راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دولت انگلیس برای ویزا و مستر شاخ می‌شود

بر اين اساس دولت قصد دارد به منظور ايجاد رقابت بيشتر در اين حوزه، از طريق ارائه تسهيلات و تعديل قوانين، سامانه پرداخت ديگري در بريتانيا به راه اندازد. ويزا و مسترکارت، دو غول اصلي صنعت کارت اعتباري در جهان به شمار مي‌روند. سال گذشته دولت بريتانيا خبر از راه‌اندازي يک طرح جديد اقتصادي با هدف افزايش رقابت و نواوري در حوزه پرداخت داد. اين حوزه به طور سنتي در انحصار چند سامانه پرداخت محدود و تعدادي بانک بزرگ قرار دارد.

اين طرح که از آن با عنوان يک رگولاتور سامانه‌هاي پرداخت (PSR) جديد ياد مي‌شود قرار است از ماه آوريل سال آينده عملياتي شود تا بدين ترتيب با کم کردن يکه‌تازي شرکت‌هاي فعال در حوزه پرداخت، با فراهم‌آوري و ارائه امکانات مربوطه به رقبايي همچون بانک‌هاي رقيب و شرکت‌هاي کوچکتر، سازوکاري به وجود آورد که آنها نيز بتوانند به صورت عادلانه‌اي به اين حوزه دسترسي پيدا کنند.

در طرح جديد PSR نام بخش عمده‌اي از توليدکنندگان کارت‌هاي دبيت و کرديت، سيستم‌هاي واريز چک و سيستم‌هاي اصلي پرداخت‌هاي بين‌بانکي از قبيل Bacs، CHAPS، Link و Faster Payments ديده مي‌شود. آندره ليدسم (Andrea Leadsom) وزير اقتصاد در امور خزانه‌داري انگليس گفت در اين کشور 92 درصد تراکنش‌هاي کارت‌هاي اعتباري و شارژي و نيز 100 درصد تراکنش‌هاي کارت‌هاي نقدي (Debit Card) از طريق ويزا و مسترکارت صورت مي‎گيرد.

وي بر اهميت راه‌‎اندازي يک سيستم پرداخت باز و شفاف، براي اعطاي آزادي به بازيگران جديد جهت به چالش کشيدن بانک‌هاي بزرگ آن هم بدون مواجه شدن با موانع ناعادلانه تاکيد ورزيد. وي همچنين اين راهکار را عاملي براي تشويق فعالان اين حوزه به خلق راهکارهاي جديد و ابتکاري در بخش پرداخت به شمار آورد.

منبع: شرکت ملی انفورماتیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.