راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه تحلیل اطلاعات پرداخت مشتریان به داد کسب‌وکارها می‌رسد؟

سیستم‌های پرداخت الکترونیکی سرمایه‌ای است که هر کسب‌وکاری برای جلب وفاداری و القای درک عمیق‌تر از مشتریان خود، می‌تواند از آن استفاده کند. نمی‌توان در مورد وفاداری به‌عنوان یک مزیت کسب‌وکار اغراق کرد. بر اساس گزارش تجاری هاروارد، تنها 5 درصد افزایش در تعداد مشتریان وفادار می‌تواند تا 90 درصد گردش مالی را افزایش دهد.

سیستم‌های پرداخت الکترونیک بر پایه داده‌ها عمل می‌کنند اما این توانایی سازگار کردن روابط مشتری است که بیشترین قدرت را به ارمغان می‌آورد. فیلیپ مک‌هیو، مدیر اجرایی شرکت راه‌کارهای تجاری Barclaycard، می‌گوید: «اطلاعات باعث جذب رابطه می‌شود که درنهایت به جذب مشتری می‌انجامد. پرداخت‌های الکترونیکی می‌توانند اطلاعات و تحلیل‌های داده‌ای باارزشی را ارائه دهند که این باعث ارتقای سطح شخصی‌سازی، رابطه، تعامل و زمان‌بندی مناسب محصولات و خدمات ارائه‌شده به مشتریان خواهد شد.»

نرم‌افزارهای موبایلی مثل جی‌پی‌اِس به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهند مشتریان را به سمت خدمات بومی سوق دهند تا با استفاده از روش‌های مختلف پرداخت،پرداخت‌های خود را در مناطق محلی نزدیک به خود انجام دهند.

BI-Business-intelligence-Smart-Analyse-1-Index-way2pay-93-06-31

بانک DBS سنگاپور دقیقا همین کار را با استفاده از تحلیل داده‌ها می‌کند و با تطبیق مکان مشتریان، پیشنهادهای پرداخت شخصی‌سازی‌شده و منحصربه‌فردی به هر مشتری ارائه دهد. این اشراف اطلاعاتی جغرافیایی با توجه به رفتار مشتری، نحوه ارتباط کسب‌وکارها با مشتریان را به ما نشان می‌دهد.

نمونه طلایی این مورد، شرکت پرداخت Tesco Clubcard است که موفقیت خیره‌کننده‌ای داشته است. اطلاعات و آینده‌نگری‌ای که این کارت خرید الکترونیکی با ارائه کوپن‌های تخفیفی به مشتریانش می‌دهد بسیار بالاست و به شرکت تسکو این اجازه را می‌دهد تا با مشاهده الگوهای خرید، تاثیر آن‌ها را بر تمام جنبه‌های کسب‌وکار خود ببیند. هدف سیستم‌های پرداخت الکترونیکی تحت‌الشعاع قرار دادن این موفقیت‌ها است.

دیدگاه دانه‌ای (گرانول) سیستم‌های الکترونیکی از پرداخت‌های مصرف‌کنندگان، بی¬نظیر است. قواعد داده‌های بزرگ یا بیگ‌دیتا را هر کسب‌وکاری می‌تواند برای به دست آوردن نگاهی 360 درجه و همه‌جانبه از مشتریان خود به کار بگیرد؛ این امر در عمل باعث ایجاد اطلاعات غنی در سطحی عملی و کاربردی خواهد شد که می‌توان بر اساس آن اقدام کرد. این اطلاعات، شرکت‌ها را قادر خواهد ساخت تا با ترجیحات و اولویت‌های مشتریان خود و دلایل عوض کردن برند موردعلاقه آن‌ها آشنا شده و بدانند چه چیزی در آینده خواهند خرید و چه خدمت یا محصولی را نسبت به دیگری ترجیح می‌دهند.

نائب رئیس شرکت مشاوره فناوری اطلاعات Cognizant می‌گوید: «عصر داده‌های بزرگ موجبات تجزیه‌وتحلیل موقعیت فعلی را فراهم می‌کند. در هر مجموعه بزرگ اطلاعاتی پرداخت دانه‌ای (گرانول)، آمار و اطلاعات آنی درباره هر مشتری بر اساس تحلیل و آنالیزهای حرفه‌ای آماری به دست می‌آید.

