راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی سامانه یکپارچه بانکی توسط لگزایی، منصوری، دانشگر و عسگری انارکی

تحولات «سامانه یکپارچه بانکی» (کربنکینگ) در ایران طی برگزاری میزگردی با حضور علیرضا لگزایی، عبدالحمید منصوری، علی دانشگر و همچنین سعید عسگری انارکی در محل پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد.

تحولات «سامانه یکپارچه بانکی» (کربنکینگ) در ایران طی برگزاری میزگردی با حضور علیرضا لگزایی؛ رئیس هیأت مدیره بانک ملت، عبدالحمید منصوری؛ مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت سامانه های مقیاس بزرگ توسن، علی دانشگر؛ مدیرعامل شرکت داتین و همچنین سعید عسگری انارکی مشاور امور بانکی در محل پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد.

corebanking-way2pay-index-93-10-13

در این میزگرد که اعضای حاضر در آن به بررسی موقعیت فعلی و چگونگی پیاده‌سازی «سامانه یکپارچه بانکی» در ایران پرداختند، رئیس هیأت مدیره بانک ملت کربنکینگ را به عنوان یک نیاز و در واقع یک عملیات بانکی عنوان کرد که هیچ تضادی با مباحث موجود در بانکداری اسلامی ندارد. او تصریح کرد:« صنعت نرم‌افزاری کشور آنقدر گسترش پیدا کرده که بتوان از امکان بومی سازی این سامانه در داخل کشور سخن گفت. چرا که وقتی ما از کربنکینگ صحبت می کنیم، منظور ما محصول نیست بلکه ابزاری است که از قابلیت بومی شدن برخوردار است».

اما منصوری مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت سامانه های مقیاس بزرگ توسن نیز با اشاره به تجربه‌های موجود در عرصه بومی سازی نرم افزارهای خارجی در عرصه بانکداری گفت: «مسلماً اگر هزینه و فایده استفاده از فناوری‌های بومی شده با فناوری‌های خارجی یکی باشد بدون شک استفاده از نسخه بومی شده آن تجویز می‌شود. نکته اینجاست که بسیاری از اوقات در اجرای نرم‌افزارهای خارجی در داخل کشور مشکلاتی به وجود می‌آید که زمان و هزینه صرف شده برای رفع مشکلات مربوط به آنها درست به اندازه طراحی یک نرم‌افزار بومی است. از این روست که بهتر است امکانات تولید نرم‌افزار «سامانه یکپارچه بانکی» در داخل کشور را جدی بگیریم».

دانشگر مدیرعامل شرکت داتین با اشاره به انعطاف پذیری نظام بانکی کشور تاًکید کرد: «با توجه به میزان بالای انعطاف پذیری نظام مقررات گذاری در ایران خیلی بهتر است که از نرم‌افزار بومی شده استفاده کنیم چرا که نرم‌افزارهای خارجی معمولا از امکان همسویی با این میزان از تغییرات برخوردار نیستند. علاوه بر اینها استفاده از نرم افزار کربنکینگ در داخل کشور برای ما بسیار ارزان تر از گواهینامه های خارجی آنها برای ما تمام می‌شود. از این روست که اگر بتوان در یک زمان و با هزینه‌ای مشابه از محصول داخلی استفاده کنیم بدون شک به نفع ما خواهد بود».

در همین ارتباط عسگری انارکی با اشاره به تجربه متفاوت بانک‌ها در زمینه اجرای کربنکینگ گفت: «برای ارزیابی میزان موفقیت‌ها و شکست‌های ما در اجرای«سامانه یکپارچه بانکی» باید تجربه هر بانک را به طور جداگانه زیر ذره‌بین قرار داد. چرا که هر کدام از بانک‌های ایرانی به صورتی متفاوت با این پدید مواجه شده‌اند». او در ادامه گفت: «از این روست که اگر بانکی در این زمینه با شکست مواجه شده و یا موفقیت‌هایی داشته باشد به صورت مجزا مورد مطالعه قرار گیرد».

نسخه کامل گفتگوهای صورت گرفته در این میزگرد را که درباره موفقیت‌ها و موانع اجرای طرح «سامانه یکپارچه بانکی» در ایران است را می توانید در ویژه‌نامه چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت دنبال کنید.

منبع: دبیرخانه همایش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.