راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خدمات انفورماتیک از دو خودپرداز جدید وینکور نیکسدورف در ایران رونمایی کرد

سه‌شنبه گذشته، شرکت خدمات انفورماتیک، مدیران بانک‌های کشور را در هتل سیمرغ جمع کرد که برای آن‌ها از روندهای آتی خودپردازها در ایران و جهان بگوید و از دو خودپرداز جدید وینکور نیکسدورف در ایران رونمایی کند. ProCash 280 و ProCash 285 دو خودپرداز جدیدی بودند که به گفته پائولا گومز مدیر بخش آفریقا و خاورمیانه شرکت آلمانی وینکور نیکسدورف بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر از دستگاه‌های خودپرداز شرکت‌هایی مانند ان‌سی‌آر، دایبولد و هیوسانگ هستند. دستگاه‌های جدید رونمایی شده به گفته مدیران شرکت خدمات و نماینده آلمانی وینکور نیکسدورف عصاره مهندسی آلمانی است و در زمینه خدمت‌رسانی و امنیت شاهد ارتقای بسیاری نسبت به نسل‌های پیشین آن‌ها بوده‌ایم. نگاهی بیندازیم به خلاصه آن چیزی که در رویداد ماشین‌های خودکار بانکی گذشت؛ رویدادی که با همکاری خدمات انفورماتیک و بازوی سخت‌افزاریش یعنی فرادیس البرز و با حضور نمایندگانی از شرکت وینکور نیکسدورف برگزار شد. (+)

ISC-conf-khada-Index-way2pay-93-09-04h

.

استفاده از خودپرداز رشد می‌یابد

«حتی در کشورهای توسعه‌یافته، استفاده از خودپرداز در سال‌های آینده، همچنان، بالا خواهد بود.» این جمله را فائز معاون بازاریابی و فروش خدمات انفورماتیک به نقل از ATMmarketplace گفت. به گفته او تحقیقات منتشر شده RBR هم نشان می‌دهد که تا سال 2018 به 3 میلیون دستگاه خودپرداز موجود در جهان حدود 700 هزار دستگاه دیگر اضافه می‌شود. در حال حاضر بیشترین دستگاه‌های خودپرداز در آسیا و آمریکای شمالی نصب شده و کمترین آن‌ها در آفریقا و خاورمیانه. به نظر می‌رسد در آمریکا اسکناس هنوز پادشاه است و اگر آمارهای استفاده از اسکناس را بررسی کنیم می‌بینیم که با وجود توسعه ابزارهای فناورانه هنوز استفاده از اسکناس روند صعودی دارد. دریکی دو سال آینده تراکنش‌های برداشت وجه از 62 میلیارد تراکنش به 94 میلیارد تراکنش می‌رسد و همه این آمارها نشان می‌دهد که دستگاه‌های خودپرداز هنوز از چشم مردم نیفتاده‌اند؛ اما تغییرات در دنیای فناوری، تأثیر خودش را بر صنعت خودپرداز هم گذاشته است و می‌گذارد. فائز با استناد به پژوهش‌هایی که انجام شده اعلام کرد که تلفن همراه، استفاده دوباره از پول نقد در دستگاه خودپرداز (Cash Recycling)، قوانین و مقررات مانند کارمزدها، فناوری‌های امنیتی و تبدیل ارز، مهم‌ترین روندهای پیش‌روی صنعت خودپرداز در جهان هستند؛ به عبارت دیگر امنیت و تقلب، بانکداری و پرداخت همراه و قانون‌گذاری سه بخشی هستند که برای صنعت خودپرداز تهدید محسوب می‌شوند. معاون بازاریابی خدمات انفورماتیک در صحبت‌های خود به سرویس‌های پرطرفدار بر روی دستگاه‌های خودپرداز اشاره کرد و ازجمله این سرویس‌ها، استفاده از طریق تلفن همراه، خدمات ارائه کارت، نقد کردن چک و خدماتی ویژه کسانی که در بانک حساب ندارند اشاره کرد. او در این رویداد گفت که در دنیا 23 درصد دستگاه‌های خودپرداز به ماژول CCDM یا همان ماژول دریافت وجه مجهز شده‌اند اما در ایران این آمار زیر یک درصد است. با توجه به این‌که تعداد و مبلغ مدیریت شده توسط دستگاه‌های خودپرداز در حال افزایش است، در سال‌های آینده با رشد و توسعه خدمات دستگاه‌های خودپرداز روبه‌رو خواهیم شد.

