راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی کوتاه و گذری به سه فناوری جدید صنعت پرداخت / در نعل سمند او شکل مه نو پیدا

در آخرین رویداد کارتس فرانسه، مهم‌ترین فناوری‌های صنعت پرداخت جهان، نمایش داده شد. شاید زمانی که جان آدریان شفرد بارون در بریتانیا و دونالد وتزل در آمریکا خودپرداز را مستقل از هم اختراع کردند باور نمی‌کردند زمانی فرابرسد که همه‌چیز این‌چنین تغییر کند. تغییرات به حدی بالاست که در عرض 5 سال همه‌چیز به‌کل زیرورو می‌شود. البته در ایران هنوز زیرساخت، مباحث فرهنگی و دسترس‌پذیری، مباحثی هستند که همه‌چیز را تحت‌الشعاع خودش قرار می‌دهد؛ اما در دنیا علی‌رغم وجود مسائل متعدد، به دلیل وجود ساختار اقتصاد آزاد، رقابت و فضای باز برای فعالیت کسب‌وکارها، نوآوری‌های متعددی در صف هستند و همه آن‌ها چشم‌انتظار یک‌چیز هستند: چه کسی موردقبول مردم قرار می‌گیرد؟ نوآوری‌هایی مانند Square، LevelUp، PayWave، Mpowa، PayToo Boku،RoomPay، PayPass، ISIS، Paypal heere، Go Payment، BitPAy تنها نام بخش کوچکی از نوآوری‌هایی هستند که هرکدام امیدوارند بتوانند بخشی از بازار را به دست بگیرند. در ادامه نگاهی می‌کنیم به تعدادی از نوآوری‌هایی که شاید در آینده بیشتر از آن‌ها بشنویم.

هم فال و هم تماشا!

احتمالاً شما هم برنامه‌ریزی‌های زیادی برای خرید گجت‌های مختلف و یا سفرهای تفریحی انجام می‌دهید ولی آخر ماه که می‌رسد متوجه می‌شوید که دیگر پولی برایتان باقی نمانده است و نتوانسته‌اید یک ریال هم پس‌انداز کنید. آی ویش (iWish) یک صندوق پس‌انداز آنلاین است که این مشکل را با امکانات جالبی که فراهم کرده است حل می‌کند و به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر به آرزوهایتان برسید. برای استفاده از آی ویش باید یک حساب بانکی در ICICIBank داشته باشید. پس از ورود به‌حساب کاربری آی ویش، وقت آن رسیده است که هدف خود را تعیین کنید و مشخص کنید که می‌خواهید چقدر از درآمدتان در ماه را صرف پس‌انداز برای رسیدن به آن کرده و در چه بازهٔ زمانی به آن برسید.

داشبورد شما در آی‌ویش به شما نشان خواهد داد که چقدر دیگر مبلغ برای رسیدن به کدام‌یک از هدف‌هایتان نیاز دارید. درواقع آی‌ویش، صندوق پس‌اندازی است که شما را تشویق به پس‌انداز بیشتر و نزدیک شدن به آرزوهایتان می‌کند. این سیستم پرداخت زمانی جالب‌تر می‌شود که می‌توان اطلاعات صندوق پس‌انداز را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی دیگر به اشتراک گذارد. با این روش این امکان به وجود میاید که خانواده یا دوستان با واریز کردن مبلغی به‌حساب پس‌اندازتان به شما دررسیدن هرچه سریع‌تر به آرزویتان کمک کنند.

 .

انعطاف و تجربه کاربری: کلید موفقیت iWish

آی‌ویش جزو خدمات بانکی بسیار منعطف است. درواقع برخلاف دیگر صندوق‌های پس‌انداز این‌طور نیست که مجبور به پرداخت ماهیانهٔ ثابت باشید و در صورت عدم پرداخت با جریمه روبه‌رو شوید. همچنین هر موقع که دلتان خواست، می‌توانید میزان مبلغی که دوست داشتید را از این حساب خارج کنید. از سوی دیگر، سیستمی که طراحی‌شده است، به‌واسطهٔ اینکه پس‌انداز را به یک چالش و درواقع سیستم امتیازدهی تبدیل می‌کند، تجربه کاربری لذت بخشی را برای کاربران ایجاد کرده است.

iWish_social_ICICI-way2pay-93-08-12a

به‌اضافه این‌ها، آی‌ویش فعالیت‌های جانبی جالبی مانند ساختن یک بازی آنلاین برای ترغیب افراد به پس‌انداز را در پیش‌گرفته است و یا اینکه خودش به کسانی که توانسته باشند در مدت‌زمانی که تعیین کرده‌اند به هدفشان برسند، جایزه‌هایی را اختصاص می‌دهد. ایده‌های برنده/برنده‌ای مانند آی‌ویش می‌توانند مزیت رقابتی را از خدمات معمول مانند درصد سود بیشتر به خدمات متفاوت و انسانی‌تر مانند پیوند زدن احساسات با خدمات بانکی ارتقا بدهند. درواقع استراتژی آی‌ویش در این شرایط شنا کردن در اقیانوس آبی است که بسیاری از بانک‌های امروز جهان در تلاش برای تغییر رنگ آن هستند.

