راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از حضور برت کینگ در همایش بانکداری الکترونیک تا ترجمه کتاب Breaking Banks

16 روز دیگر به برگزاری مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد بانکداری و پرداخت ایران باقی‌مانده و اعلام شده که بِرت کینگ نویسنده کتاب بانک 3.0 به ایران می‌آید. پیش‌ازاین هم نیل آسبورن، در محل پژوهشکده حاضرشده بود و درباره چالش‌ها و فرصت‌های بانکداریِ ایران صحبت کرده بود. بِرت کینگ را در ایران با کتاب بانک 3.0 می‌شناسند که اعلام‌شده از سخنرانان کلیدی همایش چهارم بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت خواهد بود.

کینگ، نظریه‌پرداز استرالیایی درزمینه آینده‌پژوهی حوزه فناوری است که کتاب‌های پرفروشی نوشته است. نشریه «Banking Exchange» برت کینگ را مرد تحول ساز (Mister Disruptor) خوانده است. او نویسنده چهار کتاب پرفروش، مبدع و مجری برنامه رادیویی «Breaking Banks» است که ماهانه بیش از ۹ میلیون شنونده دارد. کینگ همچنین مدیرعامل و مؤسس شرکت «Moven» است.

نشریه American Banker، کینگ را دارنده عنوان «برترین نوآور سال در حوزه فناوری بانکی»Bank Technology) News Innovator of the Year) در سال 2012 معرفی کرده است. نام کینگ در سال 2013 به‌عنوان تنها شخص حقیقی در لیست «ده برند برتر بانکی» (Top 10 coolest brands in banking) قرار داشت. تازه‌ترین کتاب او با عنوان «Breaking Banks» در لیست سه کتاب پرفروش آمازون در کشورهای آمریکا، فرانسه، کانادا، آلمان و استرالیا قرارگرفته است. کتاب قبلی او «بانک ۳.0» به هشت زبان زنده دنیا ترجمه‌شده و در ۱۹ کشور دنیا به‌عنوان پرفروش‌ترین اثر در صنعت مالی شناخته‌شده است. او از نظریه‌پردازان شاخص در شبکه خبری فاکس نیوز، شبکه ای‌بی‌سی، سی‌ان‌بی‌سی، بلومبرگ، بی‌بی‌سی، فایننشال تایمز، اکونومیست، ژورنال ABA، نشریه Bank Technology News، ژورنال Asian Banker و بسیاری دیگر از معتبرترین نشریات و رسانه‌های مالی اقتصادی دنیا به شمار می‌رود. در سه سال گذشته کینگ، مشاور بیش از یک‌چهارم میلیون نفر از متخصصین صنایع مالی در بیش از چهل کشور دنیا بوده است.

 .

حضور مدیرعامل یورومانی در پژوهشکده

پیش‌ازاین هم یکی از مدیران ارشد یورومانی به ایران آمده بود. او که آبان ماه امسال در رویداد ایکوبیگ حضور داشت در محل پژوهشکده حاضرشده بود و گفته بود که بانک‌های ایرانی فرصت بسیار خوبی هستند برای پیوند اقتصاد ایران به جریان اصلی اقتصاد جهانی، به‌شرط عبور از بحران‌های موجود و استفاده از تجربیات سایر کشورها.

نیل آسبورن مدیرعامل نشریه یورومانی (Euromoney) که در پژوهشکده پولی و بانکی حضور یافته بود، درباره شرایط و ویژگی‌های نظام بانکداری در ایران گفت: «مسئله رکود اقتصادی مهم‌ترین دغدغه موجود در اقتصاد ایران است که در بسیاری از جنبه‌های زندگی تأثیر خود را نشان داده است. علاوه بر این از مهم‌ترین مشکلات موجود در نظام بانکی ایران می‌توان به مواردی چون درآمد پایین، وام‌های نامناسب و همچنین فرار سرمایه اشاره کرد که هر یک از آن‌ها می‌توانند آسیبی جدی به ساختار اقتصادی کشور وارد آورند».