 .

مهم‌ترین بازیگران صنعت خودپرداز ایران

مطابق آمارهایی که در این رویداد ارائه شد، شرکت خدمات انفورماتیک مهم‌ترین بازیگر صنعت خودپردازها در ایران است. سهم این شرکت از این بازار 43 درصد است. دیگر بازیگران این صنعت و سهم آن‌ها به این ترتیب است: ایران ارقام (30 درصد)، ایران نارا (18 درصد)، آدونیس (3 درصد)، خوارزمی (3 درصد)، توسن (2 درصد) و یک درصد هم سایر شرکت‌های فعال. در حال حاضر به گفته فائز 16 هزار و 268 دستگاه خودپرداز وینکور نیکسدورف در ایران فعال است. وینکور نیکسدورف شرکتی آلمانی است که از سال 1999 با این نام فعالیت می‌کند و بیش از 60 سال از شروع فعالیتش می‌گذرد.

ISC-conf-khada-Index-way2pay-93-09-04d

بیش از 9 هزار نفر برای این شرکت کار می‌کنند و آن‌ها خودشان را فقط سخت‌افزار فروش نمی‌دانند. وینکور نیکسدورف خودش را شرکتی می‌داند که در زمینه مشاوره، خدمات فناوری اطلاعات، تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار برای شعب بانک‌ها و خرده‌فروشی‌ها فعالیت‌هایی مانند تولید و خدمات‌رسانی در زمینه خودپردازها و سیتم‌های پایانه فروش فعالیت می‌کند. فائز، معاون بازاریابی و فروش خدمات انفورماتیک، با اشاره به روندهای فناوری از انتقال اطلاعات تمام کارت‌ها به روی تلفن همراه، ان‌اف‌سی، انتقال وجه از طریق روش‌های P2P به عنوان روندهایی که بر صنعت خودپرداز تأثیر می‌گذارند نام برد. او با ارائه آمارهایی نشان داد که سرانه دستگاه‌های خودپرداز در ایران نسبت به استاندارد جهانی پایین است و اگر بخواهیم ایده‌آل نگاه کنیم در چند سال آینده باید بیش از 50 هزار دستگاه به حدود 30 هزار دستگاه موجود اضافه شود. البته اگر بخواهیم زمینی‌تر نگاه کنیم به نظر می‌رسد تا پایان سال 94، حدود 2800 دستگاه خودپرداز به تعداد دستگاه‌های خودپرداز ایران اضافه می‌شود. همچنین دستگاه‌های خوددریافت هم در سال‌های آینده از اقبال بیشتری برخودار می‌شوند.

 .

