راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برندینگ و بانکداری الکترونیکی

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم بیش از نیمی از تبلیغات و ارتباطات در رسانه‌های تصویری، صوتی و محیطی، به بانک‌ها و مؤسسات مالی تعلق دارد و البته مشخص است که بخش عمده‌ای از آن نیز به خدمات و محصولات بانکداری الکترونیکی اختصاص یافته است. در سال‌های نه‌چندان دور که هنوز خبری از محصولات و خدمات نوآورانه نبود، محور تبلیغات و ارتباطات بانک‌ها عموماً یکسان و مبتنی بر جوایز قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه بوده و عمدتاً شاهد تصویری از یک خودرو یا منزل مسکونی یا تعداد زیادی سکه بودیم. با افزایش محصولات و خدماتی که در روند بانکی نیز تمایز ایجاد می‌نمود، تبلیغات بانک‌ها نیز رنگ و شکل دیگری گرفت و عمدتا بر محصولات و خدمات بانکی استوار شد.

امروزه اما، برخی بانک‌های پیشرو در تبلیغات با درک مفاهیم برندینگ، به دنبال تصویرسازی در ذهن و دل مشتریان خود هستند که از آن جمله می‌توان به بانک‌های ملت، گردشگری، آینده، اقتصاد نوین و شهر اشاره کرد که با برنامه‌های مدون جایگاه برند خود را با تکیه‌بر مفاهیم مرتبط با خدمات نوآورانه، مشخص می‌کنند.

اکنون بانکداری الکترونیکی، دیگر نه به‌عنوان یک پشتیبان برای این صنعت، که به‌عنوان عامل و محرک کسب‌وکار بانکی مطرح است، آنچه به‌عنوان یک روند می‌توان مطرح نمود، تغییر نگاه به برندینگ خطی (Line Branding) است. بدین معنا که می‌توان تصویرسازی و جایگاه‌یابی مستقلی برای حوزه بانکداری الکترونیکی یک بانک در نظر گرفت. این امر از یکسو اهمیت بانکداری الکترونیکی را در ذهن مخاطبان دوچندان می‌کند و از سوی دیگر فضای مناسب‌تری برای طراحی برند فراهم می‌کند.

در فرایند برندینگ بانک‌ها، به‌صورت سنتی، القای مفاهیمی همچون اعتماد محور اصلی شعار‌ها بوده است، درحالی‌که با نگاهی به مفاهیم بازاریابی و با توجه به بخش‌بندی بازار، می‌توان دریافت طیف مخاطبان بانکداری الکترونیکی، انتظار بیشتری از بانک دارند و اعتماد نه به‌عنوان وجه تمایز که به‌عنوان یک ضرورت پیش‌فرض انتخابشان است. آنچه در برندینگ خطی، برای طیف مخاطبان بانکداری الکترونیکی می‌توان در نظر گرفت، چیزی نیست جز نوآوری.

کورش عباسی؛ مدیر ارتباطات و برند شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا

منبع: ماه‌نامه پرداخت و بانکداری الکترونیک عصر ارتباط؛ شماره 16

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.