راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تورا به خدا آن دکمه «ری استارت» را فشار دهید

یک روز بانک‌ها به علت کاهش هزینه‌های ناشی از رجوع مردم به شعب، خدمات پرداخت الکترونیک را با حمایت بانک مرکزی رشد دادند. از مهم‌ترین دلایل این استراتژی محاسبه بهای تمام‌شده خدمات‌رسانی در شعب نسبت به نمونه مجازی آن بود. با گذر زمان این مقوله به فراموشی سپرده شد و مبحث ارائه خدمات بانکداری به‌صورت الکترونیکی تبدیل شد به یک اصل در بانک‌های ما.

در این مسیر همواره عرضه و تقاضا کنار هم حرکت خواهند کرد. به نظرم نباید از اعتیاد مردم استفاده کرد و رضایت ایشان را از بین برد. کافی است بانک‌های محترم دوباره اقدام به محاسبه بهای تمام‌شده ارائه خدمات مجازی خود و نسبت‌گیری آن با ارائه خدمات میزبانی کنند. این تحقیق باعث خواهد شد تا به‌جای رفتن به سراغ دریافت کارمزد بابت تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی و امثالهم که به‌مثابه خون در جریان صنعت پرداخت است، به‌گونه‌ای هوشمندانه‌تر دریافت کارمزد را به مجاری معنی‌دارتری سوق دهند. به‌عنوان‌مثال بالا بردن هزینه ارائه خدماتی که به‌صورت مجازی داده می‌شود در شعب، تخصیص کارمزد به خدماتی که در بانکداری مجازی بانک‌ها ارائه می‌شود مانند انتقال وجه (به گمانم بانک ملت 250 ریال می‌گیرد) و از این قبیل موارد. بانک‌ها حق دارند در ازای ساده کردن کار برای مردم از ایشان کارمزد بگیرند ولی نباید این اتفاق برای خدماتی منفعت آن را پیش‌ازاین محاسبه کرده‌اند این اتفاق مجدداً بیفتد.

به علت فرآیندی که در ابتدای متن توضیح داده شد به‌طور ناخودآگاه پوسته بانک‌ها و شرکت‌های خدمات پرداخت یکی شد. این را همه می‌دانند و در حال تلاش برای جداسازی این مفهوم در کشور هستند. پس اگر فرض کنیم این تفکر به‌زودی در کشور جا خواهد افتاد مابقی زنجیره عرضه خدمات پرداخت قابل‌بررسی مستقل است.

معتقد هستم که شرکت‌های پرداخت بایستی دستگاه‌های پایانه فروش خود را به کسب‌وکارها اجاره دهند یا بفروشند تا ضمن کاهش تعداد پایانه‌ها در هر فروشگاه، به علت رقابت، مجبور به افزایش کیفیت خدمات اصلی و جانبی خود باشند. بانک‌ها نیز در جهت بهره‌مندی از شبکه‌های پرداخت و خدماتPSPها به ایشان اجاره پرداخت می‌کنند. پس شرکت‌های پرداخت هم دیگر نیازی به دریافت کارمزد از کاربر نهایی برای خدمات رایج نخواهند داشت و تلاش خواهند کرد ضمن افزایش و حفظ مشتریان خود نسبت به ارائه خدمات جانبی ارزشمند نیز اقدام نموده و از آن بابت اگر خواستند کارمزد هم دریافت کنند. البته این‌گونه راهکارها نیاز به پخته شدن دارد و این یادداشت صرفاً بیان این مطلب است که این کار شدنی است.

این یعنی یک زندگی متمدنانه و مسالمت‌آمیز بدون نیاز به نفوذ ارکان نظارتی و حاکمیتی به هر بخشی از صنعت بانکداری و پرداخت. باور کنید که در تاریخ ما مردمان باهوشی بوده‌ایم، ما قدیمی‌ترین تمدن‌ها‌ را داشته‌ایم و بزرگ‌ترین حکومت‌ها را. شاید مغول‌ها ما را به عقب هل داده باشند ولی خستگی آن مبارزه تا امروز باید از تنمان درآمده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.