یک شرکت آلمانی پر از مهندس

سخنران بعدی پائولا گومز، مدیر بخش آفریقا و خاورمیانه شرکت وینکور نیکسدورف بود که با ارائه اعدادی از بزرگی شرکتش گفت و وینکور نیکسدورف را شرکتی آلمانی پر از مهندس معرفی کرد. او تأکید داشت که آن‌ها فقط خودپراز فروش نیستند. او در ارائه خود که در لابلای آن مدام فیلم‌های تاثیرگذار درباره این شرکت را پخش می‌کرد، آمارهای فائز را تأیید کرد و به چند روند جهانی در زمینه خودپردازها اشاره کرد. او بابیان این‌که «بانک‌ها یک نبرد را باخته‌اند و ممکن است کل جنگ را ببازند» از نسل جدید و بچه‌هایی که فناوری را زودتر از پدر و مادرهایشان یاد می‌گیرند، سرعت جاافتادن فناوری‌های جدید و خود فناوری و تغییرات آن به عنوان روندهایی که درنهایت کلان‌روند کانال یکپارچه را می‌سازند نام برد. گومز گفت که در دهه 90 فناوری‌های آنلاین، در ده سال اول قران 21، فناوری‌های همراه توسعه پیدا کردند و در آینده فناوری‌های پوشیدنی و بیومتریک دنیا را تغییر می‌دهند. اسکن خودکار، ان‌اف‌سی، فناوری‌های بیومتریک، پرداخت‌های بدون استفاده از پول نقد، شبکه‌های اجتماعی، پرداخت‌هایی ویدیویی ازجمله کلیدواژه‌های تغییر در صنعت خودپرداز بود که گومز به آن‌ها اشاره کرد. او با اشاره به تجربه ام‌پِسا در کنیا گفت که «ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر در زمینه بانکداری پیشرفته‌تر است.» نماینده شرکت وینکور نیکسدورف معتقد بود که شعبه‌های بانکی در حال تغییر هستند و د رآینده نزدیک نقش‌های متفاوتی نسبت به امروز بازی خواهند کرد و در نتیجه نقش کارکنآن‌هم متفاوت خواهد شد.

ISC-conf-khada-Index-way2pay-93-09-04f.

خرید منابع دیگر مهم نیست

زنوزی مدیرعامل فرادیس البرز، سخنران بعدی این رویداد بود که شاه‌کلید صحبت‌هایش این جمله بود: «مالکیت یا خرید منابع مهم نیست، بلکه مدیریت منابع مهم است و خدمات بخش تفکیک‌ناپذیری از مدیریت منابع است. او با اشاره به این‌که فرادیس از سال 1383 و با انتقال معاونت پشتیبانی شرکت خدمات به فرادیس شکل گرفت گفت که امروز 123 دفتر در سراسر کشور دارند و 773 نفر در این مجموعه فعالیت می‌کنند. او گفت که در حال حاضر 13 هزار و 786 دستگاه خودپرداز در ایران تحت پوشش این شرکت هستند. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تفاوت‌های خدمت نسبت به کالا از ویژگی‌های مثبت فرادیس به کیفیت، دسترس‌پذیری بالا، تداوم و اطمینان اشاره کرد. زنوزی در بخشی از صحبت‌هایش به طول عمر ده‌ساله محصولاتشان اشاره کرد و گفت که ممکن است برخی محصولاتی باقیمتی پایین‌تر ارائه کنند اما آن تجهیزات طول عمری 5 ساله دارند و بانک‌ها بعد از 5 سال مجبورند دستگاه‌ها را تعویض کنند که این در بلندمدت هزینه‌های آن‌ها را افزایش می‌دهد. او از بانک‌ها خواست که قیمت اولیه، تنها مبنای انتخاب نباشد.

 .

رونمایی از دو دستگاه جدید وینکور نیکسدورف

در ادامه از نسل دوم دستگاه‌های خودپرداز وینکور نیکسدورف در ایران رونمایی شد. آن‌طور که نماینده شرکت وینکور نیسکدورف گفت نسل جدید دستگاه‌های خودپردازشان از برتری محسوسی نسبت به تولیدکنندگانی مانند ان‌سی‌آر، دایبولد و هیوسانگ برخوردار است. ازجمله ویژگی‌های برجسته این خودپردازها کوچکی و سبکی، امنیت بالا، خرابی پایین و درنهایت عصاره مهندسی آلمانی است. گومز با اعتمادبه‌نفس فراوان از فناوری‌های جدیدی صحبت کرد که احتمالاً به‌زودی شاهد حضور آن‌ها در بازار ایران خواهیم بود. در بخش دیگری از این رویداد کتاب «راهنمای ایمن‌سازی خودپرداز، کیوسک و پوز» رونمایی شد.

 رسول قربانی

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط؛ شماره 685

گزارش تصویری راه پرداخت از دومین همایش پایانه‌های خودکار بانکی را می‌توانید از اینجا ببینید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.