تر آن چند سالی هست آن همایش دیگر برگزار نمی‌گردد؛ اما همین بزرگ بودن گاهی وقت‌ها می‌تواند باعث شود افراد نتوانند بهتر از این رویداد استفاده کنند. هرکسی از این رویداد می‌تواند سه دستاورد داشته باشد: یکی توسعه دانش و دیگری توسعه و تحکیم ارتباطات و بعدی هم مشاهده دستاوردهای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های مالی ایران است.

امسال بِرت کینگ سخنران ویژه همایش در روز افتتاحیه است. ما در گروه رسانه‌ای شفق سهم اندکی در شناسایی این چهره که دیگر خودش به برندی در فضای بانکی جهان تبدیل‌شده داشتیم. شهریورماه امسال و در همایش بانکداری اسلامی کتاب بانک ۳.۰ را به مخاطبان ارائه کردیم که با استقبال خوبی مواجه شد و امروز شاهد حضور این آینده‌پژوه استرالیایی در ایران هستیم. او از ده دقیقه به نه تا پانزده دقیقه بعد از ساعت ده درباره جهانی‌شدن، فناوری‌های مالی یا FinTech و آینده بانکداری صحبت خواهد کرد. اگر فقط و فقط می‌خواهید پای صحبت یک نفر در همایش بنشینید، پیشنهاد می‌کنم آن یک نفر بِرت کینگ باشد و همین سخنرانی هیجان‌انگیز.

از ساعت 11 صبح آقای احمدی درباره نقشه 1400 بانک مرکزی صحبت خواهد کرد. به‌هرحال هم نقشه چیز مهمی است، هم 1400 و هم بانک مرکزی. اگر جزو مدیران ارشد و تصمیم سازان و تصمیم گیران هستید این 15 دقیقه را از دست ندهید.

از ساعت یازده و نیم تا حدود یک ساعت، قرار است نوبخت، طیب‌نیا و سیف با مدیریت دکتر احمد عزیزی درباره چشم‌انداز نظام بانکی کشور صحبت کنند. احتمالاً خبرنگاران از این قسمت برنامه تیترهای جذابی استخراج کنند اما همان‌طور که قابل‌مشاهده است بعد از بِرت کینگ، آرام‌آرام داریم از فناوری‌های مالی دور می‌شویم.

بعدازظهر اما هشت برنامه هم‌زمان از ساعت دو تا سه و نیم خواهیم داشت که طبیعی است که انتخاب از این برنامه‌ها کار آسانی نیست. جذاب‌ترین برنامه بین این هشت تا احتمالاً پنل تخصصی مبنا یا مدل‌های بانکی نوین ایران باشد که شاهد حضور تهرانفر، معتمدی، اصغرزاده، حکیمی و امیرشکاری است. مدتی است که بانک مرکزی با همراهی پژوهشکده پولی و بانکی و شرکت خدمات انفورماتیک قصد دارد مدل‌های بانکی نوین ایران را تدوین کند. این رویداد از این نظر که رویکرد سیاست‌گذار نسبت به فضای کسب‌وکارهای بانکی ایران روشن می‌شود جالب خواهد بود. سخنرانی امید ترابی با عنوان Solving the problem of asymmetric information in Crowd Funding by using the concepts of social network banking که ساعت 3 بعدازظهر به مدت 20 دقیقه انجام می‌شود هم قابل توصیه است و همین‌طور کارگاه مدیریت فرایندهای کسب‌وکار در نظام بانکی. درهرصورت پیشنهاد می‌کنم برنامه همایش را به‌دقت ببینید و آن چیزی که مناسب است را انتخاب کنید.