آسبورن در پاسخ به این سؤال که آیا رواج مدل‌های جدید بانکداری ازجمله بانکداری الکترونیک در ایران می‌تواند در حل چنین مشکلاتی مؤثر واقع شود بیان کرد: «هرچند شیوه‌های نوین بانکداری در ارائه آسان‌تر و ارزان‌تر محصولات بانکی به مشتریان تأثیرگذار خواهند بود اما این‌ها ربط مستقیمی به شرایط کلان اقتصادی که به بخش‌هایی از آن‌ها اشاره کردم نخواهد داشت».

مدیرعامل یورومانی درباره این نکته که چه کلان‌روندهایی می‌توانند در عبور از این بحران به نظام بانکی ایران یاری رسانند گفت: «مهم‌ترین نکته عبور از مسئله تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی است که می‌تواند به رشد اقتصادی، اصلاح ساختار درآمدی بانک‌ها و نهایتاً کسب درآمد برای تولید کالا باکیفیت بهتر منجر شود. همه این‌ها در کنار ثبات بازار از اجزای یک چرخه اقتصادی به شمار می‌روند که شرایط کلان اقتصادی هر کشوری به آن‌ها نیازمند است». آسبورن در ادامه صحبت‌هایش از تجربه موفق برزیل در عبور از بحران‌های مالی در دو دهه اخیر گفت و به لزوم توجه نظام بانکی ایران به چنین تجربیاتی اشاره کرد.

 .

ترجمه کتاب Breaking Banks

با توجه به این‌که در حوزه بانکداری و پرداخت، در دنیا مطالب به‌روز و جذابی در حال نشر و توزیع است اما در ایران، مطالب کمی پیدا می‌شود که به‌صورت عمومی منتشرشده باشد و درباره فناوری و تغییراتی که در زندگی ایجاد کرده صحبت شده باشد. پیش‌ازاین کتاب بانک 3.0 توسط گروه رسانه‌ای شفق ترجمه‌شده بود که با حمایت شرکت توسن منتشر شد. این کتاب با استقبال فعالان صنعت مواجه شد. اشکان حسین پور مدیر انتشارات گروه رسانه‌ای شفق دراین‌باره گفت که ما در حال ترجمه آخرین کتاب بِرت کینگ هستیم و انشا الله تا پایان سال یا نمایشگاه کتاب تهران آن را منتشر خواهیم کرد. گفتنی است که به‌زودی کتاب بانک دیجیتال توسط این گروه منتشر می‌شود. (+)

 .

چه خبر از همایش؟

تاکنون بانک‌های سامان، کشاورزی و ملّت از برگزاری چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت حمایت کرده‌اند. همچنین همایش چهارم در مقایسه با همایش‌های پیشین با استقبال بیشتری از سوی شرکت‌های فعال در حوزه بانکداری الکترونیک مواجه شده است، به‌نحوی‌که تاکنون بیش از ۱۱ شرکت در رده‌های مختلف الماس، طلایی و نقره‌ای حمایت خود را اعلام کرده و شرکت‌های بیشتری نیز در فرآیند اجرایی حمایت قرار دارند.

بنابراین گزارش تاکنون گروه توسن، خدمات انفورماتیک، گسترش فناوری‌های نوین کشاورز، شاپرک، داده‌پردازی، پرداخت نوین آرین، علوم سبز، ایران‌کیش، مبنا کارت آریا، کاشف امن الکترونیک و سیمرغ تجارت از برگزاری این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند. از آخرین خبرهای همایش هم این است که قرار است نرم‌افزار تلفن همراهی برای همایش رونمایی شود. البته با توجه به زمان اندکی که باقی‌مانده امیدواریم این نرم‌افزار کاربردی و مناسب باشد. مهلت ارسال مقاله به همایش هم به پایان رسید. چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت ششم و هفتم بهمن در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود.

احسان روحی

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط؛ شماره 690

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.