 .

پرداخت هیجان‌انگیز!

LevelUp کسب‌وکاری است که در سال ۲۰۱۱ توسط دانشجویان دانشگاه کمبریج، به وجود آمده است و حال با بیش از ۱.۵ میلیون کاربر به یکی از بازیگران مهم عرصه پرداخت‌های الکترونیک خرد توسط موبایل تبدیل‌شده است. تمرکز LevelUp بیشتر از همه بر روی تحول سبک پرداخت رستوران‌هاست و بیش از ۱۴ هزار رستوران در سرتاسر آمریکا از خدمات آن استفاده می‌کنند. LevelUp از یک دستگاه اسکنر و یک برنامه رایگان برای گوشی‌های موبایل تشکیل‌شده است. این دستگاه اسکنر، با اسکن کد (QR Code) موجود روی برنامه موبایل، پرداخت را تکمیل می‌کند. این کد برای هرکسی یکتاست و از ترکیب اطلاعات شخصی و مشخصات کارت‌بانکی وی به وجود آمده است. برای پرداخت از طریق LevelUp کافی است که برنامه رایگان آن را که برای تمامی سیستم‌عامل‌های اندروید، iOS و ویندوز ارائه‌شده است، دانلود کنید و سپاس اطلاعات کارت‌بانکی خود را وارد برنامه کنید تا QR Code اختصاصی شما تولید شود، سپس در زمان پرداخت با نشان دادن این کد به اسکنر روی پیشخوان، مبلغ فاکتور شما پرداخت خواهد شد. LevelUp بابت انجام این کار، ۱.۹۵ درصد از مبلغ تراکنش را از صاحب کسب‌وکار دریافت می‌کند.

LevelUp-way2pay

LevelUp که تمرکز خود را بر روی توسعه این فنّاوری در میان رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها گذاشته است، کمک می‌کند تا بدون حمل کیف پول و با استفاده از یک فنّاوری شناخته‌شده، فرایند خرید تکمیل شود. با نگاهی دقیق به استراتژی بزرگان تجارت جهان، به‌وضوح پیداست که گام بعدی صنعت پرداخت، به سمت فنّاوری‌های همراه پیش می‌رود و واژه پرداخت دیگر نه‌تنها صرفاً به معنای انتقال پول از شخصی به شخص دیگر نیست بلکه فرصت مهمی است برای خلق تجربهٔ کاربری بهتر و ایجاد کسب‌وکارهایی موفق‌تر. LevelUp با تمرکز بر روی رستوران‌ها نمود عملی استفاده از پرداخت برای ایجاد تجربه کاربری بهتر است. LevelUp، طبق آنچه ادعا می‌کند، صرفاً روشی برای پرداخت الکترونیک نیست، بلکه بستری برای حضور برندها (بالأخص رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها) در عرصه موبایل است. ایجاد بستری با معادله برنده/برنده که علاوه بر توسعه کسب‌وکارها، به نفع مصرف‌کننده بوده و تجربه کاربری بهتری را برای او خلق می‌کند. ولی چگونه؟

LevelUp، امکان حضور هرچه راحت‌تر رستوران‌ها را در بستر موبایل فراهم کرده است. با درخواست رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها از LevelUp یک برنامه اختصاصی موبایل، با حفظ هویت برندشان برای آن‌ها تولید می‌شود تا با استفاده از آن قادر به ارائه خدمات متفاوتی به مشتریانشان باشند. فقط کافی است که مشتریان آن‌ها این برنامه را نصب کنند تا وارد دنیایی شوند که برایشان تدارک دیده‌شده است. داده‌هایی که از طریق این برنامه تولید می‌شوند، داده‌های ارزشمندی هستند که در صورت تحلیل به اطلاعات ارزشمندی برای مدیر برند تبدیل خواهند شد. LevelUp با طراحی یک تحلیل‌گر دقیق، این آمار را به شکلی دسته‌بندی‌شده به نمایش می‌گذارد.

به نظر می‌رسد که ابزارهای طراحی تجربه کاربری و کمپین‌های خلاقانه LevelUp از متمایزکننده‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های آن باشد. استفاده از اپلیکیشن LevelUp این امکان را به مدیر برند می‌دهد که کمپین‌های جذاب تبلیغاتی بسیاری را برای ایجاد وفاداری در مشتریان فعلی و جذب مشتریان بیشتر اجرا کنند که برخی را باهم بررسی می‌کنیم.

اگرچه که LevelUp شیوهٔ جدیدی از پرداخت را مطرح کرده است ولی خود را صرفاً به آن مقیّد نکرده و با توسعه محصول خود و فعالیت درزمینهٔ خاص، در تلاش برای خلق برندی پایدار است. برندی که درنهایت منجر به خلق تجربه کاربری بهتر برای مشتریان می‌شود.