از ساعت 4 تا پنج و نیم هم چند برنامه همزمان داریم که بین آن‌ها دو برنامه قابل توصیه است. یکی میزگرد ابعاد سیاستی، تجاری، حقوقی و شرعی کارت‌های اعتباری با حضور برات قنبری، عباس موسویان، محمد طالبی و ناصر حکیمی. چند سالی هست که مدام تکرار می‌شود که کارت اعتباری در ایران باید رونق بگیرد اما هرسال دریغ از پارسال. شاید این نشست‌ها تلنگری باشد به مدیران و تصمیم سازان حاکمیتی که توسعه این ابزار مفید پرداخت را جدی بگیرند. با حضور مهندس رحیمیان و همزمان با این برنامه نشست ویژه جوانان را هم داریم که مرتبط است با برنامه لین‌استارتاپ ماشین. رویداد لین استارتاپ ماشین سه روز آخر هفته پیش برگزار شد که به‌طور تخصصی به کسب‌وکارهای نوپای بانک و پرداخت اختصاص داشت. قرار است از تیم برنده با عنوان پایاپای در اختتامیه همایش تقدیر شود.

این از روز اول.

روز اول یک برنامه دیگر هم برگزار می‌گردد که پیشنهاد می‌کنم از دست ندهید. گروه توسن قصد دارد ساعت یک و نیم و در سالن معرفی محصول از کتاب دانشنامه پرداخت و بانکداری الکترونیکی رونمایی کند. به کسانی که در برنامه رونمایی شرکت کنند این کتاب 700 صفحه‌ای هدیه داده می‌شود که حیف است آن را از دست بدهید.

اما روز دوم.

هشت و نیم صبح مهندس جهانگرد درباره دولت الکترونیکی صحبت خواهد کرد. شنیدن صحبت‌های او که هشت سال از حاکمیت فناوری اطلاعات در ایران دور بوده و با دولت تدبیر و امید خردگرایی به عرصه فناوری اطلاعات کشور بازگشته خالی از لطف نیست. مهندس نجفی مدیرعامل خدمات انفورماتیک هم از ساعت نه و ده دقیقه به مدت 20 دقیقه درباره نقش شرکت‌های فناوری در بانکداری باز صحبت می‌کند و شنیدن صحبت‌های او هم جذاب است.

جان کلی از ساعت ده ونیم تا یازده و ربع درباره آموزه‌ها و تجربه‌های بین‌المللی در پیاده‌سازی سامانه یکپارچه بانکی صحبت خواهد کرد که احتمالاً جذاب باشد. در ادامه و تا ساعت 12 هم پیتر هیومن درباره بررسی تأثیر موبایل بر صنعت بانکداری صحبت می‌کند که به دلیل موضوع ارائه احتمالاً جذاب باشد.

از بعدازظهر دوباره هشت برنامه همزمان خواهیم داشت و این بار نسبت به دیروز انتخاب‌های سخت‌تری خواهیم داشت. به نظر ما پنج برنامه جذاب‌تر از بقیه هستند: نقش داده‌کاوی در کسب‌وکار بانکی، مدیریت هویت و دسترسی در سامانه‌های بانکی، پرداخت‌های فرامرزی، بانکداری باز و بانکداری همراه. در نشست بانکداری همراه سخنرانان خارجی حضور دارند. در پنل پرداخت‌های فرامرزی شهاب جوانمردی و عثمان قریشی حضور دارند. کارگاه مدیریت هویت و دسترسی در سامانه‌های بانکی را نوش‌آفرین مؤمن واقفی ارائه می‌کند که به دلیل اهمیت روش‌های نوین هویت سنجی احتمالاً جذاب باشد؛ اما دو برنامه جذاب‌تر در بین همه این هشت برنامه این دو هستند. پنل نقش داده‌کاوی در کسب‌وکار بانکی با حضور دکتر تیمورپور، دکتر شهرابی، دکتر ترابی و امیرحسین حمیدیان؛ اما از همه جذاب‌تر احتمالاً پنل بانکداری باز باشد با حضور دکتر محرمیان، حجت جاهد، دکتر افتخاری، مسعود پشمچی، مهران افسری و دکتر قاسمی.

