راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری سبز راهکاری در راستای حل معضلات زیست محیطی

تأثیر بد طوفان‌های اخیر، سیل، خشک‌سالی و حرارت بیش‌ازحد کره زمین باعث شده است که دولت‌ها، شرکت‌ها و مردم به‌صورت اساسی به معضل گرم شدن کره زمین و تأثیر آن بر شرایط حال حاضر و همچنین تأثیر آن بر روی نسل‌های آینده فکر نمایند. در حال حاضر آگاهی و تعهد نسبت به مسائل زیست‌محیطی در حال رشد است و تمامی صنایع نیز در این زمینه گام‌های اساسی برداشته‌اند. مؤسسات مالی و بانک‌ها نیز به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در حل معضلات زیست‌محیطی اثرگذار هستند، ازجمله می‌توان به اقداماتی نظیر توسعه خدمات بانکداری الکترونیک، جهت‌دهی و مدیریت ریسک زیست‌محیطی تأمین مالی پروژه‌ها و فرهنگ‌سازی خدمات بانکداری سبز اشاره نمود.

بانکداری سبز نوعی از بانکداری است که ضمن انجام عملیات بانکی به عوامل زیست‌محیطی و اجتماعی هم توجه دارد. این نوع بانکداری، بانکداری اخلاقی هم نامیده می‌شود که علاوه بر اهداف سودآوری هدف حفاظت از محیط‌زیست را هم بر عهده دارد. در حال حاضر بانکداری سبز به‌صورت ابعاد مختلف در بانک‌ها اجرا می‌شود که می‌توان به اقدامات زیر اشاره نمود:

 .

مدیریت ریسک زیست‌محیطی پروژه‌ها

برخی از بانک‌ها هنگام اعطای وام بابت تأمین مالی پروژه‌ها، به مسائل زیست‌محیطی آن نیز توجه داشته و اثرات زیست‌محیطی آن را نیز در نظر می‌گیرند. در این زمینه نیز استانداردی تحت عنوان مدیریت ریسک زیست‌محیطی پروژه‌ها تحت عنوان «اصول خط استوا» طراحی و پایه‌ریزی شده است.

 .

توسعه خدمات نوین بانکداری

با گسترش ارائه خدمات بانکی به‌صورت بانکداری الکترونیک، بانک‌ها کمک قابل‌ملاحظه‌ای در جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کمک به محیط‌زیست نموده‌اند. ازجمله این خدمات می‌توان به توسعه خدمات بانکداری الکترونیک به‌صورت خدمات کارت، اینترنت بانک، بانکداری همراه، پرداخت همراه، تلفن‌بانک و توسعه خدمات بانکداری بر روی ابزارهای هوشمند (تلفن همراه هوشمند، تبلت و …) اشاره نمود؛ که با استفاده از این روش‌ها می‌توان عملیات بانکی متنوعی را بدون نیاز به حضور در شعب بانک‌ها انجام داد که می‌توان به خدماتی نظیر موارد زیر اشاره نمود:

پرداخت همراه، انتقال وجه، اخذ صورتحساب به‌صورت الکترونیکی، پرداخت قبوض، عملیات مربوط به چک، پرداخت قسط تسهیلات، انجام درخواست‌های بانکی و غیره.

.

اعطای تسهیلات در جهت کمک به محیط‌زیست

بانک‌ها می‌توان با اعطای وام‌های هدف‌دار در جهت حفظ محیط‌زیست نقش قابل‌توجهی در حفظ محیط‌زیست نمایند، ازجمله این تسهیلات می‌توان به اعطای تسهیلات با نرخ سود پایین به پروژه‌های مؤثر در زمینه انرژی‌های پایدار مانند انرژی باد و انرژی خورشیدی اشاره نمود.

.

حذف کاغذ از فرایند بانکی

در فرایند قدیمی بانک‌ها از حجم قابل‌ملاحظه‌ای از کاغذ و فرم‌ها به‌منظور انجام عملیات مختلف بانکی استفاده می‌کردند، بانک‌ها می‌توانند با توسعه خدمات الکترونیکی، فرهنگ‌سازی در بین مشتریان خود و اصلاح فرآیندهای بانکی استفاده از کاغذ را از چرخه عملیات خود خارج نمایند، ازجمله این اقدامات می‌توان به توسعه ارائه صورتحساب‌ها به‌صورت الکترونیکی و عدم ارائه صورتحساب به‌صورت کاغذی در پایانه‌های فروش، دستگاه‌های خودپرداز و کاهش استفاده از برگه‌های کاغذی در شعب و جایگزین نمودن سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتریان به‌جای مکانیسم‌های قدیمی اشاره نمود.

 .

ایجاد شعب سبز

بانک‌های سبز در جهت حفاظت از محیط‌زیست سعی می‌کنند در طراحی شعب خود به موارد زیر را به توجه داشته باشند: استفاده از نور طبیعی، کاهش استفاده از آب و برق، استفاده از منابع انرژی طبیعی در تأمین انرژی موردنیاز شعب، استفاده از تجهیزات برگشت‌پذیر و تبلیغات بانکداری سبز در شعب.

 .

فرهنگ‌سازی مشتریان

از دیگر اقدامات انجام شده توسط بانک‌ها می‌توان به فرهنگ‌سازی بانکداری سبز اشاره نمود ازجمله این موارد می‌توان به کاهش کارمزدها در صورت استفاده از خدمات بانکی به‌صورت الکترونیکی، تبلیغات بانکداری سبز و ترویج زندگی سبز در سایر ابعاد به مشتریان اشاره نمود.

 .

ایجاد زیرساخت‌های لازم

بانک‌های سبز در جهت حفظ محیط‌زیست سعی می‌کنند که زیرساخت‌های لازم جهت بانکداری سبز را برای خود ایجاد نمایند ازجمله این موارد می‌توان به نحوه طراحی دیتاسنتر بانک، ساختمان ادارات بانک و همچنین تولید انرژی پاک برای مصارف داخلی اشاره نمود.

محسن معظمی گودرزی، کارشناسی ارشد امور اقتصادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.