راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات توسط میردامادی، قنادپور، محمدی و آرماندهی

در میزگردی با عنوان «کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و نیازهای شبکه» که با حضور مدیران عامل شرکت‌های دیجی کالا، پرداخت نوین آرین، کافه بازار و تجارت‌الکترونیکی‌ارتباط‌ فردا برگزار شد، روند شکل‌گیری تجارت آن‌لاین در ایران، وضعیت فعلی و چالش‌های پیش روی آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست احمد میردامادی مدیر عامل شرکت پرداخت نوین آرین درباره چالش‌های موجود در راه کسب و کار اینترنتی در ایران گفت: «شرایط امروز دنیا نشان می‌دهد که قدم گذاشتن در مسیر تجارت‌الکترونیکی نه یک انتخاب که یک باید است. اما فارغ از این نکته به نظر من مهمترین مشکل ما در این عرصه مربوط به ناهماهنگی میان بخش‌هایی است که باید موتور محرک این عرصه باشند. ناهماهنگی میان سیاست‌ها و شاخص‌ها است. نکته اینجاست که به عنوان مثال هر چند سیاست‌های کلان، بحث کاهش تقاضا برای سفرهای بین شهری را طلب می‌کنند که بدون شک به تجارت آن‌لاین گره می‌خورد اما از سوی دیگر نهادهای نظارتی شاخص‌های خود را بر عناصری متمرکز کرده‌اند که منجر به کاهش سفر و نهایتا تجارت‌الکترونیکی نمی‌شود». میردامادی تاکید کرد: «به طورکلی می‌توان ناهماهنگی این بخش‌ها و عدم تطابق سیاست‌ها و شاخص‌های عملیاتی و همچنین عدم آشنایی مراجع تاًتیرگذار این حوزه با امر فناوری را از مهمترین موانع گسترش تجارت‌الکترونیکی در ایران قلمداد کرد. علاوه بر این ها بحث فرهنگ‌سازی در لایه‌های مختلف اجتماع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که مردم باید با روند رو به رشد و همچنین معضلات موجود در این عرصه آشنا شوند».

حمید محمدی مدیر عامل دیجی‌کالا در ادامه بحث آسیب‌شناسی تجارت‌الکترونیکی در ایران اشاره کرد: «به نظر من دلیل اینکه تجارت‌الکترونیکی در ایران با وجود شکل‌گیری، هنوز به جایگاه مورد نظر دست نیافته است را باید در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور جستجو کرد، به گونه‌ای که اگر کشور در شرایط رشد و رونق اقتصادی باشد تجارت‌الکترونیکی هم از آهنگ مناسبی در رشد و توسعه برخوردار می‌شود و اگر اینگونه نباشد هم با عکس این وضعیت مواجه خواهیم بود. فارغ از این نکته به نظر من خلاء موجود در حوزه قانون‌گذاری اجازه حضور جدی در این عرصه را از دست‌اندکاران این عرصه گرفته است».

اما حامد قنادپور مدیر عامل شرکت تجارت‌الکترونیکی ارتباط فردا با اشاره به این نکته که زیرساخت‌های تجارت‌الکترونیکی در ایران فراهم شده است ادامه داد: «تجربیاتی چون دیجی‌کالا و کافه‌بازار نشان داده‌است که زیرساخت‌های تجارت‌الکترونیکی در کشور فراهم است، مردم ما علاقمند به فرایندهای خرید الکترونیکی هستند، تعداد بی‌شماری کارت در گردش داریم که رمز دوم دارند و با آنها خرید اینترنتی انجام شده است، مسئله ما فرهنگ‌سازی است، آن هم نه از جنس تبلیغاتی که ما نیازمند تغییر الگوهای ذهنی هستیم». او در ادامه گفت: «نگاه سیاست‌گذار، نگاه فنی است نه تجاری. نکته اینجاست که اگر حمایتی هم صورت می‌گیرد، نه در حوزه کسب و کار که در حوزه زیرساخت است. کسانی که در حوزه فناوری کار می‌کنند IT را برای IT می‌خواهند نه برای کسب و کار، به گونه‌ای که اول سایت طراحی می‌کنند بعد تجارتی بر آن سوار می‌کنند». قنادپور همچنین بر ضرورت توجه به ایده‌های نو در این عرصه اشاره کرد و لزوم تعیین جایگاهی مشخص در عرصه سیاست‌گذاری برای آن.

حسام آرماندهی مدیرعامل کافه‌بازار نیز که در این گفتگو حضور داشت با اشاره به پیچیدگی‌هایی که قانون‌گذاری برای افراد فعال در این عرصه ایجاد می‌کند گفت: «نکته اینجاست که ما هنوز با مسئله عدم شفافیت در قانون‌گذاری مواجه هستیم، به گونه‌ای که هنوز بحث مقررا‌ت گذاری در حوزه‌های مالیاتی و مخصوصا ضمانت اجرای پرداخت‌ها برای ما مشخص نیست. واقعیت این است که قانون پرداخت‌های خرد از پیچیدگی‌هایی برخوردار است که جراًت عمل دست‌اندرکاران این عرصه را کاهش می‌دهد و همین مسئله است که از سرعت رشد تجارت‌الکترونیکی در ایران کاسته است».

نسخه کامل این گفتگو را که درباره آینده تجارت الکترونیک در ایران و چالش‌های مقررا‌ت‌گذاری ادامه پیدا می‌کند، در ویژه‌نامه چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت مطالعه کنید.

منبع: دبیرخانه همایش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.