 .

پرداخت با آمازون

زمانی که جف بزوس در سال ۱۹۸۴ فروشگاه اینترنتی خود را برای فروش کتاب راه‌اندازی کرد، به‌سختی می‌توانست حدس بزند که کسب‌وکارش روزی در مرز توسعهٔ فنّاوری‌های پرداخت الکترونیک قرار بگیرد. آمازون که حال هشتمین وب‌سایت پربازدید و بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان است، مدت‌هاست که درصدد تعریف دوباره صنعت پرداخت الکترونیک برآمده تا در میدان رقابت تنگاتنگ پرداخت جهان، حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد. سیستم پرداخت آمازون، روشی سریع، آسان و امن برای خرید از سرتاسر فضای وب با استفاده از اطلاعاتی است که در حساب کاربری آمازون مشتریان ذخیره‌شده است. این اطلاعات می‌تواند شامل پروفایل کاربر، محل ارسال مرسوله، اطلاعات کارت‌های اعتباری، اعتبار موجود در حساب کاربری آمازون و بسیاری موارد دیگر باشد. با ارائه چنین سیستمی از سوی آمازون، دیگر لازم نیست که کاربر در هر بار خرید از وب‌سایت‌های مختلف، اطلاعات خود را به شکلی تکراری وارد کند و می‌تواند با واردکردن ایمیل و رمز عبور حساب کاربری آمازون خود، خریدش را تکمیل کند.

Amazon-2-index-way2pay-93-05-01

مدت‌هاست که مردم اکثر نقاط جهان، به تجربه خرید لذت‌بخش از آمازون عادت کرده‌اند، آمازون نیز با علم کامل به این مزیت رقابتی خود در تلاش است که بستر این تجربه خوشایند را در تمامی فروشگاه‌های الکترونیکی جهان فراهم کند.

آمازون با مدنظر داشتن تسهیل فرایند خرید به‌عنوان هدف غایی‌اش، سیستم پرداخت خود را به‌سادگی طراحی کرده است. کافی است پس از انتخاب محصولات موردنظرتان، به‌جای ورود به‌حساب کاربری در سایت فروشگاه بر روی دگمه ورود به آمازون و یا پرداخت توسط آمازون کلیک کنید تا بااتصال به‌حساب کاربری آمازون، پرداخت شما انجام شود.

آمازون علاوه بر تأیید تکمیل فرایند پرداخت، نام و ایمیل خریدار را در اختیار فروشگاه قرار می‌دهد تا برای افزایش تجربه کاربری از آن استفاده کند. با استفاده از سیستم پرداخت آمازون دیگر لازم نیست که کاربر برای تکمیل فرایند پرداخت، سایت فروشنده را ترک کند و فروشنده می‌تواند با استفاده از این فرصت، تجربه کاربری بهتری را برای مشتریانش رقم بزند، همچنین استفاده از این سیستم به فروشنده این امکان را می‌دهد که پلن‌های فروش خلاقانه بر اساس پرداخت‌های دوره‌ای را طراحی کند.

آمازون سرویس پرداخت خود را برای تازه‌کارترین استارتاپ‌ها تا بزرگ‌ترین تجارت‌ها مناسب می‌داند، چراکه با استفاده از آن می‌توان سطح گفتگو را بالا برد و تأثیر زیادی در وفاداری مشتری گذاشت، خرید از طریق موبایل را سرعت بخشید، هزینه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار را کاهش داد و مهم‌تر از همه اینکه مسئولیت امنیت پرداخت را به عهدهٔ شرکتی همچون آمازون گذاشت که سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کند.

آمازون برای توسعه خدمات خود در این حوزه، فروشگاه سازهای بزرگی همچون Magento، Woocommerce، Miva و بسیاری دیگر را مجهز به سیستم پرداخت خود کرده است، همچنین با توسعه ابزارهای مخصوص توسعه‌دهندگان و قرار دادن API هایی با امکانات فراوان در اختیار آن‌ها، امکان استفاده منعطف و متنوع را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است که یک گام فراتر از ابزارهای Google و PayPal است. مستندات یکپارچه‌سازی پرداخت آمازون را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید.

 .

سیستم پرداخت محلی:‌ قدرت آمازون پشتوانه تمامی کسب‌وکارها

علاوه بر سامانه جامع پرداختی که آمازون تمرکز زیادی بر روی توسعه آن دارد، این شرکت روشی برای تبدیل گوشی و تبلت به یک کارت‌خوان هوشمند کرده است. این سیستم که بااتصال یک کارت‌خوانِ ۱۰ دلاری به گجت و نصب برنامه مختص آن فعال می‌شود، امکان پرداخت سریع و راحت در هرجایی که دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد را فراهم می‌کند. میزان مبلغ کارمزد هر تراکنش این دستگاه نیز تا ۱ ژانویه سال ۲۰۱۶، ۱.۷5 درصد است که یک درصد از سیستم‌های مشابه Square و PayPal Here کمتر است.

 منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط؛ شماره 684

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.