مهم‌ترین و احتمالاً چالشی‌ترین برنامه روز دوم هم میزگرد بازنگری ساختار درآمدی بانک‌ها باشد. حمید تهرانفر، دکتر دیواندری، محسن قادری، دکتر سید ولی‌اله فاطمی اردکانی و دکتر سید فرشاد فاطمی در کنار هم درباره این موضوع جنجالی صحبت خواهند کرد.

از ساعت پنج و نیم تا هشت شب هم اختتامیه و جشنواره و موسیقی را داریم که پیشنهاد نمی‌کنم کسی این بخش از برنامه را از دست بدهد. امسال برای اولین بار و در جشنواره دکتر نوربخش شرکت‌ها هم قرار است بررسی شوند. برخلاف خود همایش و نمایشگاه جانبی‌اش، جشنواره دکتر نوربخش از همان ابتدا نتوانسته جایی در بین جایزه‌های بانکی باز کند و شاید امسال این طلسم بشکند و جایزه دکتر نوربخش به افتخاری برای بانک‌ها و شرکت‌ها تبدیل شود؛ هرچند که مثل هر ارزیابی دیگری این ارزیابی هم از تیغ انتقادها بی‌نصیب نمانده است. امسال برای اولین بار تیم اول رویداد لین استارتاپ ماشین که هفته گذشته برگزارشده معرفی می‌شود و جایزه می‌گیرد.

این از برنامه همایش. دیدید که چقدر نفس‌گیر و فشرده است.

اما همزمان با همایش نمایشگاه مهمی هم در حاشیه سالن اصلی جریان دارد که پیشنهاد می‌کنم از دست ندهید. امسال شنیده‌ایم یک کار خوبی انجام‌شده و آن ارسال همه بانک‌ها به طبقه دوم سالن است. این‌طوری جای بیشتری برای شرکت‌ها باز می‌شود و یکدستی بهتری هم در نمایشگاه جاری می‌شود. طبیعی است که از خدمات که احتمالاً در تاج مجلس حضور دارد نباید ساده بگذرید. خدمات مجری طرح‌های کلان حاکمیتی است و خوب است در جریان فعالیت‌هایشان قرار بگیرید. شرکت ارتباط فردا در چند سال گذشته، سری بین سرها پیداکرده و شبیه هیچ‌کدام از شرکت‌های بانکداری و پرداخت ایران نیست و امسال هم احتمالاً چیزهای جذابی در چنته داشته باشد. امسال مجموعه شرکت‌های توسن تحت عنوان گروه توسن در نمایشگاه حاضرشده‌اند که پیشنهاد می‌کنم آن‌ها را هم ببینید. گروه توسن امسال هم حضور جدی در بخش محتوایی داشته و با حمایت از انتشار کتاب دانشنامه پرداخت و بانکداری الکترونیکی قدم مهمی در توسعه دانش بانکداری و پرداخت در ایران برداشته است. شرکت فناپ را هم نباید از دست بدهید. پرداخت نوین و آدونیس را هم دریابید. مبنا کارت و حصین هم هستند و این بار منتظریم ببینیم جی‌اس‌اسی‌ها چه چیزی رو خواهند کرد. شرکتِ سیمرغ تجارت هم که با بانک تجارت در این نمایشگاه حاضرشده در طبقه دوم و در کنار بانک‌ها دستاوردهایش درزمینهٔ کیف پول خرد الکترونیک را معرفی خواهد کرد.

امیدوارم بتوانید از نمایشگاه و همایش امسال به خوبی استفاده کنید.

ما در روزهای برگزاری تلاش می‌‌کنیم ویدیوهایی ضبط کنیم و از طریق وب‌سایت راه پرداخت منتشر کنیم. اگر دوست داشتید ما را هم دنبال کنید.

نشریه پیوست که ويژه‌نامه این همایش است را هم حتما بخوانید.

برنامه همایش را دانلود کنید

با سخنران‌های خارجی آشنا شوید

اینفوگرافی‌های اکوسیستم بانکی را مشاهده کنید

گزارش‌های پشتیبان همایش را هم دانلود کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.