راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سیاستگذار در حوزه بانکداری الکترونیک باید جلوتر از شرکت‌های نوآور باشد

مهندس علی‌اکبر نامداری مدیر عامل شرکت توسن در گفتگو با برنامه اقتصاد فردا رادیو فردا درباره عوامل موثر در توسعه بانکداری الکترونیک گفت: «عوامل موثر در تکامل و توسعه بانکداری الکترونیک به دو دسته عوامل درون‌زا و برونزا تقسیم می‌شوند؛ منظور از عوامل درون‌زا عواملی است که هر بانک خود به‌تنهایی در آن نقش‌آفرینی می‌کند؛ در این گروه ارائه سرویس‌های متنوع‌تر و ارائه سرویس باکیفیت بهتر قرار می‌گیرند. در بین عوامل بیرونی دولت را می‌توان بیشتر از دیگران موثر دانست. فرهنگ‌سازی و حمایت از نوآوری و ایجاد قوانین بسترساز برای حرکت‌های نوآورانه بانک‌ها ازجمله دیگر عوامل این دسته هستند.»

وی عواملی چون دسترسی‌پذیری و جلب اعتماد مشتری را از مهم‌ترین عوامل درونی توسعه بانکداری الکترونیک برشمرد و در خصوص عوامل بیرونی نیز گفت: «به‌طور مشخص، قوانین و مقررات نظارتی و سیاست‌گذاری باید به‌موقع انجام شود، کامل و جامع باشد و شفافیت لازم را داشته باشد که فعالان عرصه بانکداری الکترونیک برای عرضه سرویس‌های نوآورانه حدومرزها و قوانین را بدانند و بدانند که از چه سیاست‌هایی باید پیروی کنند.»

وی به عقب ماندن بانک مرکزی از نوآوری در بانک‌ها اشاره کرد و گفت: «خاصیت نوآوری همین است. نوآوری در بانک‌های مختلف باعث می‌شود سرویس‌های جدید در کانال‌های جدید ارائه شود که در جذب و رفاه مشتری بسیار موثر است. هیچ قانونی برای منع این کار نیست اما به‌محض عملیاتی شدن رگولاتور آن‌ها را متوقف می‌کند تا قوانین آماده شوند. دولت در نقش ناظر و رگولاتور باعث ایجاد مانع در توسعه بانکداری الکترونیک شده اما منصفانه بگوییم که برخی حرکت‌هایش باعث تعمیم بانکداری الکترونیک در سطح کل کشور شده است.»

Tosan-Ali-Akbar-Namdari-1-Index-way2pay-93-02-01

وی به استانداردهای مختلف حوزه بانکی نیز اشاره کرد و نهاد شاپرک را در اجرایی کردن استانداردهای بانکی بسیار موثر دانست. وی افزود: «در حوزه امنیت اطلاع دارم که کارهای خوبی شده و بانک‌ها همیشه از شرکت‌های پرداخت در این مورد حساس‌تر بوده‌اند.»

نامداری در ادامه گفت: «هیچ‌کدام از بانک‌های ما iso 27001 نگرفته‌اند. هرچند ممکن است بر اساس این استاندارد حرکت کرده باشند. در این حوزه‌ها کارهایی انجام‌شده اما به استاندارد و گواهینامه خاصی منتج نشده است. ما به‌عنوان شرکتی که در این زمینه تولید نرم‌افزار می‌کنیم و خدمات پشتیبانی بانک‌ها را ارائه می‌کنیم در حوزه مدیریت خدمت استاندارد iso 20000 گرفته‌ایم.»

منبع: شرکت توسن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.