داده‌های دانه‌ای (گرانول) زمینه را برای شخصی‌سازی گسترده به‌جای روش‌های قدیمی تقسیم‌بندی فراهم می‌کند. در هنگام عملکرد مشتری در پروسه پرداخت، وفاداری مشتری به برند، تغییر عادات پرداخت مشتری و سود و زیان، تحلیل می‌شود.»

رئیس و مدیرعامل شرکت خدمات کارت اعتباری Chase Paymentech Europe، می‌گوید: «داده‌کاوی، به ترکیبی از فراست تجاری و نوآوری تحلیلی و تخصص حرفه‌ای نیاز دارد. با توسعه فرهنگ و فرآیندهای مناسب، کسب‌وکارها می‌توانند تشخیص دهند کدام اطلاعات ارزش واقعی دارند.»

این مسئله توسط شرکت کالیفرنیایی کرایه خودروی Uber مشهود است. این شرکت نرم‌افزاری موبایلی طراحی کرده که نه‌تنها امکان مدیریت مسافرت‌های کاربرانش را فراهم می‌کند بلکه پرداخت‌ها را نیز بی‌سیم کرده است. این یکپارچگی در تمام حوزه¬های خرده‌فروشی در حال پیشرفت است و درنهایت منجر به ادغام و یکپارچه‌سازی اطلاعات پرداخت از کارت‌خوان‌ها، پرداخت آنلاین و موبایلی می‌شود؛ به‌علاوه انبوهی از اطلاعات مصرف‌کنندگان که از رسانه‌های اجتماعی گرفته خواهد شد تا به اطلاعاتی در مورد چگونگی، چرایی و مکان خرید مشتریان پی برده شود.

Payment-Credit-Card-Shopping-Index-way2pay-93-09-08

برای مثال، شرکت قهوه استارباکس (Starbucks) ادعا می‌کند 10 درصد از فروش درون فروشگاهی خود را از پرداخت‌های کیف پول موبایلی خود دارد. اطلاعاتی که این تراکنش‌ها برای شرکت به ارمغان می‌آورند، اطلاعاتی طلایی در مورد نحوه تعامل کسب‌وکار با تک‌تک مشتریان را به همراه دارد.

سیستم‌های فعلی پرداخت الکترونیکی ممکن است نسبت به تحلیل و آنالیز داده‌ها بدون درایت عمل کنند. این سیستم‌ها قادرند سوابق خریدهای مشتریان را نشان دهند اما تنها تعداد کمی از آن‌ها می‌توانند با تجزیه‌وتحلیلی دقیق و عمیق بگویند چرا یک مشتری محصولی خاص را از فروشگاهی خاص خریده است. این، جایی است که داده‌های بزرگ تفاوتی اساسی ایجاد می‌کنند؛ چراکه با استفاده از چندین منبع اطلاعاتی و ادغام آن‌ها با اطلاعات پرداخت، داده‌هایی در مورد رفتار مصرف‌کننده ارائه می‌دهند که در گذشته برای خرده‌فروشان قابل‌دسترسی نبوده است.

درک رفتار پرداخت و چگونگی استفاده از آن برای ایجاد ارزش در خدمات، از اصلی‌ترین مباحثی است که در پرداخت الکترونیکی باید به آن پرداخت. ظهور مجموعه اطلاعات کلیدی مانند اطلاعات مکانی و جغرافیایی، محیطی را به وجود آورده که وقتی اطلاعات پرداخت نیز به آن اضافه می‌شود باعث ایجاد پروفایل برای مشتریان و درنتیجه افزایش خدمات سرویس‌های تشویقی به آن‌ها خواهد شد.

تحلیل‌های داده‌ها و پرداخت‌ها، اکنون به‌سرعت در حال پروفایل کردن تک‌تک خریداران تا سطحی است که عادت‌های خرید مشتریان قابل‌تشخیص و مهم‌تر از آن؛ قابل پیش‌بینی خواهند شد.

ترجمه: احسان روحی / Racounter

منبع: ویژه‌نامه بانکداری الکترونیک عصر ارتباط؛ شماره 14

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.